AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.373

Uppgradera E65 med DVD Nav och Hybrid modul

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hej,

Har en släkting som nyligen köpt en E65-02 och är sugen på en uppgradering till modernare snitt.
Som jag förstått så kör inte E65 med med samma enhet som E38 (mfl.), dvs. MK4. Vad heter motsvarande DVD-enhet till E65?
Passar en enhet från E60?
Är det precis som uppgraderingen till E38 "plug and play"?

Nästa fråga, uppgradera till digital tv/videomodul (hybrid)

Passar en enhet från E60 eller någon annan modell?
Är uppgraderingen "plug and play", eller måste man byta antenn mm.?

När jag ändå är på gång. Finns det någon dold servicemeny på E65 för att tex. ändra färg på ramarna i BC? Eller var gör man det annars?

Mvh. Patric, BMWCS #4598
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
CD -> DVD är "plug and play" om bara bilens mjukvara är uppdaterad.
Du ska köpa en Navigator till E65 (Navi02) som känns igen på att ejekt-knappen sitter på frontens högra sida till skillnad från Mk4 som har den till vänster.

Analog tuner till hybrid-tuner är också P-a-P. Äve här måste du ha en tuner som är till E65, det beror på att E65 har MOST-buss (multimediabuss).
Hybridtunern använder sig av en annan antennkonfiguration med 3 antenner och en antennförstärkare för detta. Det befintliga antennuppsättningen med 2 antenner fungerar bra även med hybridturnern så länge du befinner dig i områden med bra mottagning.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Tack steaman!

Så handelsnamnet på naviläsaren är i folkmun "Navi02"? Navi skiva till denna läsare är samma som till vanliga MK4:an?

Om man vill gå vidare och komplettera upp med en tre-antenn lösning, hur pass mkt. jobb är det? Var sitter antennerna? På ebay så verkar de annonsera hybridmoduler som är kompatibla med BMW E87 E90 E60 E64 E65/E66 X5 enl. annonstext. Det stämmer mao. inte, eller? Länk

Mvh. Patric, BMWCS #4598
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det stämmer, hybridtunern fungerar även i E65. Jag skrev fel, MOST-bussen gör att Navigatorn till E65 är speciell, dock inte Tunern.
Att byta antenner har jag inte gjort men det är väl hatthyllan och c-stolparna som måste måste "öppnas".

E65 har NAVI01 och NAVI02 som är en egen produktlinje eftersom E65 har MOST-bus. Dessa Navigatorer känns enklast igen på att ejektknappen sitter på navigatorns högra framsida till skillnad från de andra som har den på vänster sida (eller var det tvärtom?)
NAVI01 är kompatibel med MK 3 och är CD-baserad och NAVI02 är i nivå med MK4.

BMW har två olika DVD-implementationer parallellt:
BMW Professional DVD finns i: E6x och E9x
BMW High DVD (I-BUS/E65) finns i: E46, E5x, E6x, E8x samt E38/E39 med MK4

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
ejektknappen sitter på höger sida.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.