|
|
|
|---|---|
Gunget |
Jag har nyligen bytt min 325Xi Touring -02 (manuell) mot en 325Xi Touring -06 (automat). Den nya kärran är fantastisk trevlig på många sätt, men den verkar AVSEVÄRT törstigare! Den förra låg runt litern i blandad körning vilket jag tycker är helt ok med tanke på fyrhjulsdrift och hyggligt stark motor. Den nya sörplar dock i sig närmare 1,3 liter/mil under samma förhållanden! Trodde även att den nya motorn (218 hk) skulle vara snålare i sig själv. Nu misstänker jag att automatlådan vill ha sitt (speciellt vid stadskörning), men 1,3 liter/mil känns dramatiskt! Någon som har liknande erfarenheter? |
|
Automatlåda får man räkna med 1-1.5 dl/ mil och det är i stadstrafik det blir värre. Hur långt har den gått? Nyare bilar brukar ibland kunna ta 2-3 k mil innan allting "släpper" i motorn. Du kan ju även besöka BMW och be dem kolla på bilen och göra en felsökning på Goodwillgaranti med anledning av bränsleförbrukningen, det kan finnas nyare programvara till motor och automatlåda att tillgå. Kallt väder ute påverkar och förbrukningen rent säsongsmässigt. Mvh Asken |
|
Gunget |
Bilen har bara gått 1000 mil (och är tidigare körd av en dam i 65-årsåldern!) så det kan ju mkt väl hända att den "lossnar" när den gått lite längre. Och visst, med automat så får man väl räkna med lite högre förbrukning. Det kan ju också tänkas att man är lite tung på högrefoten när man har ny bil och vill "testa" prestandan lite väl oftast! Men, men - vi har bara åkt 50 mil än så länge så det blir väl att utvärdera detta under en lite längre period innan jag vidtar några åtgärder. Den går som en dröm i alla fall! :-) |
|
Hej, jag har kört 2.800 mil med min automat och jag är ligger runt 1,08-1,10 blandad körning. Förbrukningen har sjunkigt kontinuerligt med att miltalen ökat. Vill minnas att när min var ny så låg den på ca 1,2-1,3 så din borde sjunka när den får lite mil på mätaren. Under tiden får vi glädjas att det kommer lite is och snö så man får lite glädje för fyrhjulsdriften. :-) |
|
Gunget |
Pratade med BMW i Danderyd idag. Jag har senaste programvaran i bilen (ver. 27). Ver. 28 kommer i mars. Får väl se om uppgradering till denna mjukvaruversion hjälper till att få ned bränseltörsten. I övrigt sa servicekillen att förbrukningen brukar gå ned en del efter första oljebytet. Det är ju dock drygt 1400 mil dit....Appropå den diskussion om tickande ljud från 325/330 motorer så kände BMW Danderyd till detta fenomen, men sa att det är ytterst ovanligt att något behöver göras. Men han uppmanade mig att komma in om problemet uppstår för mig. |
Gunget |
Har åter talat med BMW i Danderyd. Dom tycker också att 1,37l/mil blandad körning är på tok för mycket. Jag erbjöds ett diagnostikstest som sedan skall köras mot Puma (BMWs globala databas) för att se om det finns någon generell lösning på problemet. Det känns som om detta blivit "ett gift", stirrar bara på färddatorn som ökar och ökar och ökar trots att jag numera kör med ett ägg under högerfoten! Dessvärre verkar färddatorn stämma väldigt bra. I går fyllde jag på 55 liter och trippmätaren visade bara 40 mil...Verkar helt ologiskt att min nya E91 325 Xi ska ta 35-40% mer soppa än min förra E46 325Xi bara för att den nya har automatlåda. |
|
Prova tanka 98/99 oktan och se om det blir någon skillnad. Jag gissar att det inte är mjukvara men hoppas att det löser sig. Mvh Asken |
|
Gunget |
Jag fortsätter att tjata om min bränsleförbrukning! Har tid hos BMW 26/3 för diagnostest samt uppgradering till programvara "version 28". Har nu kört ca 200 mil och börjar få ett bättre grepp om snittförbrukningen - den ligger stadigt runt 1,3-1,35 l/mil vid blandad (ganska lugn) körning. Vad säger ni som åker E90 bensin med X-drive, låter detta galet? Skulle vara kul att höra vad några fler har för snittförbrukning. Det jag mest funderar på är inte det skenande bensinkontot, snarare om det är något fel på bilen... |
| Min drar 1,04 liter milen manuell låda. | |
| 2200 mil har den gått. Ingen service gjord än. | |
|
Verkar vara hiskeliga mängder bensin som går åt, lyckas köra på ca 0,86 enligt datorn(325i-manuell). Tror det stämmer ganska bra med verkligheten. Detta vid ganska normal körning, pendling in och ut ur Lund varje dag. Går självklart lite mer vid lite aggresivare körning men brukar sällan komma över 1 liter milen i snitt per tank. e90-325-P |
|
Gunget |
Det verkar som om automat och X-drive vill ha 3 dl/mil extra således...Grannens X5 4,4i med V8 går snålare. Suck. |
|
Hej Jag har en 330 Xi Touring -03. Den har gått ca 10.000 mil och drar 1.1 blandat ... och då kör jag inte särskilt snålt. Det är alltså den förra modellen (E46) som har en 231hk motor. Över 1.3 låter mycket... Hoppas du får ordning på det ;-) |
|
Gunget |
Har haft bilen hos BMW för diagnostiktest idag - som visade ingenting. Servicekillen var förvånad, det brukar alltid finnas något felmeddelande lagrat. Nu ska dom kolla om det finns inrapporterat liknande problem med BMW centralt i Tyskland. I detta skede uppgraderades inte programvaran till version 28 eftersom detta tar ca 450 minuter (och görs över natten). Fortsättning följer.... |
Gunget |
Efter att ha kört ca 300 mil sedan inköp och läst en hel del på detta forum så har jag dragit mina egna högst ovetenskapliga slutsatser. Fyrhjulsdrift och automat är naturligtvis två faktorer som drar upp bränsleförbrukningen, men jag har som sagt reagerat på att nuvarande E91 325 Xia T drar ca 30-35% mer än föregående E46 325 Xi T (man). Vad jag mer har konstaterat är att den drar EXTREMT mycket soppa vid kallstart (ja, alla bilar drar mkt vid kallstart men noterar att det är av det exeptionella slaget med denna bil). Vid sista tankningen efter relativt mkt stadstrafik hade den tagit närmare 1,5l/mil! Efter allt som skrivits på detta forum om trasslande motorstyrning, ryck vid kallstart och ryck vid 3200 rpm så är detta kanske en del av förklaringen, dvs att motorstyrningen är kalibrerad så att den går ruggigt fett innan motorn kommer upp i temp. Emellertid så upplever jag dock inga egenheter med min bil. Går hur bra som helst, men ja, den sotar avgasrören rätt duktigt. Nu ska jag in på BMW igen den 18/4 för vidare utredning. BMW ska provköra och verifiera den höga förbrukningen samt genomföra nytt diagnostiktest... |
|
Hmm, låter som din motor är långt ifrån inkörd med tanke på föregående ägare och din nuvarande körstil... En till ovetenskaplig slutsats: Länk Mvh |
|
| Hej Gunget, hur har det gått för dig? Fått någon ordning på förbrukningen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.