AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.484

Bensindrivna bilar snart värdelösa?

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Var runt och besökte stadens bilhandlare i helgen och hamnade av en händelse hos den lokale F**d handlaren.
Han skulle till varje pris tvinga på mej en miljöbil (diesel), och det motiverade han med att " Snart så kommer ingen bilhandlare att vilja byta in bensinbilar längre, så det är bäst att passa på nu".
Efter ytterligare en stunds raljerande så ställde jag frågan varför det märke han själv representerade fortfarande marknadsförde "vanliga" bilar om det nu var så att marknaden håller på att dö ut?
Något svar fick jag som sagt inte.....
Någon annan som mötts av liknande argumentation?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu blir det här enbart ett kort svar utan ett långt resonemang påföljande, ta det för vad det är....

Tvärtom så den VAG-försäljerska jag mötte på miljöbilsmässan var väldigt positiv till sin tjänstegas-Touran och framtidens fordon. Vill man så kan man var det vi sa till varann efter en person sa att det var så krångligt att tanka gas med ett speciellt munstycke och att det fanns för få gasmackar.

När jag sökt runt och försökt bilda mig en bild av hur bilismen kan se ut om säg 10-20 år då konstaterar jag att nog vätgas samt även elbilar för citybruk kommer att vara troligt.

Däremot kanske det ligger något i att där branschen tidigare kunnat rita kurvor och försäljarna haft provisioner och ett fyrkantigt enkelt vardagsliv så blir medvetenheten en jobbig omställning, säkerligen. Killen var väl rädd för vad som komma skulle och tänke i domedagsscenario och ett billager som blev värt zero? Kanske inte har samma info som mång tidigare år att nyutvecklingar tar marknadsandelar, att Fords tekniker har bra planer på vad man kommer marknadsföra 2010 för bra lösningar som kommer sälja smurfigt bra.

Marknaden kommer inte dö ut, den kommer bara att förändras men hur det kan nog inte ens de främsta bilanalytikerna förutspå. Man får börja med att medvetandegöra sig själv och sedan utifrån detta fundera hur man själv kan påverka helheten. Det är nog det som är det största problemet idag, människor är inte medvetna alla gånger. Då kan man ju inte anklaga någon för att göra fel eller hur?

Lite större införståelse får man kanske med denna bild. En större bild

Idag används fossila bränslen som tagit miljontals år för naturen att bilda under ytan. Människan har använt dom i ca 100 år. Dessa pumpas upp i god takt och förbrukas och skapar en massa piffiga gaser och sot mm. Sånt man inte ser med ögat är ju svårt att greppa:) Vad som däremot slog mig häromdan är att jorden lämnas med en massa fickor överallt efter olja och gasen pumpats upp, hur påverkas planeten rent geologiskt? Undras om någon lagom galen person någonsin utrett den frågan?:) Om man tänker väldigt fritt och utan begränsningar kan man ju tänka på olyckan i gruvan i Kiruna häromsistens. Nog för att det inte var en förstärkt förarhytt och nog för att det kunde vara mycket bättre stadgade gruvväggar. Det är en förklaring. Den tekniska. Samtidigt kanske en andemening kan vara att kan man upptäcka något bättre sätt att öka graden av återvinning av de redan utvunna metallerna som vi tagit upp ur jorden?

Med avfall från när du och jag besöker "Gustavsbergaren" samt annat som kommer till reningsverket blir det till biogas på ca 30 dagar. Ett "naturligt" kretslopp som existerar idag. Med biogasen kommer utsläppen att minska ytterligare från dagens "miljöbilar" med 120g/km som norm. En MB 200 NGT släpper ut kring 85-90 g/km Co2 vill jag minnas att jag läste. Inte för inte att Taxi Stockholm beställde 50 E 200 NGT på ett bräde för ett tag sen. Ska man som stort företag överleva i framtiden måste man våga satsa.

Många små steg för att göra det möjligt för den unga växande generationen att få en bra natur, samtidigt som transporter skall kunna ske kanske är lösningen?

Jag tycker den här krönikan är ett juste sätt att försöka förmedla en alternativ syn och att förändring sker inte med lagar och regler enbart, utan med uppmuntran. Länk

Jag är bilknarkare själv och åker V12. Numer som hobbybil och intresse. Tillika gillar jag teknik men ser också en sida till man bör våga diskutera.

Allt löser ju sig alltid, läs och begrunda om du tror det ligger något i dessa teorier ju fler som funderar ju fler tankar kommer det:)

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Till den tragiskt omkomne unge pojken i gruvan, mina djupaste kondoleanser till de anhöriga och närstående!
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag var inne hos en BMW-handlare idag och pratade med en säljare för att få en branschmänniskas syn som jobbar med vårt favoritmärke då jag blev uppriktigt förvånad av din postning och tänkte till. Mitt resonemang gäller mer långsiktigt som du förstår.

Vi hade ett litet snack och han trodde nästa trend var mindre bilar och lägre förbrukning de närmsta åren samtidigt som värdetappet på bilar kommer bli som i övriga Europa. På de största bensinmotorerna får man ta de största värdetappen redan som innan men nu kommer skillnaden bli än mer tydlig.

Mina 5 öre.
Mvh
Asken

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Asken, du behöver bara se på mig, för ett år sedan hade vi två stora bilar med V8:or i familjen, och nu två surdieslar!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
steaman, Då åker du snart gas om det går med den takten. Diesel är bra, man kör lugnare och efter ett tag finner man det behagliga i det mjuka draget. Jag gick över på diesel för 4 år sen och kliver nu sakta över till gas. Med sköna insikter av det. 2113 åker vi båda nya 7an med vätgas eller cyklar kanske manuell BMW-hoj:))
Mvh
Asken
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag var inne på gas ett tag men tyckte inte jag behövde lustgas i min 745:a!

