|
|
|
|---|---|
|
Hej, Efter ett verkstads besök som ni kan läsa mer om här Länk så är Mätarställningen för alltid borta. (åtminstonde går det inte att få tillbaka den genom BMWs försorg). LCM visar nu 104000mil och mätaren är på i princip noll. Ett försäkringsbolag är inkopplat på ärendet och jag hoppas på att få ersättning för värdeminskningen på bilen iochmed att mätarställningen nu är felaktig. Vad tycker ni är rimligt att begära? Bilen är en 528IA-97 Touring som har gått 27600mil Min uppskattning är att jag skulle få mellan 50-60' om Jag skulle sälja den.(om mätarställningen hade varit OK) Lars | |
|
Värdeminskningen "på andra sidan 20 000 mil" har så gott som planat ut och blivit en ganska oväsentlig sifffra bara 27 000 eller 32000 säger INGET om skicket på bilen om man i övrigt kan visa att den är välskött servat etc etc så är nog din värdering tämligen relevant, likaså är prisskillanden mellan 520/523/528/540 ganska liten Prisbilden på 528 som passerat 25000 mil är för dagen ( på blocket då) från 30000:- för en sedan med 29000 mil på mätaren till 95000 för en välrustad touring med "lite över 25000 mil" (enl annonsen) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Begär en ny LCM och inkodning, då får man väl in rätta mätarställningen? En väldigt vag gissning som du får pröva själv är: Det som kan ha skett är att som på alla nyare BMW är de känsliga för dels låg batterispänning, dels för för hög laddspänning/ startkabelgnistor. Många pixelfel härrör enligt min tyska verkstadskälla från start med startkablar och liknande. T ex nya E60 får bara laddas med speciella laddare har min lokala BMW-handlare krav på sig från BMW. Sk intelligent laddteknik. Det låter ju som trots allt verkstaden försökt lösa problemet även om det tagit dig mkt tid. Lycka till! Mvh Asken |
|
|
Tyvärr går inte det heller...eftersom den riktiga mätarställningen inte finns kvar i någon modul så går det inte att lägga den. (med BMWs utrustning) Jag försökte få det gamla instrumentet och felsöka det själv för att se om det gick att laga. (gissar att det är kristallen somo gått) Men enligt BMW så är det utbytes system på instrumenthusen så jag kunde inte få tillbaka det. Lars |
|
|
I Tyskland gör man så när LCM gått sönder att det monteras en ny med 00000km och sedan noterar verkstaden i serviceboken vad som skett samt stämplar och då är det "officiellt" ok. Funkar väl för dig med? 27800mil sen från noll. Antar att du har sparat serviceboken. Mvh Asken |
|
| Askens lösning är ju 100%-ig! Vet att bla volvo gör så vid hastighetsmätarbyte. | |
|
BMW kunde inte läsa ur den riktiga miltalet....... |
|
|
Äh, fan, läste väl inte ordentligt... som vanligt... Och verkstaden vill givetvis inte stämpla en mätareställning som du muntligen anger, men kanske besiktningsprotokoll kan vara ett stöd? Miltal / Datum för senaste service? |
|
|
Jag är med på att man kan visa med dokumentation och liknande att det är rätt miltal, men samtidigt så har ju inte bilen blivit återställd. Jag tror att vissa köpare vänder på klacken när miltalet är felaktigt. Så frågan kvarstår hur mycket borde man kräva i ersättning för detta? Lars |
|
|
Jag men vad som är rätt miltal.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.