AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.786

Hur mycket måste handbromsen ta? (SBP)

Sida 1 av 2
Hej.

Frågan är: Hur mycket måste handbromsen ta för att SBP ska godkänna den?

Har varit helt utan handbromsverkan på höger hjul. Nu har jag spännt bromsen så pass att jag med upphissad bil inte orkar dra runt hjulet med ett 2 dm rör på fälg korset. Dock så låser det bara vänster hjul när man drar i handbromsen när man rullar sakta i en backe. Tror ni den går igenom besiktningen?
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Tillräckligt mycket för att bilen inte ska rymma när du har parkerat den. Behövs alltså inte så mycket bromsverkan för att handbromsen ska gå igenom men den måste finnas på båda hjulen. Så du behöver nog inte vara orolig, handbromssladd är inte ett krav för att gå igenom besiktningen.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Den bör ta lika på båda hjulen,och inte börja ta med handbromsspaken halvt uppdragen!

Alltså den står ju still i 30-35 graders lutning på handbromsen utan problem... Den börjar ta på ungefär 2a-3e knäppet och är hel låst på 7 knäpp. Jag vet att den ska vara hellåst tidigare men jag vill bara få den besiktad nu så jag kan ta tag i handbromsbackarna till sommarn när det inte är -15 utomhus :) Det är ju ett rent nöje att sitta och små skruva på sommarn utomhus i sommarvärmen men på vintern vill man ju helst bara köra med bilen :)
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

den får väl inte låsa direkt då man drar upp handtaget heller? utan nånstans mittimellan
Båda hjulen måste bromsa och det får inte skilja för mycket mellan dem. Frågan har varit uppe flera gånger och Jeppe har förklarat enligt nån formel mht fordonsvikt osv, minns inte denna just nu.
Att "bara" hålla bilen stilla i viss lutning är bra, men inte fullt tillräckligt. Iaf inte de gånger genom åren då jag fått anmärkning. Handbromsen skall även kunna funka som nödbroms vid bromsbortfall i det hydrauliska systemet av nån anledning.
Då får inte bilen ge sig över på mötande körbana osv. Sen var gränsen för detta går osv kan vara svårt nog att avgöra.

FP
Tack för alla svaren.

Kan iallafall säga att den gick igenom fast den inte tog så där jätte mycket på höger hjul. Han sa att handbromsen ska ta 16% av bilens totalvikt men jag vet inte riktigt hur han menade... Jag är nöjd iallafall när jag slapp börja skruva i -18 idag :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Någonstans i bakhuvudet finns "70% av färdbromsens bromsverkan" men det kanske inte gäller nu..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
70% av bakhjulens bromsverkan alltså.
Hittade lite fakta i ämnet från vår man på SBP:

"Reglerna för parkeringsbromsens prestanda/funktion är väldigt enkla. Det krävs bromskraft på båda hjulen, den totala bromskraften måste motsvara minst 16% av bilens totalvikt, och vid uppnådd bromskraft krävs minst 1/4 spakvägsresärv...

Jeppe"

"Det finns inga krav på att parkeringsbromsen ska ta jämnt, kravet är att det finns bromskraft på båda hjulen och att den totala bromskraften motsvarar minst 16% av bilens totalvikt. Det räcker alltså att det finns mätbar bromskraft på det ena hjulet om det andra hjulet blockerar i bromsprovaren.

Kravet på att den totala bromskraften ska motsvara minst 16% av bilens totalvikt kommer just av att parkeringsbromsen ska kunna hålla bilen stående i upp till 16% lutning vilket är det brantaste som ska förekomma på det allmänna vägnätet...

Jeppe"

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En bekant som jobbar på SAAB sedan 35 år har besiktigat en Saab 99 inbytesbil med endast en handbromsvajer, vajrarna var slut på lagret, men bromsen tog så bra på det ena hjulet (allt bytt) så att bromskraften räckte till för vikten, nu var det rätt många år sedan iofs och kanske förmildrande omständigheter iom med att det var en märkesverkstad som besiktigade.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är nog lättare att fixa bromskraften på endast ett hjul på t.ex en Saab 99 som hade parkeringsbroms fram, med lite tyngd över hjulen.
Jag brukar göra ett ganska ovetenskapligt test av p-bromsen genom att åka i runt 30 km/h på grusväg och sakta dra åt handbromsen tills hjulen låses. Sedan åker jag fram och vänder och beskådar bromsspåren och om hjulen låst ung. samtidigt. Som jag nämde i ett annat forum beskådade jag en linjebuss förra veckan som gled baklänges ner i diket och välte, samtidigt som jag pratade med busschauffören som klivit ur. Han hade önskat att även framhjulen låstes på P-bromsen, men just den busstypen låste bara bak där han slirat till en blank yta redan..
Jag lyckades en gång få bromsbandet på ena sidan på en V850 att lossna inne i trumman. Ingen broms på ena hjulet, 2:a vid besiktningen, osv .
På BMW:ns ökända handbroms som aldrig används, var det en gång så gott som ingen bromskraft på ena sidan, samma sak 2:a osv.
Ännu längre tillbaka samma sak på 245 aut. Argument: Man skall kunna nödbromsa utan att sladda av vägen osv. P-läget på automat duger inte som parkeringsbroms trots att bilen är omöjlig att flytta. P-läge plus ojämn handbroms duger inte heller.
Men regler kan ju ändras.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vådan att inte ha koll på handbroms och växelspärr. Skulle väl jag inte berätta egentligen men.
Hade en Saab 900 GL -80 i 4-5 år år, 27000 mil, var lite sliten i växelreglagen så jag parkerade vid pumpen på OK för att tanka.
Lade i backen "trodde " jag och tog ur nyckeln.
Pumpen var upptagen, så jag fick vänta med med betalningen , bilen stog bakom ryggen.
Samtidigt kom en kortege av gamla 50 tals jänkare och mullrade förbi så jag blev stående och titta på dom.
När jag stoppat in kortet betalade och vände mig om för att stoppa handtaget i påfyllningshålet : Fanns där ingen bil, borta !!
Vänder på huvudet ca 75 meter står den på andra sidan gatan mot ett staket: Snyggt om man hört däcksskrik och en smäll och sett sin egen bil krockat :) Ingen såg fadäsen som tur var !!
Handbroms är bra om man kommer ihåg att använda den.:)
900 var den enda bilen som jag ägt kunde starta motorn enbart genom att sätta på tändningen utan inkoppling av startmotorn. Kul grej som fick många att undra .

