AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.392

Lackförsegling, något för hemmapularen eller för experter?

Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Någon som provat lackförsegla sin bil med lyckat resultat eller detta skall proffsen göra? Kostar ju en slant för en exempelvis DITEC-behandling.

Finns ju en del på marknaden idag bl.a. Nano-produkter som beskrivs som utomordentlia produkter. Bara en marknadsföringsploj eller?

Om det fungerar bra med att lackförsegla, vilka produkter finns att tillgå som är något att ha? Skriv gärna lite om era egna erfarenheter inom området!
Själva förseglingen är "väl inget särskilt", det är under jobbet som skiljer ut agnarna från vetet s.a.s.

Vissa sk. lackskydd ( Mr Cap t.ex) är marginellt bättre i hållbarhet än en bra vaxning medan t.ex Ditec är populärast här..

Förmodar att du läst GDS tipsen om hur du väljer om inte kommer det här:

"Lite om lackskydd och varför - Snabbguide

Det finns en stor mängd firmor och fabrikat som utför och tillverkar olika lackskyddsbehandlingar. En del seriösa och en del mindre seriösa. Att få en bil blank är oftast inga problem, men vitsen med ett lackskydd är ju att man ska ha nytta av det en längre tid och att bilen ska kunna tvättas på ett normalt sätt. Att lägga på vax kan vara bra om bilen ska säljas ganska omgående - vaxet ger oftast inget längre skydd och tål inte avfettningsmedel. Det finns några "flytande hårdvax" som ger bra skydd - för att vara vax.

Om du är intresserad av att lackskyddsbehandla din bil så är det några saker du ska ta reda på först:
1. Hur länge har lackskyddet funnits? Finns det dokumenterat?
2. Vad innehåller lackskyddet och hur går proceduren till?
3. Tål lackskyddet att jag tvättar bilen med avfettning, tjärlösare etc?
4. Finns det garantier och vad innebär dem?
5. Ska det göras uppföljningar/påbyggnader av lackskyddet?
6. Kan kemikalierna i lackskyddet vålla problem vid eventuell omlackering?
7. Poleras bilen innan?
8. Har firman ifråga försäkring om det skulle hända något med din bil när den är inlämnad?
9. Den bästa uppfattningen om firmans seriositet får du om du hälsar på dem innan du bestämmer dig för vem du ska välja, be dem visa hur behandlingen går till.

Kan firman ifråga inte redogöra för eller presentera lackskyddet på ett bra sätt går du någon annanstans.

Detta är några tips som gör det lite lättare i lackskyddsdjungeln.

Lackskydd är som sagt till för att göra bilen blank (stoppa oxidationsprocessen) och lättvättad. Det finns inget lackskydd som klarar upprepade borsttvättar eller annan tuffare mekanisk nötning och viktigt att komma ihåg är att den skit som "klistrar" fast på lacken (tjära, saltlösningar, fågelskit etc.) måste lösas upp med t ex avfettning för att sedan kunna spolas bort. Den vattenbundna smutsen fastnar däremot inte på samma sätt på en lackskyddad yta och det blir en klar skillnad på tvättandet före och efter lackbehandlingen.

Börja inte vaxa en bil som lackskyddsbehandlats - då nöter du ner hinnan av lackskydd som finns och ersätter med vax, som sitter tills nästa gång du tvättar din bil. Är du inte nöjd med utfört arbete så ska du ta kontakt med leverantören och berätta hur det ligger till. Kom ihåg: att polera en lack och utföra en lackskyddsbehandling är ett hantverk - för att utföra det väl krävs erfarenhet!

Lycka till!

Jörgen Sandell
STOCKHOLMS BILVÅRD
Auktoriserat DITECcenter"

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har själv inte provat Nano-produkter men efter att Jörgen ovan provat dom och han inte använder dom i sin rörelse så känns det onödigt att prova dom själv:)

I tidningen för ett tag sen stod det något om eventuella hälsoproblematiker för dessa Nanoprodukter och sånt vill man ju inte ha i luftvägarna. Vill minnas att det skulle utredas mer.

Jag har provat både Ditec(går ej att avfetta bort vad jag har testat) samt emellanåt på vissa bilar en polering varje år och så kompletterar jag med vax själv ett par gånger.

Det finns de som är duktiga på att polera själv ( t ex Hasso, Micke Olsson) men de har ju proffsgrejor och har jobbat upp en lång erfarenhet genom egna misstag:)

Mitt tips blir, besök Åke på Ditec i Malmö och snacka lite med han eller hans personal sen sök lite på forumet. Rabatt brukar alltid gå att förhandla. Vissa bilvårdsföretag lämarn t ex 10% om man är medlem i BMWCS

Mvh
Asken

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Guebo
om din lack inte nergången av oxid utan den fin i lytan och förut välskött och du endast vill ha ett BRA ytskydd för att skona lacken LÄS då mina inlägg under SONAX-SMARTAB rubriken längre ner i forumet, om du tar dig tid och läser igenom denna tråd och du känner att det kan passa dig då har du en fin bil långt fram och det kostar inte mer än några timmar och några 100 kronor, men den tråden handlar mest om gör det själv av en fin och bra lack, är den nergången ja då måste du använda maskin eller lämna bort jobbet och då kostar det som du anger en hel del pengar
mvh Uffe/bildock
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Hej på er och tack för visat intresse!

