|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ska man köpa import bil eller svensk såld...? Gäller en M5 e39.. Och varför tycker ni det.. Alla verkar gilla sv sålda bilar men e dem så jävla mycket bättre..? LENNE | |
|
Jag hade valt en imp från en aukt bmw ÅF alla gånger... Bl.a är utr nivån betydligt högre på en tysk imp...för det mesta:) |
|
| Det är ingen skillnad på bilarna men det är lättare att kontrollera historiken på en som bara bott i Sverige. Det var anledningen till att jag bara tittade på svensksålda när jag letade efter min. | |
| Import eller svensksålt kan kvitta...Det viktiga är historiken & skicket (självklart i förhållande till priset!). | |
|
Som Tozzy säger, en svensksåld är alltid en svensksåld. Samtidigt så är skicket avgörande för vilken driftskostnad du får.. Tyskimporter tycker jag oftast är mer välutrustade. Med korrekt historik så är de likvärdiga en svensksåld. Ursprung men framförallt ägaren och dennes skötsel av bilen tycker jag är det viktiga. Om man som jag är bilknarkare så handlar man gärna av en likasinnad tillika som man säljer till en likasinnad, underbart skadat:) Lycka till i billetandet! Asken |
|
|
en bil som rullat i svergie är ofta rostig efter första vintern våra super saltade vägar är krymma mot bilar med några år på sig. |
|
|
"Alla verkar gilla sv sålda bilar men e dem så jävla mycket bättre..?" Inte ett dugg, men det kan vara svårt att ha bra koll på historiken som nämns ovan. |
|
|
När jag köpte min e39 540ia hade jag noll koll när det gällde importbilar och vilka problem det kan vara! Brist på kunnande då, kollade jag varken historik, "verklig" mätarställning etc.! Nu med facit i hand så kan jag konstatera att bilen ej bara har gått 26xxx mil utan betydligt mer då den har gått som "blodbil" i Tyskland! Ganska hårt efter autobahn alltså!! Men men....! Den är inte sliten invändigt å motorn går som en klocka utan missljud å annat! Synd bara att man pga sitt okunnande betalade överpris för bilen! Så sv bilar e ju kanske säkrare ur viss synvinkel, men e man påläst å uppmärksam så e ju import en betydligt billigare lösning! MVH Penzel Uppdrag "Red Rocket" börjar ta form! Titta i bilbloggen!!! |
|
|
Om det finns handlingar kvar från Tyskland ger det goda möjligheter att kolla historiken. När jag importerat bilar från Tyskland har jag alltid sparat all dokumentation, såsom: • Kvitto, där bilens mätarställning skall finnas införd. • Intyg på att bilen ej är krockad, har gått som hyrbil, m m. • Eventuella servicekvitton • Givetvis servicebok En klok importör slarvar inte bort sådana papper. Har denne dessutom själv brukat bilen i Sverige några år är chanserna till ett bra köp mycket goda. Rör det sig däremot om en bil som importerats och omedelbart därefter sålts i Sverige, då är läget annorlunda. |
|
|
Om det är något du absolut ska undvika så är det bilar som är intagna till Sverige för att säljas direkt efter de kommit över gränsen. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Min bil är import.. och den köptes väl in till sverige bara ett halvår efter att den såldes i tyskland, så det var lättare för mig att kolla upp historiken på de tidigare ägarna här i sverige. För mig spelar det ingen roll om den är svensksåld eller import.. de tillverkas fortfarande i samma land. Men man märker ju att folk tror att så fort den är svensksåld så kan den inte vara skruvad eller att man kan bli lurade.. utan det gäller att kontrollera lika noggrant om den är import eller ej. Har du bara alla papprena från tidigare ägare som de nämnt tidigare så spelar det inte så mkt roll om den är import eller ej. Lycka till med ditt billetande! Min bil: Länk |
|
| Ha ha ha ha nu måste ni väl ge er angående garanterade mil för att ni köper en sv såld... Vem tror ni bankar bilarna......???? jo vi svenskar... Och att bilarna e körda på autobahn.. hm Jag har varit med om svenska bilar e dem som e mest misshandlade när det gäller service.. | |
