|
|
|
|---|---|
|
Kom ut till bilen idag mitt på dagen och märkte att bilen var helt död, Inte ens ett tecken på ström. Tänkte att jag måste ha glömnt nån lampa på så batteriet hade laddats ur eller nått. Provade att dra igång den men inte en tändning ens. (Körde säkert 3 km) Tänkte försöka ladda upp batteriet men nu när jag inte har nån ström så funkar ju inte centrallåset och det går inte att få upp bakdörrarna aven fast jag försöker öppna ifrån insidan. Finns det nån pluspol på under huven som jag missat? 525 e34 Batteriet är bara ett år gammalt, har aldrig varit nått fel på det. kör ca 10mil dagen så det får laddning Nu när jag blev boxerad så tändes aldrig instrumetpanelen eller nån annan lampa på bilen. Visst borde det ha gjort det med tanke på att generatorn lär ha snurrat? Nån som vet vad som kan vara felet? Det är en 525-93 e34 | |
| Öh....bara för att bilen rullar (bogseras) så betyder det inte att generatorn "går", du måste ju lägga i växel o släppa upp koplingen när de bogserar dig för att genratorn skall snurra... | |
|
Jo men självklart hade jag växeln ni 2.3.4 inte ens en tändning ifrån motorn |
|
|
Hej, Någon förklaring till den plötsliga strömlösheten har jag inte. Särskilt inte om du inte har gjort något ingrepp i el-systemet alls. Där gäller väl den felsökning som beskrivits otaliga gånger: kolla strömförbrukningen genom batteriet och ryck säkring efter säkring tills strömmen blir noll. Men det finns en pluspol under motorhuven, ganska högt placerad, till vänster (i körriktningen) om motorn och i området runt säkringsboxen och broms-/kopplingsoljebehållaren. Den är täckt med en svart plastkåpa med en röd +(plus)-märkning. /Lennart |
|
|
Okej Jag tror jag vet vad du menar, Den är gängad i toppen och det går en röd sladd till den? |
|
|
Hej, Jag fick lov att gå ut och kolla... Pluspolen sitter ovanför/bakom bromsvätskebehållaren. På min bil ser man två (skydds)slangar gå in under kontakten, som ser ut som en mutter utan gängor. (Lite konstigt beskrivet, medges.) Men, som sagt, om kåpan med plustecknet finns kvar, råder det väl inte någon tvekan? /Lennart |
|
|
Sådär ja :) Kåpan med plustecknet fanns inte kvar så det fanns tvekan men efter din beskrivning så blev det glasklart. Bilen startade direkt med startkablarna Varför den inte startade när vi försökte dra igång den är ännu ett mysterium men det är skit samma nu när den går. tack för svaren iallfall |
|
|
En halv seger, åtminstone. Hoppas bilen håller sig nu.... Att bilen inte startar vid bogsering kan antingen bero på att generatorn inte kom upp i tillräckligt varv, eller, troligare, att batteriet var så komplett tomt att inte ens den (mestadels) nödvändiga startströmmen till generatorns lindning (som den normalt får via laddningskontrollampan) fanns tillgänglig. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.