AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.149

Serva själv eller lämna in, Stor värdeminskning vid ev. försäljning?

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej.

Har nyligen köpt mig en en nästintill fullmatad E39 520iA Touring -01 a med 16:9 navi, sportstolar i skinn, telefon med mera...

Bilen har gått 16500 mil och har fullstämplad servicebok.
Jag har en grön lampa kvar på SI-indikatorn så jag antar att det snart är dags för oljeservice.

Jag filurar på om det är någon bra idé att göra servicen själv.
Ser det illa ut i serviceboken om man gör en egen notering?

Jag har i nuläget inga planer alls på att sälja bilen på en mycket lång tid framöver men låt säga att jag säljer den när den gått 22000 mil... Hur mycket spelar priset roll på om boken är stämplad eller inte...

Vad hade ni gjort, och vad kostar igentligen en service?

__
/Chrille
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grattis till en trevlig bil. Bra val med tanke på stigande bränslepriser:)

En grön lampa innebär 500 mil tills dags att boka/ göra service.

Det blir som bekant inte billigare att åka bil i dagens läge och du gör helt rätt i att behålla bilen länge, ju längre man äger den desto lägre blir faktiskt den totala milkostnaden även om det ibland är "kul" att byta bil och det kan man ju inte översätta i rena pengar. Likaså om man får stor familj och behöver buss:)

Det finns 2 aspekter av att serva själv som jag ser det.

Om du t ex, är noga, sparar alla kvitton på inköpt material och verifierar vad som är gjort och sätter pappret i en pärm alternativt också bloggar här på autopower så har du en referens på det som är gjort och en eventuell köpare kan då själv se att servat själv är lika bra som en verkstad. Nackdelen är dock att många av dagens moderna bilar har elektronik som krävs datakraft som verkstäder har tillgång till för att felsöka och verifiera med. Samtidigt så kan ju egen service och de gånger det inte går kunna överlämnas till verkstaden. Om jag inte kände dig men du kunde visa det jag skriver om så okej.

Lämnar du bilen på en verkstad får du stämpel i boken och en faktura på vad som är gjort. För att vara riktigt säker så gäller det ju att ha en bra verkstad, det finns ju både bra och dåliga sådana.

I slutändan på en gammal bil(+10 år, +20k mil) så är det skicket som gäller. Samtidigt så är ju en dokumentation på bilens historia jättebra anledning att tacka nej till prutförsök, bra bilar säljer sig självt med en seriös annons.

Om du ska byta in din bil hos en bilhandlare, då kommer du få problem om serviceboken inte är stämplad.

Säljer du bilen på blocket och är desperat så lär du få ta argumenten från en massa nötter som försöker trycka ned priset med anledning av ingen servicebok.

Själv servar jag inte själv p.g.a. bristande intresse och erfarenhet. Men att lämna på verkstad innebär också att man får försaka annat p.g.a. den kostnad det innebär. Hasso t.ex. servar ju själv och vem säger att den karln behöver stämplad servicebok, inte jag i a f.

Mvh
Asken

Jag har ett intressant perspektiv på detta.

Har själv en 528 touring 97a som rullat 22ngt alltså ungefär där din bil kommer vara om några år. Har ute den på annons nu.
Boken är förd fram till 15-16 tusen ngt... sen har den servats privat.

En del (som jag) har tittat på skicket och varit mindre intresserad av boken medan andra bara fnyst åt boken och avfärdat bilen bara pga det.
Redan på telefon så har folk tappat intresset pga att boken "bara" är förd fram till 15-16. Vissa vet ju inte så mkt om bilar, för dem så är det som ett kvitto för att bilen är skött... trots att det kanske inte alls är så.
Att sköta en bil handlar ju om så mycket mer än att den fått oljebyte och en stämpel.
En del människor har varit helt bestörta över att jag själv icke utbildad mekaniker har bytt hjullager bromsar framvagnsdelar luftfjädrar osv... DET GÅÅÅÅR JU INTE.

Själv förstår jag inte riktigt detta tänkandet 11år gammal bil!!
Skicket varierar så otroligt mycket, vet det då jag varit och tittat på en hel del liknande bilar.
Om några år är det ännu mindre betydande med boken.
Servar alla mina bilar själv, ser absolut ingen vits med att någon annan gör det då jag vet att jag garanterat gör ett nogrannare jobb.
Skulle jag jobba så mycket att jag inte hann... skulle jag ev ta mig tid för en oljeservice själv ändå då det tar tid att lämna och hämta på en verkstad också.

Frågan är vad det är värt att få den där stämpeln. Olja filter luftfilter osv kostar inte så värst mycket, någon tusenlapp kanske. Billigaste oljeservicen jag läst/hört om var kring 2400:-
Stämpeln kostar alltså kring 1500-3000 beroende på var man servar.

Visst jag skulle vara jätteglad om min bok var stämplad hela vägen.
Frågan är om det är värt 10-15 000 extra den dagen bilen skall säljas med mer än 10år på nacken och över 20 000 på mätaren.

(naturligtvis anser jag att en "ny" bil bör servas på verkstad 5-7år upp till 15 tusen mil kanske) Så långt tror jag att det har en verklig betydelse för ev försäljning och är försvarbart i kronor och ören.

-Phil
Förlåt mig för mitt något skeva räkne exempel, vad är en normal serviceintervall ... jag som OND hemmapulare servar runt var tusende mil... vet inte ens vad mitt intervall är rund 1500-2000 mil?

-Phil
Visa användare
172
M.P
728I -96 Alpineweiss
750iA -90 Diamantschwarz
525iM Touring -96 Petrol Mica
525iA -93 KROCKAD
Diamantschwarz
Jag byter också var tusende mil, säkert önödigt men så har det blivit.
Nollade service indikatorn sen dess har jag säkert hunnit och bytt olja
2 ggr tror jag,
så nu lyser en lampa gul iaf men med dagens oljor går väl det att köra
2000 mil iaf.
Jag kör med Valvoline Synpower, en oljeservice för mig går på ca 800:-.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.