|
|
|
|---|---|
| Har kört lite bankörning innan men nu med nya pärlan kommer det troligtvis bli lite mer. Tänkte därför köpa mig en bra hjälm men vet inte alls vad man bör ha. Naturligtvis bör den väl vara ganska lätt för att minska påfrestningarna för nacken och tror även jag vill ha en öppen hjälm. Läste lite på något forum att Peltors hjälmar var bra. Tänkte då kanske på både G6:an (ca 2300kr) och den som heter Race (1000kr). Kan man motivera den dyrare om man bara kör kanske 5-6 gånger per år? Andra tankar ang hjälmar? | |
| jag tycker inte det är motiverat att köpa en peltor hjälm för hobbyåka några gånger per år. Då är detta ett bättre alt Länk sen att den är lika godkänd och av samma vikt som peltors hjälm men till halva priset gör inte saken sämre | |
|
Jag har en Peltor G6, men det har att göra med att jag åker rally, så jag måste ha en godkänd hjälm med intercom till det. Är mycket nöjd med den! Är det däremot bara fråga om hobbyåkning så skulle jag satsa på en lätt (under 800 gram), billigare hjälm som sitter bra. Se till att prova den innan du köper. Sen är det inte fel att lägga en hundralapp på en balaklava ("rånarluva") i nomex. Kanske inte så mycket för brandskyddet som av den anledningen att det är mycket lättare att tvätta en svettig balaklava än en svettig hjälm :) För svettig blir du... En nackkrage kan också vara bra, blir lite stadigare då. Dom finns i åtminstone tre olika hårdheter, prova vilken du vill ha, eller om du inte trivs med en sån. Men hamnar man i ett räcke så kan den rädda dig från en whiplash. Mvh Mattias The speed is always OK, but sometimes the corner can be too tight. |
|
| Tackar för hjälpen. Ska se vad jag kan hitta. Kanske blir den peltor race som pelle persson länkar till. Vilka är det som säljer peltors hjälmar egentligen? | |
|
GA säljer Peltorhjälmar och allt annat du kan tänkas vilja ha inom personlig säkerhetsutrustning: Länk Det finns en återförsäljarlista till vänster på hemsidan. Dom har även en hel del grejor om du vill uppgradera bilen (bussningar, säkerhetstankar osv osv). Mvh Mattias The speed is always OK, but sometimes the corner can be too tight. |
|
| Har inte blivit någon hjälm än då jag gärna vill prova ut rätt storlek först men ska nu nästa vecka till Göteborg. Antar det måste finnas någon som har peltorhjälmar där? | |
|
Finns det inga ÅF på västkusten där man kan testa hjälmar, kragar m.m.? Exempelvis Göteborg? MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.