Gasar-Magnus! Jo jag håller med om att förarbetet är det viktiga för att slutresultatet skall bli bra, men så är det ju med det mesta.

Asken! Det var nyheter om nano-produkter som jag inte visste.

bildock! Jo jag har läst igenom din tråd. Finns smartabs produkter att köpa i butik?

Kommentar till er alla! Är det möjligt att på egen hand i sitt garage åstadkomma ett lika gott lackskydd som exempelvis en Ditec-behandling?
Det går dock lös på en 4-5000:- som mycket väl kan vara välinvesterade pengar. Men går det att göra själv så finns andra hål att stoppa dem i.

Den erfarenhet som jag har av vanlig vaxning är att den håller ca 3 månader. Vad jag vill är främst att få en yta där smuts och skit inte fäster så bra samt kanske lite längre vaxningsintervaller än 3 månader.

Med tanke på detta är det kanske trots allt bättre att lämna in bilen till ett proffs? Några kommentarer?
Jag gjorde ett test år Bilsport för något år sedan.
Klicka på "Reportage Bilsport" ---> Länk
Efter två månader åkte det bort då jag inte tyckte det var tillräckligt bra.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Guebo
clas ohlsson köpte jag smartabs produkter
Bildock
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Guebo: Tag först och prioritera dina hål och vaxa bilen för hand. Lägg undan en summa varje månad så blir det inte lika blodigt den dan du gör en lackförsegling. Vax är vax och det håller 3-6 månader. Ditec håller 18 månader och om du ska äga bilen minst 3 år är det lönsamt.
Ditec i garaget går inte men bra vax går att ordna.

Det är mycket pengar och om du kikar runt lite finner du nog en bra ekonomisk lösning.

Givetvis tillhör Uffe/ bildock, polishman mfl också till de seriösa polerarna:)

Tala med några rekondare runtomkring och se vilket intryck de ger. Därefter besluta om du vill lämna över pengarna till dom:)

Mvh
Asken

Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Intressanta inlägg från er alla. Någon som har provat TCnanos produkter som Micke Olsson länkar sidor om tester till?

Du har säkert rätt Asken, men visst väcker det en hel del nyfikenhet?
Har som sagt testat dem och det enda som är bra är vindruteförseglingen.. Det andra är varken värt besväret eller pengarna.

///Micke
Min cabrio Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Guebo: Kika på mitt första inlägg i tråden. Dr Jörgen som testat Nanoprodukterna väl använder dom inte. Likaså sydöstra sveriges putskung Micke Olsson.

Nog för att skåningar är envisa men Herr Ask är EN VIS person och ödmjukhetstränar då han är på skånebesök:))

Mvh
Asken
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Ja jag får väl visa min ödmjuka sida och böja mig för expertisen;))) Var väl bara lite nyfiken antar jag.
fredde 7
Om du köper en cyklo med flexmotor och köper lite 3M produkter så ska du se att du efter 12-24 timmar har lika bra resultat som hos en auktoriserad firma.
Men då har du nog lagt kanske 10 lapp på maskin???? tusenlapp på kemikalierna och 12-24 timlöner......
Mitt råd är att lämna in den svart....halva priser är rätt så vedertaget begrepp.
Skillnaden på att polera en bil är väldigt stor även om inte en måttligt intresserad person eller många rekondare för den delen förstår det.
Här om dagen snackade jag med en rekondare som med fasa berättade att han fått lägga ner 4h på en bil, det var ett riktigt as alltså..

Själv hade jag den dagen lagt 8h på en splitterny bil och var inte klar.

Precis samma sak med lackerings biten.
De lacker man med ett tränat öga kan jämföra med en bra fabrikslack brukar kosta från 70k och uppåt beroende på utgångsläget.

Frågar du mig så är märket på lackskyddet helt ointressant även om det är skillnad i kvaliteten.
Det är ytan på lacken som blir blankare ju längre man polerar som i långa loppet avgör hur blank och lättvättad din bil är.

Men tyvärr kör väldigt få rekondare ner yta, kanske för att så få kunder ser det och har sånna krav.
Och på en ny bil så kan man nästan lika gärna göra det själv, speciellt om man gör det någon gång per år.

MVH/ Nicklas

Instämmer till fullo med föregående!

///Micke
Min cabrio Länk
Re
61
Rekrobban
735ia-83a
540i/5-93
530ia-93
ditec e ju som en skydande "plasthinna" på lacken å det e ju bra men den måste ju skötas lika regelbundet som en vanlig lack annars ser den "hinnan"
sliten ut. så enligt mig så e det lika bra att lämna in bilen om man nu inte kan polera själv villsäga å vaxa den regelbundet så e bilen alltid skit snygg=)

540BMW=Bilen,Med,W8!!!!!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.