|
|
|
|---|---|
|
hej, Enligt SHELL själva kan jag med gott samvete tanka V-Power i min 728 från 1996, men de har även sagt att alla bilar kan köra på det. --- du kan med gott samvete köra på V-Power. Det går ju alltid rykten när något nytt kommer ut på marknaden, i detta fall är det bara ett rykte --- Ovan ser vi hans svar! men jag har många vänner och bekanta som varnar mig att motor kommer skära eller vad de nu säger om man kör med högre oktan än rekomenderat, i mitt fall 95/98 står det i boken och vid bensintanken. kan ni reda ut detta åt mig? | |
|
Vad säger dina vänner? Att motorn kommer att skära för att du kör på 99 oktan istället för 98? Fråga dina vänner närmre vad dom menar. |
|
|
Jag förstår inte vad de säger, ventiler eller något kommer inte tåla 99 oktanigt osv. Svårt att gnälla tillbaka när man inte kan något om motorer. |
|
|
Säger dom att det är farligt så kan dom ingenting om motorer. Om något så är v-power bra för din motor. Inte minst med tanke på den jämna kvaliten på v-power. Det verkar som att dom blandar ihop saker och ting med den gamla blyade soppan (98 oktan). För en gammal bil som är avsedd att köras på blyad soppa så är blyfri bensin rena döden i långa loppet. Blyets funktion var just att smörja ventilsätena på dessa bilar. Tanka du v-power och var nöjd med att du ger din bil det bästa! ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| tack för svaret, känner mig lugnare nu. | |
|
Som en bonus kan du ju nämna för dina vänner att med 99-oktan drar bilen mindre bränsle(mät själv för säkerhets skull) och går det åt mindre bränsle så belastas miljön mindre. Förvisso en liten skillnad men alla små delar tillsammans gör en bättre helhet. Mvh Asken |
|
|
hmm, någon som missat 5-växlens tester? I princip...turbo bil mer effekt NA likvärdigt.. så puttra fram med 95 oktanigt i stället för att tanka dyr 99oktaning soppa. |
|
|
Pelle Persson. Man får nog inte ta 5-växelns tester på allt för blodigt allvar gällandes alla bilar och motorer. Det krävs garanterat betydligt mer djupgående och storskaliga tester för att utröna detta än några få tester på få bilar i ett TV-program. Det första, och nog det vikigaste, är att se efter vad biltillverkaren själv ger för bränslerekommendationer för aktuell bil och motor. I min manual till E38 så säger BMW själva att bilen går bättre med högre oktan, och om jag minns rätt så rekommenderar de 98 oktan över 95 oktan. Då är saken i princip klar, att BMW både har mappat tändningen och testat skillnaderna mellan 95 och 98 och sett att 98 ger mer effekt med mindre eller samma bränsleåtgång. Däremot så blir det sannolikt inte bättre för att man går upp till högre oktantal än 98, utom i särskilda körförhållanden som antagligen är ovanliga. Orsaken till detta är ju naturligtvis att biltillverkaren har anpassat tändningen i styrprogramet til 98 oktan, och även om man skulle tanka 110 oktan så blir det i princip ingen skillnad, för systemet kan inte själv öka tändningen över det som är mappat från fabrik, därför att ett är maxvärden som systemet bara kan sänka från. Om man däremot skulle råka på ett sådant körförhållande med 98 oktan, att systemet då inte kan ligga på maximalt mappat tändläge utan måste sänka säg 1 grad, så hade i det läget 99 oktan V-Power sannolikt gjort att de sänkningen inte behövts eller kanske kommit senare eller blivit mindre. Vilket i sig innebär att effekten ligger kvar lika och att systemet inte behöver feta på blandningen för att kompensera för att hålla nere avgastempen som ju gärna vill gå upp vid sänkt tändning. Allt grovt förklarat men som ändå visar på grunderna i hur det påverkas och kan fungera, och att det kan vara ganska komplicerat. |
|
|
Litet tillägg till Dr Tinnitus bra inlägg; V-power har också genomgående högre kvalitet än 95-oktanig bensin. 5-växelns (antar att du syftar på 5th Gear?) tester är inte direkt någon måttståck, mera show än konsumentupplysning. |
|
|
Och med högre kvalitet kan även menas jämnarekvalitét, med mindre tolleranser på avvikelser från receptet. och specifikation. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag provade att tanka V-power i min 750 e38, efter det har den gått kasst när den är kall, vet dock inte om det är bränslets fel men knepigt att det blev i samma veva som jag tankade det. Den går bra sen när den blvit varm. Några förslag på vad det kan vara annars? //M |
|
|
I BMWs egen broschyr för E38 730i och 740ia från 1994 står det i en not att bilens bränsleförbrukning sjunker med 2-3% och effekten stiger 2-3% vid körning på 98 oktan istället för 95 oktan. Lite lustigt egentligen att sådant står i en broschyr men inte i instruktionsboken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.