|
Finns det folk som fortfarande tror att tyskarna bygger bilar som inte klarar av deras egna vägar? Att alla tyskar är martyrer som har för uppgift att totalt köra slut bilen på autobahn genom att alltid ligga i 350km/h dag in och dag ut innan de byter in den? Det finns skitexemplar både i Sverige och Tyskland, men tyvärr är det på denna sidan av pölen som det fuskas med mätarställningen, importörerna är mycket väl medvetna om vad de tar in. Hade bilen stått med en felaktig mätarställning i Tyskland så hade den ju inte varit billigare och då hade det inte funnits någon vinst i att ta in den. När jag letade M5 så letade jag först på blocket. Jag hade som krav: Max 2 ägare, heritage läder med utökat skinn, största stereon, navi, taklucka etc endast servad på aukt. verkstad o.s.v Det gick inte, de flesta bilar hade minst 4-5 brukare, saknade utrustning eller var nerkörda. Jag förstår inte varför det är så svårt att kolla upp en tysk bil. I stämpeln från den tyska verkstaden står telefonnumret till denne, bara att ta chassinr ( som står på första sidan i serviceboken) och ringa ner och kolla. Är det en aukt ÅF så lovar jag till 100% att de har minst en engelskspråkig person i närheten som är glad och tacksam över att få hjälpa dig. Står inte telefonnumret så är det bara att googla på verkstadens namn. Jag väljer att köpa mina bilar i Tyskland, jag får ett ärligare och seriösare intryck. Den svenska säljaren säger oftast " Oj du... den har var fin i fronten. Den är som ny, när de i själva verket lackat om fronten. Allt är som nytt, hela bilen är i nyskick är ofta använda uttryck " På en identisk bil säger den tyska handlaren oftast " Repa här, litet stenskott här, vi har lackat om fronten p.g.a stenskott. Däcken har 6mm fram och 4mm bak, liten reva vid förarstolens insteg etc" Så jag föredrar att köpa bil i Tyskland. När säljaren hade klantat sig lite så fick jag ett par nya torkarblad som plåster på såren för att jag fick vänta 30 min i hallen. I sverige hade jag fått en kopp kaffe =). En fin importbil med dokumentation är värd lika mycket som en motsvarande svensksåld. Men en skruvad importbuske är inte värd någonting. Jag har köpt flera bilar i Sverige och Tyskland. Ja har alltid varit mest nöjd och haft minst problem med de jag importerat själv. Det känns som att de flesta M5orna på den svenska marknaden byter ägare var 3:e månad ungefär. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Denkan, håller med dig om att bilarna troligtvis skruvas i Sverige. Men eftersom det är betydligt mer arbete att kolla upp mätarställningen på en importbil kan man nog anta att det är här det skruvas mest. De fall med skruvade mätare man kunnat läsa om på bla AP handlar en övervägande majoritet om importbilar som tagits in av en oseriös firma. Jag har inget emot importbilar men är allt lika, skick, utrustning osv så väljer jag lätt den svensksålda om priset är det samma. Oavsett vad man tycker kommer marknaden värdera den svensksålda bilen högre då du ska sälja den. Inte ovanligt att det är billigare att försäkra den svensksålda, dessutom blir det i regel mindre knorr om man vill byta in bilen hos en handlare. Trots det har jag mest åkt importbil senaste 10 åren, men då har jag betalat mindre vid köpet och även fått sälja billigare än vad som varit fallet om man åkt svensksålt. |
|
|
Her Gaspedal, visst hittar du säkert de finaste och mest välutrustade M5:orna i Tyskland men tyvärr är det sällan just de bilarna som hittar hit. Då får man göra som du, dvs åka ner själv och hämta den. Men skulle du generellt köpa en importbil som precis tagits in till Sverige? Visst är det inga större konstigheter om man är van att kolla upp även kolla importbilen. Men frågar du Svensson så tror jag det tar emot att ringa en verkstad i Tyskland och på knagglig turist-tyska eller engelska försöka reda ut bilens historik. Ligger nog mycket närmare tillhands att ringa tex BMW i Solna samt att begära ut papper från Bilprovningen. Kontakta tidigare ägare blir också betydligt smidigare i Sverige, jag gör det vanligtvis när det gäller sv-sålda bilar men har aldrig kontaktat en eller flera gamla ägare i Tyskland även om det givetvis inte skulle vara omöjligt. |
