AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
7.385

Import eller svensk såld...?

Sida 2 av 3
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Programmer: "Jag har aldrig stött på att försäkringsbolagen vill har mer betalt för en importerad bil..."

Jag har en Audi som har lite udda bakgrund. Den är såld som ny i Sverige sedan exporterad till Tyskland för att sedan återvända som flyttgods till Sverige. Bolaget (LF) ser det som en importbil och den kostar något mer än motsvarande svensksålda. Aktsam vill inte försäkra den alls.

Köpte en svensksåld Mini Cooper som fick lägre premie än den importbil som jag baserade en premieförfrågan på.

Har hört att tex m3e46 skiljer/kan skilja i premie beronde på import jämfört med svensksålt.

Först och främst gäller det att hitta en bra bil med rätt utrustning. Eftersom utbudet är större i Tyskland är det givetvis lättare att hitta vad man söker där speciellt om man har en många specifika krav. Jag är absolut ingen motståndare till importerade bilar, men lyckas man (kanske mot förmodan) hitta en svensksåld som uppfyller alla kraven måste det väl ses som en fördel?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jonuzi: Bilar som är intagna direkt för att säljas i Sverige är den sämsta skiten som skeppas över. De är (med få undantag) i sämre skick och mer mer osäker mätarställning än de bilar som tagits hem till Sverige för att brukas av importören.

Det säger sig själv, prioriteringarna blir helt annorlunda om du ska ta hem bilen för att göra snabba cash på den, eller om du tar hem den från Tyskland för att du vill ha en bil med viss utrustning eller skick som inte finns i Sverige.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Håller med Andreas. De som sysslar med bilimport för vidare försäljning är intresserad av så stor vinst som möjligt naturligtvis. Många av de bilarna är de som t.ex på Mobile.de annonseras ut med texten: "Lämplig för export". Tittar man vad bilar med liknande mätarställningar kostar i Tyskland idag så inser man att bilimportörerna skruvar endera mätare för allt vad tygen håller, eller så idkar dom välgörenhet. Välj själv..
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jonuzi:
Bilen blir inte bättre efter ett år men oftast är en bil som säljs efter ett eller ett par år av den person som en gång tog in bilen i landet ett bättre köp än en helt nyimporterad bil som säljs enbart för vinnings skull, det säger väl sig ändå sig självt eller ?????? Eller förstår du inte varför ??
Highway star..

Nu måste du allt förklara dig.. Så du menar att av alla 1000 tals bilar som importeras av privat och bilfirmor är skit... Nästan alla bilfirmor håller på med import.. Plus att e det fel att tjäna pengar i sverige..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

andreas och Highwas S: det Jonuzi menar är ju att den nyimporterade skitbilen är ett lika dåligt köp även när den rullat ett år i Sverige.

Det räcker allstå inte att säga att man ska undvika helt nyimporterade bilar som importerats enbart för vinnings skull...utan man ska se upp med alla importerade bilar som har importerats på detta sätt även om dom rullat några år i Sverige...

___
//Ulf
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag kan hålla med dig Björn att står man i valet och kvalet mellan två identiska bilar en svensksåld och en importerad och allt verkligen stämmer till 100% på båda bilarna och de är i exakt samma skick och helt likvärdiga så skulle jag välja den svensksålda. Men jag skulle inte betala mer för den.

En diskussion om mobile och autoscout skulle behöva en egen tråd. =)
Tyska privatpersoner drar sig för att annonsera på M och AS, dels så är det besvärligt med språkbarriererna, hålla bilen utan handpenning och dels för att ligger de billigt till i pris så är det precis som med blocket d.v.s de blir helt nerringda och en hel drös med irriterande frågor som " Was is letzte preis?"
Visst annonserar privatpersoner på mobile men en del väljer andra annonsforum då de helt enkelt ser det som för jobbigt.

I övrigt så håller jag med andra. Är bilen på senare år hemtagen för att tjäna pengar på så bör man dra öronen åt sig.

Jag anser personligen att miltal verkligen inte är allt, inom rimliga gränser. Det mesta handlar om körstil och ägares inställning till bilen.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Björn: jag vet att andra har stött på olika premier beroende på import/svensksåld men på de 4 importer jag har haft de senaste 5 åren så har premien varit densamma som för en svensksåld. De bolag jag har haft är Originalförsäkring och IF. Har faktiskt min 530 försäkrad billigare än en svensksåld men det beror på att 530 E39 saknas i det register som försäkringsbolagen använder (misstag från VV ?) vilket gör att dom alltid har väldiga problem med att hitta rätt klassning. Under en och samma vecka så fick jag tre olika premieförslag från olika personer på samma bolag och det lägsta var riktigt bra så det tog jag...

När det gäller M3 E46 så verkar det också skilja en del mellan olika svensksålda bilar även om det är samma årsmodell.

Men som jag skrev i tidigare inlägg så ska det vara nya regler från 070701 så vad som har varit är egentligen ointressant. Men exakt hur de nya reglerna fungerar i praktiken återstår ju att se.

___
//Ulf
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mycket kunskap och insikter här!

Jag tar och frågar trådskaparen, vilken årsmodell, färg och maxpris för din budget hade du tänkt dig samt hur länge tror du att du äger den?

