AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.188

Montera oljetempsgivare på 323

Har lite planer på att få monterat M3 instrumentkluster för att få till oljetemp
och undrar över ett par saker:

Har någon monterat original oljetemp på sin e36?
Hittar ju givaren på realoem: Länk (del nummer 13)

men enligt scheidmann som gjort detta jobbet och dokumenterat lite grand sitter det en grunka FÖRE givaren se här: Länk

någon som vet vad det är?

Undrar oxå om det är förberett för givaren eller om man måste till och borra/gänga osv. Övrig kabledragning till klustret borde väl inte vara så svår tycker man.

övriga tips emottages tacksamt men det är ej intressant med något annat än original ; )

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
lyfter tråden lite

ingen som monterat oljtetemp i sin E36:a?

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Nu vet jag iallafall hur man går tillväga.

En adapter mellan givaren och oljefilterhållaren monteras.

Är någon mer nyfiken går det utmärtk att PM:a orkar inte dokumentera mer just nu iallafall.

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Har gjort ett enkelt mektips på detta som komme rupp på autopower senare, det är dock inte genomfört än så jag VET ju int eom det funakr i verkligheten för mig.

Mektipset hittar ni här: Länk

Värt att veta är att jag även fick med oljetempsgivaren när jag beställde specialadaptern. Så köp inte den innan då det brukar vara svårt att lämna tillbaka sådant som klassas som elartiklar.

Kan även delge er artikelnummer eller motsvarande för specialadaptern hos Schmiedmann.

Adapter 12x1.5
Adapter olie tempföler m3 instrument
Lokation sk20
Ean kod: 1234567980123

Produkten tillverkas i Nordborg

Jag vet att man blir så glad när man hittar trådar som denna när man väl behöver dom så varsågoda och njut ni som har funderat på detta!

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Mycket bra initiativ av dig!

Ska precis till att koppla in samma sak i min 325a, fast jag drastade till det och köpte ett m3 oljefilterhus på en gång så får jag tillgång till oljekylare även.

En sak att tänka på i guiden, fungerar ej för de stackarna (tex jag, fast nu har jag ju oljefilterhuset) som åker UTAN vanos att vi inte har någon banjo etc då vi inte har någon vanos.

Dock finns det istället en blindplugg på baksidan av oljefilterhuset (m5b25 utan vanos) som man kanske kan använda istället? Jag har idag kopplat in min oljetemp där, fast inte med orginal prylar utan "eftermarknads-mätare".

Men jag ska på stört beställa sladd-stumpen på bmw nu, tackar och bockar för att du delgav information om vilken pin den skall sitta på och art nr på sladd-stumpen!

Vänligen,

//Salis
Återkom gärna med fler inputs så skall jag modda mektipset helt klart, detta är till för oss alla!

Tack.

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
mektipset är iallafall lätt modifierat med dina inputs salis!

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Yes det är ju inga större saker, mera tillägg så att säga.

Dock så dök jag på en annan sak idag, nämligen denna: Länk
det är uuc motorwerks som tagit fram et nytt lock till oljefilterhuset som det finns 2st utgångar på i 1/8s gänga för tex oljetemp och oljetryck. Är väll något liknande som alpina kör med har jag för mig.

Men skall ta bilder och rapportera så fort jag börjar med operationen med byte av oljefilterhus och mätarhus.

Vet du vilken kontakt man skall beställa på bmw som är till oljetemps givaren? Kan inte hitta vilken det skall vara.

Vänligen,

//Salis
Givaren som passar hittade jag i bakaxeln konstigt nog, har dock kollat och DEN PASSAR! återkommer med artikelnummer inom kort.

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Kanon! så skall jag beställa den och sladden samtidigt!

//Salis
Förresten, UUC:s lock är inte nytt jag har sett det förut, kruxet är att jag har för mig den var vädligt dyr, precis som deras andra prylar.

Jag vill göra ett litet förtydligande gällande mektipset.

Än så länge är detta inte utfört av mig så jag vet egentligen inte om jag är rätt på det. Dock är det sammanstället av massa olika mektips om olika saker så jag tror detta är den rätta vägen.

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Jo det stämmer bra det 100$ ca kostar det. Skulle vilja ha måtten på det så man kunde svarva / fräsa eget =)

Angående mecktipset, så delar jag samma uppfattning med Johan om hur man skall gå tillväga!

Vänligen,

//Salis
Johan har du fått tag på art nr på kontaktstycket? =)

God fortsättning!

Vänligen,

//Salis
Skall FÖRSÖKA kolla detta asap, har varit borta ett tag.

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Så då var det till slut framplockat!

Artikelnummer: 12 52 1 427 608

kontakten avändes på många olika ställen samt på dom flesta modeller.

Kostar bara en liten slant dessutom.

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Tackar för det! Skall ta tag i bilen så snart snön smält bort igen hoppas jag.

Vänligen,

//Salis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.