AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.728

Hur mycket skall kofångaren tåla?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hejs

I går blev jag påkörd bakifrån i en bilkö...klassiker då föraren hade annat att göra istället för att titta framåt.
Det bonkade till ganska bra, & mitt humör var väl på väg utför.

Vi stannade till för att skriva skadeanmälan, men jag blev duktigt förvånad när jag inte kunde se EN prick på bakre kofångaren....bilen som körde på mig var en Saab 9-5 Kombi.

Det var ej mycket att göra då vi ej såg några skador, har kollat i dagsljus idag, & det finns inte en repa eller prick, eller inbucktning på kofångaren, & då träffade han ändå inte svart plast utan lacken! :-O

Märkligt, men naturligtvis bra också! :-)

Har för mig jag läst någonstans att BMW:s kofångare är designade för att klara mindre kollisioner, sitter det samma "tågstoppare" bak som det gör fram?

Återigen en eloge till dessa välbyggda bilar!!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Trevligt!:)

Liten risk men skriver det ändå: Kolla bara så inte avgasröret fick sig en smäll, då är det i slutändan grenrörspackningarna och bultarna som påverkades även om det kanske är långsökt så har det hänt mig en gång.

Du har blivit inpuffad i "leden" igen och det här var "heja-på" från en avundsjuk SAAB-ägare?:)
Mvh
Asken
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Tjenixen Asken!

Nop, avgaset klarade sig, detta tog strax under inlastningen vid kofångaren...

Tror nog själva "kollisionen" upplevs mycket mer dramtisk inne i bilen än vad den egentligen är, men ändå! det jag är mest fascinerad över är att lacken höll...

Han var nog bara avis..hihi
Du måste ha haft en väldans tur! Men visst är det väl teoretiskt möjligt att lacken klarar sig, om båda bilarna är rena och ytorna inte gnids mot varandra, utan det blir bara en knuff rakt på så att säga.

Är det inte 5 eller 7km/h de ska klara tack vare "tågstopparna"? :-)

Kolla även så att inte lacken spruckit ute i hörnen av stötfångaren.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Detta kan max varit 3-4 km/h...

Adelson, nop! inte någonting...nästan märkligt.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Var med om en liknande kollision för ungefär ett år sen, men då var det en volvo som brakade in rätt rejält i renaulten bakom oss som i sin tur knuffades in i vår bil. Kändes rätt ordentligt inne i bilen (rätt mkt kraftigare en en bra radiobilskyss) men det enda som hände på TTn var lite repor. Renaulten blev skrot.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Var med om samma ska förra året då just en 9-5 kombi som för övrigt var vår bekant körde rätt in i vår E39 när jag stannade vid övergång stället, det som syntes var ett litet spricka under listen på stötfångaren och inget annat.
Senare vissade sig att stötfångaren var helt krossat invändigt!

Så mitt råd är att du försöker och se hur den ser ut på insidan!

M3 E30Länk
Transocean
Stötfångaren skall ta stryk! Länk
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Samma fenomen inträffade mig okså förra veckan, min bil fick sig en rejälkyss på främre kofångare, den kvinnliga föraren gasade på rätt frisk in i min bil, hon backade bakåt 12-15meter bort låg min bil parkerad, utan att vara medveten om att min bil var parkerad så körde hon på, trodde fan bilen skulle bli ramsne, gick ut o kolla, hände nästan ingeting förutom lite repor som det tidigare vart där.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Blev påkörd bak i kö och det enda som syntes var några minimala repor i lacken. Åkte för säkerhets skull till BMW för att få det kollat och dom fick byta hela stötfångaren då den pajat invärtes. Han på verkstan hittade felet direkt genom att dra hårt i stötfångaren som rörde på sig flera centimeter i längdriktningen. Är tydligen en massa plastklips och hållare till dessa runt balken innanför höljet som går av när man får en snyting vid krock.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Har råkat ut för samma sak med min compact. En vad som jag uppfattade som rejäl smäll gav inte ett märke. Varken synligt eller osynligt vid ordentlig kontroll.
ja
81
jaha!
E92 325i 07
jag blev påkörd i södra länken när jag stod still sist i kön. killen kom i 70 och hann kanske bromsa till 50. Min kofångare höll inte :( bilen vek sig typ på mitten. och min bil flög in i bilarna framför. klarade mig utan skador vilket var skönt. man får passa sig i köslut.
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Jaha:

Nej 50-70km/h klarar inte en kofångare. Då ska man vara glad att man inte åker ut genom rutan...

km
59
kmx
VW Passat 2.0 TDi -08
Volvo 940 SE2.3 -95
Volvo 740 Turbo -87
Volvo 144 -67
Kawasaki ER5 -97
Jag tog ett träd igår, vet inte varför det sprang ut mitt i vägen sådär...

Hur som haver så gick det inte jättefort när det tog i, men kanske 5-10 km/h.
Listen som täcker bultarna (vad den nu heter) blev mosad satm glidfästet.
Fick även en buckla under/bakom blinkersen samt ett lacksläpp där.

Gick bra ändå, smällen kändes såpass rejäl så jag trodde på kofångare, skärm, huv, strålkastare, blinkers, dimljus osv...

All cops are bastards
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.