|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har ägt fina SV-sålda bilar, och börjat importera själv för ett antal år sen. Jag har ALDRIG haft en importbil med mindre dokumentation (ägarhistorik, servicebok, TUV papperm kvitton mm.) än en sv-såld. Tvärtom, i Sverige får du inte reda på mer är de tre senaste ägarna (kanske att man kan begära ut från VV?), i tyska Briefet står alla tidigare ägare. Likaså om ev. krocklagning. Inget finns dokumenterat i svenska regbeviset, i det tyska står åtminstånde avställning... Jag vet flera fina SV sålda som krocklagats, duktigt smällda! Så det tjatet om bättre historik på SV-sålda köper jag inte. Men visst finns det pissimport, se bara på Linusbil, vilka tattare. På tal om annat, vet inte vad ni var inne på... Jag är supernöjd med mina egenimportbilar, men jag har kanske lagt ner lite möda på att hitta de. Skål! Mvh: Zoltan |
|
|
Det är i princip omöjligt att byta in en Tysklandssåld bil hos en aukt återförsäljare av BMW i Sverige, oavsett skick och dokumentation. Svenska återförsäljarna har gått samman och bojkottar dessa bilar, och jag undrar vad BMW i München tycker om det. De bojkottar alltså sitt eget märke! Men säljer naturligtvis gärna service och delar! Någon som vet något om detta, annars borde något göras, kanske via München. Lars HB |
|
|
Jag har exakt samma erfarenhet. BMW Göteborg vägrar att byta in importbilar i eget namn. Man säljer dem direkt till en mindre partner som dealar med begagnade bilar och som dessutom ger ett skambud på bilen. Hade en M5a 2003 med 6000 mil och all utrustning. BMW förmedlade ett bud på 150 000....med andra ord ca halva värdet! imola03 |
|
|
Jag förstår aukt åf, jag skulle inte heller ta in importerade bmw om jag var en bmw-åf. Man skulle ju vara tvungen att anlita en detektiv på heltid för att kontrollera alla bilar man tog in. |
|
|
Det är en myt att alla importerade BMW skulle vara skruvade, vad är det för skitsnack? Samtliga mina importer har jag köpt hos auktoriserade BMW handlare i Tyskland och jag tror knappast att de skulle sälja skruvade bilar. En tysk bil med fullständig dokumentation är ett lika säkert köp som en svensksåld. Svenskar kanske inte skruvar sina bilar?? imola03 |
|
|
Den här diskussionen har vi haft hur många gånger som helst. Att det skruvas mer med importerade bilar är inte direkt någon hemlighet. De skruvas dock av importöreren - inte tysken. Med det är en importerad bil som blir fuskad och alltså förknippas skruvningen med det. Det är inte alls lika lätt att skruva en svensksåld bil eftersom besiktningspapper osv är offentligt. Jag skulle inte heller som BMW ÅF ta in importerade bilar eftersom så stor andel av dem är fuskade. Det skulle ta för lång tid att skilja ut de ärliga importerade från de fuskade importerade. Alltså tar man inte in några alls för enkelhetens skull. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
"Det är en myt att alla importerade BMW skulle vara skruvade, vad är det för skitsnack?" Vem har påstått det? Själv påstår jag att fler importer än svensksålda är skruvade, dessutom är det mycket jobb att efterforska historiken för att vara säker. Det räcker för att jag inte ska köpa någon. Kalla mig gärna slö. |
|
|
Oavsett hur många gånger diskussione förts..........En bil som är köpt i Tyskland direkt av auktoriserad återförsäljare är inte skruvad någonstans. De är skyldiga att upplysa om varenda liten repa eller åkomma på bilen. Misstag kan sannolikt alltid ske, men en auktoriserad återförsäljare blir av med sin auktorisation tämligen snart om han "missar" oegentligheter, BMW ger ingen pardon där. Alltså är ett köp hos en sådan handlare ett kvalitativt bättre köp än hos en handlare i Sverige där jag tycker att man ofta är sanslöst dåligt pålästa om bilarna man har i hallen. Och putsen på bilarna är också i allmänhet betydligt sämre än motsvarande i Tyskland. Här är det gott om repor och stenskott. Jag förstår inte vad "svensksåld" skulle vara för garanti? Mot vaddå? Endast att milen stämmer i så fall. Har man full dokumentation på bilen så har väl inte den svenska återförsäljaren/köparen större problem än den tyska? Och var har ni fått detta ifrån att så stor andel importbilar är skruvade? Har någon av er sett någon statistik som stöder ett sådant påstående? Jag hävdar att det är en skröna som baserar sig på privatimportens barndom för en massa år sedan och den vilda västern-mentalitet som rådde då, och dumma svenskar som gick på vad som helst. Det är helt annorlunda sedan flera år tillbaka, även om rövare alltid kommer att förekomma. Att som svenska ÅF gör är att göra det väldigt enkelt för sig. Det innebär att i alla fall jag lägger så mycket service och andra jobb utanför deras verkstäder som möjligt. Och jag kommer aldrig mer att köpa en bil hos svensk BMW-ÅF. Lars HB |
|
|
Vet inte vilken fördelning det är på ärliga och oärliga importbilar, men att det dräller av mätarfuskade, nyimporterade BMW idag råder det inget tvivel om. Åtskilliga fall avslöjas ju på detta forum var och varannan vecka. Om man sedan börjar jämföra priser på bilar i Tyskland och Sverige, med likvärdiga miltal så är det ju ofta dyrare i Tyskland. Och att släktet bilhandlare skulle ha blivit välgörenhetsarbetare är för mig obegripligt.. Orter som hamnat i dålig dager är Karlstad och Örebro bl.a. BMW´s egna återförsäljare är inte inblandade direkt i fusket, men indirekt då intyg på korrekt mätarställning skrivs ut på justerade bilar. |
|
|
Lars HB "Jag hävdar att det är en skröna som baserar sig på privatimportens barndom för en massa år sedan och den vilda västern-mentalitet som rådde då, och dumma svenskar som gick på vad som helst. Det är helt annorlunda sedan flera år tillbaka, även om rövare alltid kommer att förekomma." Detta har jag aldrig hört tidigare, vad har du för belägg för detta? Tycker all logik talar mot detta. -Idag är prisskillnaden mellan tex Tyskland och Sverige betydligt mindre (ibland tom negativ) än för 6-8 år sedan. Ska man tjäna snabba pengar måste nästan fusk tas till. -Idag är det mycket enkelt att hitta utrustning eller firmor som gladeligen ställer upp med att backa mätare. -Idag kan vem som helst importera en bil och i stort sett hur många som helst. För 10år sedan var kunskapen inte lika utbredd. Ska man skruva en bil väljer man naturligtvis en som är svårare/jobbigare att kolla historiken på dvs en importbil innan den besiktats första gången i Sverige. De fall man kunnat läsa om skruvade bilar på tex AP har det uppskattningsvis till 80-90% handlat om importbilar. Att däremot själv köpa sin bil direkt av en seriös firma i Tyskland torde inte innebära några större risker att bli lurad men det är en annan diskussion. |
|
|
"Oavsett hur många gånger diskussione förts..........En bil som är köpt i Tyskland direkt av auktoriserad återförsäljare är inte skruvad någonstans." Nej, men hur många importbilar kommer från BMW handlare? En mycket liten andel är min erfarenhet. De flesta bilar som importeras till Sverige görs för att man ska hitta dem billigare, och det gör man inte på BMW. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.