Jag vill minnas ett reportage i SVT för 15-20 år sedan. En fransk bonde som samlade in gas från gödselstacken. Gasen komprimerades och fylldes i en gastank som var monterad på taket till hans Citroen CV2. Sen var det bara att puttra (eller kanske prutta) på!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
steaman: En fransk variant på S:t Bernhardshunden i alperna med tunna runt halsen, fastän fransmannen har rödtjutet invärtes?:)

Den fossildrivna delen av vagnparken är på tok för stor att det skulle kunna bli som Fordförsäljaren sa men helt klart kommer det ske förändringar. EU har sina fördelar och nackdelar:)

Prova annars E200 NGT, går likvärdigt 520d men med 40% lägre fmv. Sen så är BMW BMW, en annan sak:)

Mvh
Asken
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tror på Dieselbilar. Med det nya ureafiltret som tar bort kvävgasutsläppen så är de mycket miljövänliga. Om man sedan industrialiserar ureafiltren så att urean framställs från en urintank på bilen och dieseln framställs från biprodukter från fettsugning så är vi framme. Vi har en oändlig resurs där snabbmatskulturen drar sitt strå till stacken.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Aha, något jag missat!

Med lite fantasi och humor så kan man teckna hur ett fordon skulle kunna fungera rent praktiskt med din beskrivning som Stadsbuss, en rullande pissoar och skönhetsklinik utan utsläpp:)

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det står ju i alla fall klart att de bilar som är i fokus idag är en storlek mindre än gårdagens bilar i fokus och drar mindre.

Vad som många missar är att för en rimlig slant kan man få mindre bilar med nästan eller samma utsläppsnivåer som dagens bilar. Typ Audi A2 Tdi för att nämna någon.

Teknik som används utomlands är eftermontering av partikelfilter på redan befintliga bilar. Det kan göra sitt till på nuvarande bilar.

Har man en gång fattat tycke för stor bil då är det svårt att släppa men man kan ju försöka hitta ett sätt att få det tillgodotillfredställt ändå.

Mvh
Asken
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
"En norrman är på gång att omvandla fett från en amerikansk fettsugningsklinik till miljövänlig biodiesel skriver norska Dagens Näringsliv.

Norrmannen Lauri Venöy håller i Miami på att utveckla en metod som omvandlar fett från feta amerikaner till biodiesel. han har fört diskussioner med sjukhusjätten Jacksom Memorial om att få levererat 11500 liter fett i veckan från fettsugningskliniken. Det är tillräckligt för att skapa runt 10.000 liter biodiesel.

Fetma och oljeberoende är två av USA:s största problem och Lauri Venöy har lösningen till båda, skriver tidningen."

"Norrmannen driver ett företag som sysslar med säkerhetsutrustning och reparationsarbete av båtar. För några år sedan började han att tillverka biodiesel baserat på kokolja från restauranger och avfall från båtar. Idén om att använda fett från fettsugningskliniken fick han från en lastbilschaufför, skriver Dagens Näringsliv.

Enligt Lauri Venöy är sjukhuset mycket intresserade av att låta norrmannen ta hand om fettet eftersom man skulle spara stora pengar. Lauri Venöy vill dock att fettet ska värmas upp till kokpunkten innan han tar ansvar för det"

Saxat ur artikel i Di 2006-12-06
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Ahhh.. en perpetuum mobile...

Nu drev jag det lite till sin spets, men jag försökte faktiskt få till en konstruktiv dialog med handlaren om framtidens bilar.
Nästa gång det byts bil så blir det nog en diesel, då gas tyvärr lyser med sin frånvaro här uppe i norr, om man nu inte vill ha ett par P11'or i bagaget vill säga.
Men det är ju fortfarande ett fordon som drivs med fossila bränslen...

Även jag tror att stora motorstarka bilar, som görs i stora serier, kommer att falla kraftigt på begagnatmarknaden, det tycker jag märks redan idag. Sedan kommer väl alltid att finnas en marknad för entusiastbilar (som tur är).

Jag ser dessutom verkligen fram emot utvecklingen inom bränsecellstekniken. Dår blir man självförsörjande på vatten till spolaren också...
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Hm kanske börjar bli läge o rycka upp häcken runt tomten och plantera ett gäng E32or istället.Är ju lite trist nu på vintern när den är lövlös,men 7an finns ju i många pigga färger:)

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Commander_krill: Det är därför jag försöker njuta bakom ratten, man har förmånen att få åka världens mest föraroptimerade bil till rimliga pengar(BMW). Gasmackar byggs vid de lokala avfallsverken så Norrland kommer med tiden bli självförsörjande med gas. boden och Östersund har färdiga mackar idag och flera projekteras. En E85-pump kostar ju bara 1/10 av vad en gaspump kostar för macken.

Liten bruksare. Min 3:e BMW var faktiskt en blå compact, en 316iA Compact 1995 som idag rullat 18 k mil och är i släktens tjänst ännu. då jag sparar fakturor mm från service så kan jag lungt konstatera att det är den billigaste att driva av alla som passerat genom åren.. Säger något om vad kostnadseffektiv kvalitet verkligen är....

Trucker: Pigg bil i pigga färger:) Vem hindrar dig från att öppna E32-museum, jag gillar tanken men hur växer de, från iA till iAL eller?:)

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.