|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Alltså jag följde ju inget sånt när jag justerade den. Jag "vred" på justeringen tills hjulet låste. Släppte ett klick och då låste hjulet fast ordentligt vid 5e klicket på kryckan... Nånting är ju lite galet med handbromsen på det där hjulet men om det är rost i trumman eller backarna som är slut eller vad det är, det vet jag inte... Kanske man bara får annan effekt om man justerar på rätt sätt? | |
|
Johan, det verkar som om något i länkaget kärvar. Det bästa är om du demonterar oket och skivan så du kan se konditionen på backar och hävarmslänkage. Länkaget kan i vissa fall kärva p.g.a rost och bromsdamm o.s.v. Då kan det vara läge och ta isär och putsa med smärgelduk och lägga mycket tunnt med kopparpasta på delarna. Det där med smörja kan vara både på gott och ont så det är tunt som gäller. Det verkar som om något sitter fast då du kan justera så tight på kuggtrissan och ändå tar inte spaken. |
|
| Tillägg: Mitt justeringsförfarande är "snabbvarianten" som har gett bra bromsverkan för mig, men Hassos är den korrekta. Då man justerar spakläget med vajrarna som han beskriver ställs hävarmslänkaget i korrekt läge för att ge maximal kraft på backarna. | |
| Börja med att göra en justering enl. Hassos beskrivning. Det kan ju hända att ena vajern är feljusterad och länkaget står i ändläge, då blir det ingen bromsverkan hur du än drar i spaken. | |
|
Tack för svaren igen :) Jag tänkte till sommarn ta och plocka bort oken och skivorna och kolla vilket skick allting är i... Har bara ca 40 cm på varje sida om bilen i garaget så jag orkar inte börja böka där inne men tråden finns ju kvar även till sommarn så jag får ta och läsa om den då och göra rätt från början :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.