AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.970

Halvförsäkring på 'ny' bil. Vagnskadegaranti?

Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Jag har kollat runt lite på nätet och även här på forumet men känner mig fortfarande lite osäker så tänkte kolla här innan jag ev. ringer mitt försäkringsbolag.

Jag har BMW Orginalförsäkring som jag fick när jag köpte bilen.
Dom erbjöd 3 månader gratis och 6 månader för halva priset så jag nappade.

Tog mig en titt på fakturan som nyss kom och där står det halvförsäkring. Blev lite rädd :) Har aldrig varit med om någon olycka men ändå...skulle inte förvåna mig om jag orsakade något nu bara därför!

Får alla automatiskt vargnskadegaranti i 3 år från det år då bilen är fabrikerad?(den är svensksåld)
Har för mig att säljaren nämnde något sådant men är inte helt säker.

Skulle jag alltså klara mig med en hlavförsäkring fram till 2009?

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Japp 3 års vagnskadegaranti from första reg. datum kommer automatiskt.
Föst när den gått ut behöver du tecka helförsäkring

Länk

BMW CS #5139
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Tack så mycket!

Då kan ja vara lugn..
Är det någon som vet vilka vilkor som gäller för vagnskadeförsäkringen som ingår vid nybilsköp? Vad är självrisken?
Gäller den vid BMW klubbens bankörning?
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Har för mig att självrisken är 4500 kr + moms. För att veta om din försäkring gäller vid bankörning råder jag dig att ringa både BMW Originalförsäkring samt ditt försäkringsbolag (om bilen är halvförsäkrad någon annanstans). Vid en eventuell skada på bana så kommer vagnskadegarantin ta skadorna på din bil och trafikförsäkringen tar skadorna som du orsakar + personskador. Därför bör du kolla med båda bolagen...
Ku
96
Kung Elite
328 Touring M-sport -13
Hej!

Din självrisk står i ditt garantibevis. Du får väldigt gärna kolla där (och sen posta här) eftersom det inte är ifyllt i mitt.. =)

/K E
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Hej!

Jag återupplivar min gamla tråd :)

Börjar närma sig 3 år nu.

Har för tillfället halvförsäkring hos Länsförsäkringar.(som va billigast)

På registreringsbeviset står det:

Datum för första ibruktagande 2006-11-30
Datum för första ibruktagande i Sverige 2007-12-10

Jag köpte bilen hos BMW handlare 2007-12-10.

Är det första datumet som gäller för min vagnskadegaranti?
Dvs är det dags att kontakta mitt försäkringsbolag innan sista nov för att öka till helförsäkring?

Är riktigt kass på dessa försäkringsdetaljer :)
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Det verkar som om din bil har varit i bruk i utlandet och då omfattas den bara av vagnskadegaranti om den är köpt av auktoriserad BMW-handlare och har varit jahreswagen eller liknande i Tyskland innan dess. Kolla med BMW vad som gäller.

Jag ställde lite frågor till en BMW-handlare nu i höst om en nästan ny bil som varit i bruk några hundra mil i Tyskland. Svenska garantier och fri service gällde men jag vet inte vilket datum som man användes för vagnskadegarantin
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Bilen har varit en demo bil, den hade bara gått runt 600 mil när jag köpte den. Den är inte importerad privat utan tagen ifrån BMW handlare i Tyskland. (hoppas jag iaf för det står inget i mina papper om att den är privat importerad)

Jag har friservice på den och garanti i alla fall.

Ska ta och ringa bilhandlaren där jag köpte den.
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Så här står det på vägverkets sida om min bil.

Antal ägare: 1
Förvärvsdatum: 2007-12-10
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-12-10

I trafik första gången i Sverige: 2007-12-10

I trafik första gången i utlandet: 2006-11-30

Yrkesmässig trafik: Nej
Privatimport: Nej
Tillfällig registrering: Nej
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Då kan den vara importerad av en auktoriserad importör, då skriver vägverket import = nej trots att bilen egentligen är importerad. För din bil har helt säkert sålts ny i ett annat land.

//Lövet
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Nu kanske jag räknat fel kommer jag på....

3 år från 2006-11-30 borde väl vara 2009-11-30 eller? =)

Får inte tag på bildhandlaren just nu.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vagnskadegaranti har du bara på bilar som sålts nya i Sverige. Din bil kanske inte räknas dit eftersom den är tagen i trafik i ett annat land först?

Annars har du räknat helt rätt, 2009-11-30

//Lövet
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Är bilen en Premium Selection bil importerad av BMW så får den svenska garantier, fri service etc. när den kommer till sverige, precis som en svensksåld bil. Detta gäller 3 år från första registreringsdatumet, dvs. den dagen bilen registrerades i Tyskland.
Vagnskadegarantin gäller alltså till 2009-11-30

BMW CS #5139
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Jag ringde bilfirman nu och fick turen att prata med killen som sålt mig bilen. Han kom ihåg både mig och den bil han sålt. =)

Jag förklarade vad saken gällde ang. vägverkets datum för när den gick i trafik första gången och Han försäkrade mig om att vagnskadegarantin gällde i 3 år då dom tagit in bilen ifrån BMW i Tyskland. Så...får väl hoppas att det stämmer då.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.