|
|
Historiken kring en bil är ju iprincip helt ointressant. Det enda som räknas vid ett bilköp är bilens skick i förhållande till priset, inget annat! Bortse från mätarställningen o undersök bilen själv så ser du skicket på den. En bil som gått 5000mil grusväg är troligtvis i sämre skick är en som gått 15000mil asfalt. Dvs väg inte in miltalet för mycket i vilket skick bilen befinner sig i. |
|
fredde 7 |
ako:Men eftersom man sällan eller aldrig kan utföra sådana tester/prov som visar vilket skick bilen är i så är ju historiken bland det viktigaste tycker jag. Yttre skicket kan vilken bananskalare som helst ha koll på, ofta inte det som är det VIKTIGASTE på en prestandabil heller. Hade själv valt att köpa sabine schmidt,s vita M5:a(taxin) om den var till salu. Där har du full historik samt förmodligen en grymt välunderhållen bil...sedan att den är vit gör inte de hela sämre. |
| ako: det är precis de som resonerar som du som bilkrängare lurar på krocklagade uppspacklade och nylackade mätarskruvade importbilar. | |
|
Håller helt och fullt med Herr Gaspedal! När man pratar om köp av importerad bil i Sverige så kan man inte generalisera eftersom som det finns en massa olika typer av importer. Handlare eller privatpersoner som sysslar på heltid med att importera bilar och sedan sälja dom direkt dom är i Sverige, privatpersoner som tar hem bilar för att sedan bruka dom själva, flyttgods och vad jag förstår även märkeshandlare som tar hem nästan nya bilar. Vissa blir reggade som import medan andra inte får denna markering hos VV. Risken att få en fuskad bil är ju framförallt om du köper av den första kategorin, dvs handlare eller privatpersoner som lever på att plocka hem bilar. Finns självklart ett antal seriösa aktörer men det känns som dom är lätträknade. I förlängningen så bör man ju vara uppmärksam på bilar som har funnits ett par år i Sverige men som har tagits hem av en oseriös aktör. Har själv stött på säljare som inledningvis låtit påskina att dom själva tagit hem bilen men när man rotar lite i det så visar det sig att dom köpt bilen oreggad i Sverige och det enda dom gjort är att dom reggat den. Historiken på dessa bilar är oftast tveksam... Björn B: Jag har aldrig stött på att försäkringsbolagen vill har mer betalt för en importerad bil däremot så var det för några år sedan problem att teckna annat än trafikförsäkring hos vissa bolag om man inte sedan tidigare var kund. Enligt nya EU-direktiv så ska bolagen numera inte få lov att göra någon skillnad på svensksåld och import vilket också gör att du kan teckna försäkring på din importbil redan när du köper den i utlandet. Även maskinskada ingår på importbilar, dock är det en högre självrisk vid utnyttjande. Har inte 100% koll på hur EU-direktivet är formulerat men vid samtal med IF så fick jag ovanstående info och dom har i alla fall ändrat i sina villkor. För att svara på Denkans fråga...Vilken bil som är bäst beror inte på var den är såld ny utan vem som har ägt den. Visst finns det vissa fördelar med en svensksåld bil vilket nämns ovan men personligen så föredrar jag att handla bil i Tyskland. Nöjd ägare av en importerad M5 -03! ___ //Ulf |
|
|
ako: historiken är absolut inte ointressant men självklart så betyder den inte allt. Den är en del av bedömningen precis som att undersökningen av bilen är en del. ___ //Ulf |
|
|
Löfet/ "Om det är något du absolut ska undvika så är det bilar som är intagna till Sverige för att säljas direkt efter de kommit över gränsen." Varför ska man göra det? Blir den bättre om den har varit i Sverige 1 år?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.