AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
599

Byte toppackning... erfarenheter?

po
90
pom
540iA -98
325Touring -89
Tjena! Jag har lyckats köra sönder toppackningen på min 323 -86... Nån som vet hur lång tid det kan ta om 2 pers tokskruvar? Nåt att tänka på???

Vill gasa igen!!!
Du måste ju plocka bort insug,grenrör ock kamrem åtminstone....Ja skulle tippa på om ni e snabba så tar det typ 4-5 timmar minst....Fast de e klart ja skulle hellre satsa på att göra ett grundligt jobb...O glöm INTE att byta topplocksbultarna till Torx-typ.....O du glöm INTE att tappa ur tillräckligt med kyllarvatten...Inget kul o få kylarvatten i cylindrarna....Lycka till

rsarits
Om toppackningen har gått, så SKALL toppen planfräsas innan återmontering, annars håller den inte länge. Även om det redan sitter torx-bulter till toppen så skall de bytas, topplocksbultar skall bara användas en gång.

Micke
Apropå de där med planing av toppen så tycker jag personligen att den enda gång man skall plana en känslig BMW topp är när man VET att den slagit sig...Kruxet e att en planad topp spricker lättare,tro mig jag vet.Det bästa är om du införskaffar en topp som är provtryckt,ej planad.Ett annat tips är att när du lossar topplocksbultarna så låsa de bara lite korsvis med början på dem i mitten,annars finns risken för att den slår sig/spricker....Beträffande bultarna så är det som RSARTIS säger,de skall bara användas en gång eftersom det är sträckbultar.....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.