Jag tror all den här kunskapen kan hjälpa dig vara kvalitetsfilter och finna den finaste bilen på marknaden innan dom är klara:)

Jag bifogar den jag tror är en av de bättre köpen i Sv idag. Länk! Borde gå att pruta på en del. Med förbehåll för rejäl teknisk besiktning dock som alltid.

Mvh
Asken
Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
En tysk bil som gått 20 000 mil är normalt sett bättre skick än en svensksåld som gått hälften. BMW är gjorda för Autobahn...dessutom så snålar svensken oftast med driftsdetaljer och köper billiga piratdelar. En tysk som skall bromsa från 200 knyck är mån om att bilen är i perfekt skick. Håller även med tidigare inlägg att tyska bilar oftast är mer välutrustade. Förordar import alla gånger.....

imola03
ak
37
ako
M5 -99
Fredde 7:

"Men eftersom man sällan eller aldrig kan utföra sådana tester/prov som visar vilket skick bilen är i så är ju historiken bland det viktigaste tycker jag."

Varför kan man inte det? Det är ju just det man måste göra, det är ju viktigt som fasiken ju. Är man inte tillräkligt tekniskt driven själv finns det ju expertis så som M-testcenter som man kan anlita.

highwaystar:

Det är ju just sånt man upptäcker när man undersöker bilen, det är ju själva vitsen med det hela.
En sv-såld -03 med 10" mil för 240" hos BMW ÅF e ju nästan som hittat...Eller har de skrivit fel pris? Med sådan prissättning så borde en fin-fin -00 betinga max 160" privat
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Dawwe: Nej det tror jag inte, de vill väl bli av med den rimligt snabbt och skicket kanske inte är 100%. En 00:a i NYSKICK är värd 200kkr enligt mig men då ska det vara nyskick också. Dvs omlackad huv vid stenskott, noll kantskrap på fälgar, fina däck osv.
Mvh
Asken
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Ja, den 2003:an var riktigt billig. Tillverkad 2002-11 om jag minns rätt.

Den är såld innan veckan är slut. Tryggt och bra köp. Trevligt med en svensksåld som har takluck =).

Baserat på mina erfarenheter med import och svensksålt blir det importerat för mig i alla lägen

Varför köpa en dyrare motsvarande svensksåld bil i sämre skick som sett svensk dyngsaltad vinter, grusade vägar, grusvägar, skitiga maskintvättar etc etc etc. Sånt finns inte utomlands knappt alls.

Bara man har lite sunt förnuft så är det inga problem. Finns alltid någon kompis som kan Tyska om man inte fixar det själv om man vill kolla historien

Själv har jag även köpt bilar från Österrike, Luxemburg, Frankrike, Belgien, England och USA utan problem

Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
Samtliga inlägg har ju fokuserat på det rationella, vad är bästa köp, svensksåld eller import. Men själv grejen att importera är ju så mycket mer, ett spännande äventyr. Själv har jag importerat en M5 och en 540 där jag själv hämtat hem bilarna. För M5 flyg ned till Munchen, tåg till Augsburg, övernattning hotell och därefter pendeltåg till den lilla orten Schwabmunchen. Och där stod den, en imola röd 03, vilken häftig upplevelse. Därefter hemfärd på Autobahn 120 mil till Göteborg. En upplevelse för livet....

imola03
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Imola: Jag kan verkligen hålla med dig.
Min bil är från Schongau, 53km söder från där du köpte din och resan hem var helt underbar. =)

Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
Hr. Gaspedal:
Där ser man, kollade på kartan och Schongau ligger ju alldeles nästgårds. Såg att du har en M5 carbonschwartz, själv har jag nu en carbonschwartz 540 importerade från Bladel i Holland, inte långt från den tyska gränsen och Düsseldorf. Berätta gärna om din resa ned till Schongau!

imola03
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bilen Asken länkar till är billig även om det skulle vara något litet att fixa. Tittar man runt och kollar både i SE och DE vad 03:or normalt ligger på så är det inte alls omöjligt att Herr GP får rätt i hur snabbt den kommer att försvinna.

___
//Ulf
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag har ägt bilar som både är importerade och svensksålda. Enligt min erfarenhet så har de svensksålda gjort livet enklare för mig alla gånger. Både när det gäller hantering av garantiärenden, försäkringspremier och framförallt försäljning.

Men, det finns ju ett pris för detta. Svenska bilar är dyrare, och om man köper begagnat, ofta något sämre utrustade. Dessutom är utbudet av bilar större i tex Tyskland. Skulle jag köpa en Porsche så skulle jag förmodligen titta utanför Sveriges gränser, då marknaden generellt för Porschebilar verkar vara mer "internationell" och Porsche inte har några godsaker som gratis service eller vagnskadegaranti på sina bilar (Cayenne undantagen).

Nu köper jag sällan bilar som är över 2 kanske 3 år gamla så skicket brukar inte skilja på tyska/svenska bilar, men det jag har märkt när man säljer en svensk vs en import är att man helt hoppar över snacket om historik, m-test, mil, osv om man säljer en svensksåld. Folk är ibland tom korkat naiva när de köper en svensk bil kan jag tycka.

Köper man äldre bilar så kan läget kanske bli annorlunda.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.