AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.257

Hjälp? abs/atc styrenhet?

Ar
52
Arscher
Z3 coupe 99
2.8 ESS Kompressor
Hej jag undrar vart abs styrenhet ligger i bilen? Jag fick ett svar förut om att den ska ligga bakom torpedväggen på passagerar sidan. Igår rev jag ner hansfacket och allt och då hittade jag bakom väggen en dosa där flera dosor av nått slag låg, på ena stod det Hella tror jag, sen fanns det en stor dosa som det var tre kablar ena var lila och den andra grön, när jag drog ut en av dom började fönsterhissarna spöka. Jag hittade inte styrenheten är det nån som vet vart jag kan hitta den och om man kan byta den själv?, och snälla skriv utförligt för att jag är inte så hype på det här, det är som att prata gerkiska med en döv hehe..

Ha det gott och jag tackar för alla svar.

Bmw Z3 2.8 coupe

Mvh Arscher
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Den blir synlig när du demonterat handsfacket, styr kontrollenheten har en massa kablar som går till sig den reglerar även antispin och även alla hjulgivare går hit den har ett kontaktdon som ansluts till enheten byta den är inte svårt men vad är det som säger att det är fel på den? Har du fått felkoder av BMW? Det ganska ovanligt att elektroniken går sönder då är det mera vanligt att det är någon av givarna vid hjulen som bråkar.//Z3Kent.

Min bil 2007Länk
Ar
52
Arscher
Z3 coupe 99
2.8 ESS Kompressor
Hej Kent tack för ditt svar.

Jag har varit inne med den ett flertal ggr och den där dosan dom använder för felsökning får inte kontakt med styrenheten, sen var det nån som sa att givarana kan spöka, och då kollade bmw upp det och sa att det är inget fel på dom.

Så själva styrenheten är den övre stora dosan där massa kablar går in (lila, och grön bl.a.? Och det är inga svårigheter att byta den?
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Ja precis, du ser ett anslutningsblock stickpropp med ett antal stift den ser ut att sitta i en hållare av metall, viktigt du kopplar bort batteriets anslutningar innan du ger dig på lossar enheten. Kan tänka mig du finner en beg, enhet på www.bildelsbasen.se //Z3Kent
Ar
52
Arscher
Z3 coupe 99
2.8 ESS Kompressor
Nu har jag plockat ut en dosa från min bil men jag är osäker om det är rätt dosa för när jag söker på bildelesbasen så ser abs styrenheten annorlunda ut? Den dosa som jag har plockat ut finns på övriga styrenheter jag skickar länk från bildelsbasen den dosa jag plockat ut och själva abs styrenheten.'

Länk Är den dosa jag plockat ut.

Länk Är abs styrnehet,

Archer
Bj
44
Björsa
Z3 2,8 -97
Hej!

Hur gick det sen? Var det rätt enhet och var det den som var trasig? Har själv samma symptom dvs lysande ABS och antispinnlampor samt "strömförsörjningsfel" när BMW kopplat upp bilen till testinstrumentet.

Björsa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.