|
|
|
|---|---|
|
Någon som provat metaliska katalysatorer. Jag blir lite nervös av att min ekonomi bara tillåter mig att köpa universalkattar. Jag vågar inte riktigt lita på Biltemas och har sett alt-a-avgassystems hemsida. Dom verkar ha bra grejor till rimliga priser. Högflödeskattar är av metal och jag undrar hinner dom med att rena avgaserna eller får man en 2:a på bilprovningen med metalkattar ? Någon som har någon erfarenhet av detta ? | |
|
Jag har åkt på metallkat på en 540iAt 98 och det funkade helt ok. Blir riktigt nice ljud. I samband med katbyte rekommenderar jag starkt byte av lambdasonder, de slits nämligen med och som bonus får du ned förbrukningen på bilen. För säkerhets skull ang metallkattar på just E31 hör efter med nån lokal BMW expert för säkerhets skull. Mvh Asken |
|
|
Men 540 och 840 borde väl vara ungefär de samma förutsättningar ?? |
|
|
Kärnan i en metallisk katalysator har lövtunna väggar och ger därmed ett lägre mottryck än motsvarande av keramik.En standard keramisk kat drar ner motorns effekt med ca 6-7%. En Metallisk kat har betydligt mindre mottryck, men förbränner med lika bra resultat. På alt-a:s hemsida finns ett foto som visar skillnaden i tjocklek mellan cellväggarna på keramiska och metalliska katar. Hittills så har metalliska katar varit så dyra att få har använt dom, därför delar jag Askens skepsis mot Biltemas, det är nåt´t lurt när motsvarande keramiska kat är dyrare. På min bil sitter orginalmonterade metalliska katar. Sten |
|
|
Asken säger att man bör byta lamdasonder samtidigt. Stämmer detta ? Ursäkta Asken men jag vill gärna ha fler synpunkter på detta. Dom är ju skit-dyra och Biltemas köper jag ABSOLUT INTE. Det har jag gjort en gång till en Honda och bilen gick som en gravid kossa. När jag sen köpte en orginal gick Hondan perfekt. Vet ni var man kan köpa lamdasonder till ett rimligt pris och som fungerar? |
|
|
Classe840: För att ge dig en bakgrund. Min bil 540iAt hade gått med kompressor ett tag när jag bytte till metallkattar. Det medför att slitaget ökar med samma mängd som effekten ökar, dvs 30-40%. Alla delar är designade att hålla för ett visst antal mil på en bil osv, du fattar nog. Det är lätt att demontera lambdasonderna och gör en optisk besiktning, därefter kan du besluta hur du ska göra och tillika finna en lambda med ett vettigt pris. Ebay kan vara ett alt. Jag skriver som jag skriver för att jag har läst mycket om E31 samt hört på erfarna mekaniker(Bil&Motorteknik&nfs bl a) att man bör ha respekt för förändringar i E31. Inte för att det är farlig utan för att det är många delar som samverkar. Av vad man kan läsa så är det väl bara att montera på metalliska kattar från ett bra ställe, sen kolla lambdana för de är en slitagedel såsom kattarna men FÅ tänker på att dom hänger ihop i slitagenivå och att många delar såsom dessa är designade för att hålla en viss tid/ sträcka. Jag visste inte det innan Dr Per informerade mig om det och visade mig hur just min del såg ut då. Meddela hur det går med Alt-A avgassystems kattar, funderar på sådana själv nämligen men det ligger inte i budget i år. Lycka till! Asken |
|
|
Jag tänkte på det ang effektivitetet i en mettalisk kat. Torde inte vara några problem då den sammanlagda ytan blir större än en keramisk, vilket i sin tur borde kunna ta tillvara på den ökade genomströmmningen. Däremot undrar jag hur man skulle kunna lösa problemet med slitningar på lambdasonderna. Ska man skruva dän dom en gång per år och rengöra dom? Med tanke på dagens marknad med trimmade gatbilar så borde nån kommit på hur man får lamdban att räcka längre (så dom får mer pengar över till trimm) kanske gå in på någon sida och starta en tråd zatzy el gatbilar typ. Avgas och insug är ändå ett bra sätt att trimma bilen utan att behöva öppna motorn Min bil suger! Vägra turbo |
|
|
För mycket värme tar kol på sonderna, samma med olja, silikon odyl. Normalt så funkar en sond eller inte. Dom kan reagera lite olika snabbt beroende på temperatur, typ/kvalitet, sot osv. Jag byter aldrig en sond 'bara för att' utan endast när dom slutat fungera. Set ska inte vara några problem att använda sonder från andra bilar så l'nge dom har lika många trdar, har bla använt begagnade 4-trådiga saab-sonder på mina bmw utan problem. |
|
| Förresten, vad det gäller kattar s har tex M3 (e36) metalliska kattar, köp bättre begagnade av dessa! Ett bra sätt att förbättra flödet i en kat är att kapa och svetsa 'trattar' på in och utlopp så dom blir lite som en effektpipa til en 2-taktare! | |
Transocean |
Jo men vad kul, nu kan jag säga mitt här! UNDVIK ALT-A-AVGAS I GÖTEBORG!!!!!!!!! Åkte dit för att byta till metalliska kattar för ett år sedan och ja nu har jag sådana...det är en liten bakgårdsfirma som sverigefinnar med stora svulst i huvuden driver, dom har en svensk som mekaniker och denna drog lambdan ur gängor när han skulle byta katten. "Du måste köpa en sån där sond tyvärr...detta kom chefen med efter att jag hade väntat i typ 4 timmar...har ni några hemma frågade jag och vad då köpa om ni förstört fixar ni väl det...nej da, inga hemma och fixar ingenting, det är bmw original som gäller och nu skall du betala...och fram med hunden. Hade lust att döda den f d finnen (jag är finne själv (en äkta sådan), men skulle inte tveka om det hände en gång till). När jag frågade om dom byter sonden om jag får tag på en på bmw ryckte han på axlar. Nu kör jag med deras "billiga" metallkattar som låter som FAN, och den ena har en lambda som läcker. Och att reklamera, jo, ni kan ju pröva men det blir som att reklamera mot zigenare. Så Asken och alla andra, metalliska kattar är bra bilen blir lite rappare ja, men skit-monteringen från alt-a-avgas vill ni helst slippa tror jag. Gå för lite bättre och dyrare grejor/seriös firma istället är mitt råd. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.