AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.055

Kan man själv byta släpringarna i generatorn?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Har i helgen plockat ner en icke fungerande generator som gått nästan 24000 mil, och konstaterat att släpringarna har sett bättre dagar.

Bild 1: Hela generatorn. Länk
Bild 2: Närbild på släpringarna, man ser att den ena är nerslitet flera mm! Länk
Bild 3: Laddningsregulatorn. Länk
Bild 4: Kolen i närbild, det vänstra har suttit på den släpringen som var mest nersliten. Länk

Det är väl dags att renovera denna generatorn, för så här ska väl inte släpringarna se ut – och varför är det så röda?
Att bara byta kol/regulator kan väl knappast räcka?

Kan man köpa lösa släpringar och göra det själv, är det ens möjligt att göra det själv utan alltför konstiga verktyg?

Någon som har tips på inköpsställen? Jag hittade några utländska tillverkare, så lösa delar borde gå att få tag på: Länk Länk Länk

Annars, vad kan det kosta att lämna bort jobbet och få det gjord?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jag skulle nog tveklöst lämna in den till en bilelektrisk firma och få den renoverad och rengjord, lager kollade, släpringar utbytta, ny regulator osv. Det ser ut som den är utsatt för korrosion, fukt osv, vilket ju iofs är normal miljö i motorrummet.
Hör även med t.ex Mekonomen eller liknande vad en utbytesenhet kan kosta.
Generatorn är vital för hela bilens funktion, den får allt kosta en del. Alternativet kan ju vara en bättre begagnad från skroten kanske.

FP
Be
278
Bengt C
523i -96
Det är min erfarenhet att kolen i en äldre Bosch generator bara håller 25.000 mil. Jag har iofs bara bytt regulator och kol och andraomgången brukar bara hålla kanske 6.000 mil. Kanske har mina generatorer sett lika vidriga ut inuti som din? Jag vet inte, eftersom jag inte klyvt dem? Förvånad att se hur liten diameter släpringarna har. Jag trodde faktiskt de var större än så.

Vad du ska göra beror väl på vad generatorn ska användas till. En daglig pendlare eller en entusiastbil som går 500 mil/år? Svarva lite är ju det första man tänker på, men det ser onekligen besvärligt ut att få in den där i svarven. Kanske att man kan spänna chucken runt hela rotorn? Men sen ser navet ut att vara i plast också. Är det lika vekt som det ser ut? Om inte, skulle jag försökt känna lite på den med svarven och om det lyckas kanske dra upp diametern genom att pressa på korta stumpar av hårt vattenledningsrör och försöka återställa diametern. Men detta kräver att skiten centrerar och att navet är hyfsat styvt. Kanske att det skulle behöva tåla värme också, för det kan vara frestande att mjuklöda lite, om man inte får till en bra pressfit. Det hela är att betrakta som en högriskoperation. Gör iofs inte så mycket, eftersom en generator på skroten inte är så dyr.

Jag vet inte hur ett proffs skulle gå tillväga och jag vet inte heller om de släpringar du hittat går att köpa som privatperson. Kanske riktar sig produkterna i fösta hand till generatortillverkare.

Jag har renoverat Mitsubishigeneratorn på min Peugeot 605. kolla Länk och Länk Där var släpringarna gjorda av något som liknar rostfritt stål. Det gick lite tungt att svarva och blev varmare än vanligt stål. Hela Mitsubishigeneratorn har en betydligt bättre uppbyggnad än äldre Bosch. Men jag tror Bosch nyare generatorer har en finare konstruktion.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tja, man spräcker släpringarna och sedan pressar man på nya, som efter det måste svarvas så dom blir 100% runda, annars åker kolen jojo.
Så det är väl inget man gör själv om man inte har en svarv och en press.
En bilelektrisk firma har reservdelar.
Kolla diodern också, ta en ohmmätare eller summer och mät på B+ till gods,ska leda åt ena hållet och spärra åt andra hållet (+ på B+/- på godset) eller mät diodern separat.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tack för svaren så långt!

Jag glömde skriva att det är en Bosch 120A kompaktgenerator. Släpringen har diameter 14 mm, och navet verkar vara i plast – inte mycket kvar att svarva i alltså.
Svarv och press har jag tillgång till, om det skulle behövas.
Dioden är kontrollerad och fungerar.

Jag ringde några Bosch-verkstäder idag, men de hade svårt att hitta just denna släpringen som reservdel. Finns inte den, så måste det till en komplett rotor á 2200 kr – inte så lockande...

Någon som har tips på någon bilelektrisk verkstad (helst i närheten av Göteborg) som inte bara vill byta hela delar, utan som är lite mer för att skruva i delarna?

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Släpringen påminner om denna som finns att köpa i England för £ 3.12: Länk
Tyvärr passar den inte min generator, åtminstone inte enligt listan.

Eftersom den är i plast tror jag inte att den behöver pressas på plats, men nog måste man väl löda?

Erik

___
Trådarna in till rotorns lindning måste lödas eller möjligen pressas fast i anslutningarna till släpringarna. I vissa fall svetsas trådarna med en micro ljusbåge eller med en liten punktsvets. Inget man slarvar med, rotorn snurrar lätt med 3xmotorns varvtal eller högre.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.