AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.266

Resonans i kupén från automatlådan/motorn vid stillastående? (E39)

Jag upptäckte idag ett underligt ljud i kupén på 528an när jag stod still vid ett rödljus. Först trodde jag att det var någon bil bakom mig med hål i avgassystemet/sportavgas som gav resonans in i kupén men insåg sen att det kom från min bil.

Ljudet är ett mycket dovt resonansljud som kommer efter någon sekund när man har lådan i Drive läge men står still med foten på bromsen. Lägger jag i Neutral så försvinner ljudet. Lådan fungerar kalas i övrigt.

Några teorier om vad det kan vara som åstakommer detta ljud?
Kan tillägga efter yttligare labbande att den faktiskt låter även i Neutralläge, om än mindre. Verkar dessutom försvinna såfort man kommer över 900rpm. Extremt irriterande är det iaf så alla idéer uppskattas!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag tar genast fram kristallkulan som är nyrekondad och den säger...

Om du skruvar själv så är min erfarenhet inte tillräcklig för detta specifika felet mer än en vag gissning åt motorkuddar/ drivknut eller liknande.

Om du är beredd att lägga ett par hundralappar felsökning så slå en signal till den vassaste meken i Stockholm, Länk En provkörning av Doktor Per trollar garanterat fram vad det beror på. Sen om du väljer att reparera själv eller låta verkstaden göra det.

Lycka till!
Asken
Tackar för svaret, jo jag medger att det inte är det enklaste att diagnostisera detta över ett forum. Jag lutar även jag lite åt motorkuddar eller någon form av upphängning av drivlina.

Får kanske sladda förbi den gode Per en vända igen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fråga Per vad han säger när jag återkommit och bett han byta halva bilen just för att det vibrerar helgfria söndagar mellan 10.30 och ½11?:))
Mvh
Asken
Ett smålöst avgassystem brukar ju annars kunna ge det där problemet... Iallafall på min 300D som jag rök omkring med för några år sen :)
Jag har en 728ia med ett liknande problem. Har också nåt resonansljud på tomgång, framförallt när driven är i. Blir lite mindre när neutral är i. Har även små vibrationer i ratten då. Allt försvinner så fort jag ger lite gas. Har även märkt att om jag har ac-knappen intryckt blir det lite mindre, för då ändras motorvarvet lite. Jag funderar på om det har med motorvarvet att göra. Om man skulle ändra lite på tomgångsvarvet. Verkar som något kommer i självsvängning just vid det varvtalet.

Visst har det med motorvarvet att göra, det finns inte så mycket annat just när man står stilla. Motorvarvet ändras mycket riktigt när man växlar mellan N och D, när man kopplar in AC osv, och man kan även påverka lite när man kopplar in och tar bort lite belastningar på elsystemet, typ elbakrutan, båda stolarnas värme osv. Prova med motorn väl varmkörd och stillastående med väljaren i P. Koppla på/av alla tre ovanstående förbrukare samtidgt (spreta ordentligt med fingrarna...) så hör du skillnaderna.
Det som vibrerar osv är mestadels avgassystemet, hela vägen under bilen i sina upphängningar osv. Det sitter vibrationsdämpare på flera strategiska ställen vid rör och dämpare, små klumpar med specifik och utprovad vikt osv. Om nån av dessa trillat bort så kan du möjligen få symptom som de du beskriver.

FP
Tackar för intressanta observationer och idéer!

Jag spenderade morgonköerna på essingeleden med att lyssna och labba för att försöka förstå varifrån oljudet kommer. Jag ska in och kravla under bilen ikväll när jag kommit hem för att se om avgassystemet kan vara boven. Tycker mig höra svaga klonkade ljud till höger i kupén vid ryckiga gaspådrag som kanske kan komma av att avgasystemet dunkar mot karossen någonstans. Väldig lågt och hörs knappt. När jag först hörde det (kanske 3-4 månader sen) trodde att det var något stag som var slut men dem var friska enl besiktningen som den gick igenom UA förra veckan. Så teorier ang avgasystem kan nog vara rätt sannolika.
Sådär ja, mysteriet är löst.

Det blev väldigt väldigt billigt att fixa. Visade sig nämligen att det letat sig in en synnerligen elakartad pinne mellan avgasystemet och underredet som låg och överförde vibrationerna från avgas->underrede->kupé. :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.