AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.021

Knepigt el-fel, drar ut batteriet utan att de syns på amperemätaren

Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Har problem att den drar ur batteriet!

Hade samma problem i sommras! Men då var det kabelhärvan i bakluckan som var boven!

Det lustiga är att när jag sätter dit Amperemätaren så visar den just ingenting! Men ändå drar den ur batteriet på 1-2 dagar,, utan att jag kört bilen. stått i varmgarage!

Kan den på något sätt dra ström utan att det syns på mätaren?

För övrigt så är generatorn bytt. den förra la av så jag köpte en beggad från skroten
Sen har jag även provat flera batterier så jag tror inte felet är där heller!
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Ström måste mätas i serie, alltså koppla loss en ansluning på batteriet och koppla nu amperemetern mellan batteripolen och den lösa anslutningen.

Eller också har du inte tillräckligt lågt mätområde på din amperemeter. Det räcker med mA för att tömma batteriet på någon dag.
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
med just ingenting menade jag 20mA
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
OK, för mig som arbetar med elektronik är 20 mA en stor ström, men för dig tydligen ingenting ! Därav missförståndet.

Men 20 mA är nog ganska normalt förbrukning i viloläge. Om du mäter mellan pluspol och anslutningen så mäter du all ström.

Kanske borde du då kolla batteriet så att det verkligen blir fulladdat samt belasta det och kontrollera att spänningen inte sjunker för snabbt. Sådan utrustning finns nog på varje mack eller verkstad.
kan ju även kolla så att generatorn laddar som som den ska så batteriet hinner bli laddat under körning.
normalt sk du ha någonstans 13,5V-14,5Volt vid allt över 1200rpm på motorn.

Kan vara värt att titta på iaf.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det finns faktiskt en möjlighet att den drar ström utan att det går att mäta. Det sker i så fall inne i batteriet p.g.a inre resistans då plattorna håller på att rasa. Alltså ett gammalt batteri kan dränera sig själv på kraft.
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Generatorn laddar som den ska, å sen sen drar den ju ur batteriet även nu när jag haft den stående i garaget...

Ända tänkbara är väl som du (Anders-72) skriver: att det är batteriet som e dåligt, och att jag haft otur med dom 2-3 batterierna jag provat. Dessa har dock inte varit nya batterier utan dessa har jag haft på hyllan!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.