|
|
|
|---|---|
|
Hej. Skrev ett inlägg för ett tag sedan om att min Bmw inte riktigt kom upp i rätt arbetstemp. Tar vad jag tycker lite lång tid för tempan att gå upp i temp och den stannar alltid strax innan mitten som den ska upp i. Då fick jag mkt bra tips på att det kan vara termostaten som är dålig att den öppnar för tidigt m.m. Den ska ju öppna vid 88c hörde jag. Så jag köpte en sprillans ny termostat och satte i den lufta och som man ska osv. Men den kommer ändå inte upp till mitten. stannar ca en halv cm innan mitten. Precis mellan andra steget och mitten. Vad kan detta bero på?? Har ju satt i en ny termostat nu. Mvh Daniel. | |
| Kanske tempgivaren är defekt? Är kupe' värmen bra? | |
|
ja de kanske den är. Men hur kan man säker ställa det? Jag värme kommer det så man kan grilla sig sj där inne. De ända som e lite konstigt kanske är att de kommer ingen värme från de 2 fläcktarna som sitter i mitten. Bara ur de framme i rutan och den mitt uppe på panelen den stora, och de på sidorna. ka de bero på det?? |
|
|
Så gjorde även min fars gamla 325 E30 -88. De bytte då termostaten på BMW men det blev samma sak igen. Den skulle nog vara sån sa de på BMW (och surrade lite om sommar- versus vintertermostat..) Förmodligen inget att oroa sig över även om det förstås kan vara så som Hewi ovan säger. Svekke |
|
|
Finns väl egentligen bara ett säkert sätt att avgöra den egentliga och riktiga temperaturen inne i motorn: Att mäta med en kalibrerad mätare på rätt ställe, en BMW-verkstad bör ha utrustning för detta. Alternativt provbyta givaren till instrumentet eller att provbyta instrumentet. Obs att öppningstemperaturen på termostaten eller tempen på kylvätskan som strömmar genom kylarens slang inte ligger i närheten av tempen inne i kylkanalen i topplocket osv. Eftersom systemet arbetar under övertryck så kan man ligga runt 110° eller däromkring inne i kanalerna vilket också är meningen. Luftutsläppen i mitten av panelen har ofta en egen reglering med röd/blå markering osv, som blandar in ouppvärmd friskluft. Denna måste stå i röda ändläget för att få helt uppvärmd luft. FP |
|
|
Okej. I mitt förra inlägg så skrev jag att en kompis sa till mig att bilen inte kommer upp i rätt arbets temp vilket gör att den dricker mer. Vilket jag också tycker den börjat göra. Men kan bero på att oljan o tändstiften börjar bli gammla. Ska byta de nu i veckan. men om tempgivaren är defekt hur kan man kolla det?? Mvh Daniel |
|
|
Här är info om var tempsensorn sitter på M50 motorn (vid insuget) och det ser ju enkelt ut att byta den: Länk Men först kan du försöka mäta motståndet i sensorn. Det ska bli ganska lågt vid varm motor och högre då motorn kallnar. Om du kortsluter den elektriska kontakten borde tempen inne vid instrumentet påverkas uppåt. Bra att kolla att det blir så för det kan ju vara fel där istället som Folke sa. Svekke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.