|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Har lite problem med min växelspak, verkar som länkaget eller något går väldigt trögt, går lätt att röra spaken i sidled, men framåt /bakåt går den extremt trögt. det är ingen "kuggkänsla" utan med jämt motstånd, växlarna går i och ur utan problem i övrigt utan missljud. Tidigare hade jag lite problem med att den var trögväxlad när det var kallt..men då var det mer "lådan" som tog emot, och det ordnade sig efter växellådsoljebyte. Nu verkar det helt opåverkat av varm/kall låda/yttertemperatur Några idéer om vad det kan vara ? Bilen är en E34 M20 520 från 1990. | |
|
Här är en bra tråd om växelöverföring, troligtvis fel där. Länk FAF |
|
|
hej ! Tack för tipset, dock verkar det inte riktigt vara samma problem som jag har riktigt även om det kanske är samma komponenter som är involverade. Växelspaken på min är allt annat än sladdrig, man får med ansenlig kraft flytta spaken även "ur" växelläget , när man hakat ur "växeln" så styr den inte tillbaka till mittläget igen. Skall prova att byta växellådsoljan nästa vecka så får vi se om det hjälper. Vilken rekommenderas ? |
|
|
ett relativt lätt sätt att kolla om det verkligen är lådan är att kopla ur länkaget från lådan och se om det fortfarande är törgt. om inte så är det npgot med lådan. |
|
| Hur gör man detta lättast ? endast jag lyckats hitta är sprängskisser på länkaget. | |
![]() 13.411 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ovanför hardyskivan (en munk gjord av gummi) sitter ett stag fast med ett låsclips (se röd pil i denna Länk bild). Nu kan du lossa staget från växellådan och låta det hänga fritt (se denna Länk bild) medans du provar att växla. Växellänkaget är nu bortkopplat från växellådan. Är det trögt nu så är det växellänkaget annars är det växellådan. |
![]() 13.411 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Eller lossa staget i vilken ända som helst, sitter fast med ett låsclips vid växellådan och ett vid växelspaken. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.