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Härlig nostalgi om gamla Saabar. Har själv haft V4 och 900. Växellänkaget innehöll väl någon slags knut gjord av gummi armerat med nån juteväv vad det såg ut :) Vådan med att köra Saab var att man vande sig vid att alla pedaler var flyttade ett snäpp till höger, vilket gjorde att man hade problem med att köra "normala" bilar. Sedan litade man ju alltid till att backen låg i när man skulle iväg med nån bil, vilket resaulterat i att jag nästan rammade en arbetsbänk i ett garage när jag skulle backa ut en lånad Volvo.:) Men det verkar vara borttvättat ur ryggmärgen nu..
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Det var ju lattjo att det var på det sättet!
Jag har nämligen fått nedslag på grund av att bromsverkan nästan var obefintlig på ett av hjulen på 2 av mina bilar,men ena hjulet hade mycket bra bromsverkan.
Tror man får plugga lite på vad som gäller nästa gång innan man besiktigar.
Även hört att det inte är lag på att bilen behöver fungerande backljus!??

Senast jag besiktigade M635:an,hade jag precis bytt hjullager fram,men ändå försökte den nitiske besiktningsmannen försöka att påpeka att hjullagrena var slut!!!
Men det fick han äta upp!
Undrar ibland vad vissa besiktningsmän har för kunskaper om bilar!?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror att 635:an helt enkelt var för fin. Då blir vissa myndighetsutövande personer konfysa och måste hitta något att utöva sin makt på ;)
Ang. parkeringsbroms har jag en gång besiktat en MB med helt nya skivor och backar till P-bromsen. Vid montering fick jag inte ihop justeringen helt och var dum nog att knacka dit skivan med lätta klubbslag vilket gjorde att ett band släppte. Med noll bromsverkan på ena hjulet och bra på det andra blev det bakläxa.
M635, Det är helt rätt att man inte behöver backljus... Jag besiktade silveradon utan backljus och dom sa inte ett ord. Har även besiktad en 124a utan backljus utan problem. Jag kan ju ställa en följdfråga nu när det är full fart i tråden ändå :)

Justeringen på e39an, dvs det där lilla kugghjulet som man spänner ut backarna på... Kan man spänna ut det för långt så att det på nått sätt kuggar ur någon gäng eller liknande? Jag hade ju kunnat spänna min handbroms mer på högra hjulet men jag vågade inte ifall att det skulle kugga av eller pressa isär backarna så mycket att nån fjäder sprätta?
Jag spände den ju bara så pass att jag trodde dom skulle släppa genom den och det gjorde dom ju också men det är ju alltid bättre att den tar riktigt bra om man nu törs justera nå mer... Jag kugga säkert 20-25 klick innan den började ta hyfsat...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror gängorna är så långa att man kan justera ut backarna även om bara stålet var kvar. Skruva tills det tar stopp och hjulet låser. Sedan vrider man tillbaka 3-4 snäpp och provar att dra åt och släppa handbromsen och kolla om det går fritt. Fjädrarna är det ingen fara med. Dom sitter kvar, hur du än skruvar.
Tackar för svaret.

Då ska jag försöka justera till den lite bättre nästa gång skotern flyttar på sig ur garaget :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Med slaka vajrar.
Det är ju så att man ska backa 12 kugg efter att hjulet justerats fast.
Därefter justerar man vajrarna att spaken börjar ta på 2 hacket och tar rejält på 3dje /4de. Det gäller att få till rätt hävarmseffekt i hela rörelsen.
Men det kan vara bra att kontroller så att bägge hjulen börja ta på andra hacket genom att dra runt hjulet med ett dragskaft o hylsa. och att det låser i rejält lika på bägge.
VIktigt är ju att dra hjulen framåt, en trumbroms har en viss självverkande kraft på backarna i rotationsriktningen, vilket ger extra effekt, (Därför behövdes det inget bromsservo förr med bilar med enbart bromstrummor)
E39 har scooterbackar typ och kräver sitt underhåll och användande.
Innan man justerar så ska man åka ut och värma handbromsen så man får bort så mycket som möjligt av rost i trumman. Likaså bör man värma/slita in backarna efter en nymontage och efterjustera allt när det slitit in sig en stund.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.