|
|
|
|---|---|
|
Har en e36 328i -96:a och motorn tickar, låter fel i mina öron: ticke-ticke-ticke!!! vad beror detta på?, dax att laga nåt nu igen? eller är det normalt? kör på castrol edge rs 0w-40 olja... tackar för ett bra svar. | |
|
Lite tickljud får du räkna med, beror dock på hur mkt... Annars kanske ventillyftarna? Usla oljebyten? Testa att söka i historiken, borde finnas en hel del... |
|
|
Lånar tråden lite! Har ett "problem med att den rasslar endel just vid uppstart av KALL motor, har den stått med motorvärmare så rasslar det dock ej. Vad kan detta vara ? |
|
| Det beror på att när motorn är kall så har den inte hunnit bygga upp oljetryck till lyftarna. | |
|
Okej, tack för svar ! är detta "standard" på dessa motorer vid kalla förhållanden ? |
|
|
Det kan rassla lite från vanosen också! mvh Figgeh. |
|
|
...tror jag vet nu varför min bimmer låter som dieselmotor, pratade med en mekaniker, han sa att ventilerna måste justeras... |
|
|
Det finns något som heter hydraliska ventillyftar, de justerar sig själva. Däremot kan det ligga gammalt skräp där som gör att det blir svårt att bygga upp oljetrycket tillräckligt snabbt. Det billigaste du kan göra är det här: Länk Oljetrycket SKA byggas upp snabbt men om bilen gått långt, 20k mil eller är typ 10år och inte servicearna skött perfekt sen förste ägaren kan det bildas slagg inen i motorn. Det där tar bort det. Castrol Edge oljan löser dessutom upp en del av sånt som kanske setat fast sen tidigare. Syntetoljan är bäst men då får man beakta historien på bilen. Sen om ticket finns kvar, då är det snarare slitna lyftare. Oljebyte, kanske max 2 kkr. Lyfta på toppen, minst 5 kkr. Jag ger det 70% chans att ljudet försvinner. Lycka till! Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.