|
|
|
|---|---|
|
precis som rubriken lyder så misständer den, efter som det är en disel så kan det ju inte vara tändstiften som det är i bensinare, finns det tändkablar till disel? någon som vet eller har haft samma problem??? Någon som kan vet exakt vart tempgivaren sitter? har varit och kikat lite i dag under huven, men den verkar sitta trång och dåligt till! Bmw 530d touring-99 | |
|
Inga tändkablar eftersom det inte finns några tändstift att koppla dem till =) Det bästa/enklaste/billigaste är nog att göra en datordiagnos/felkodsavläsning till att börja med. På verkstad eller med Carsoft. Kan bero på en mängd olika saker och det känns inte som någon större vits att spekulera, men jag kan ju göra det iaf ;) Ett ras på högtryckpumpen kunna börja på detta sätt men brukar snabbt resultera i att bilen inte längre går. Pumparna på 530d är rätt usla fram till 2001 då dom kom med CP1 pumpen. Det trista är att dom brukar spåna ut i högtryckdelen då dom pajar vilket ofta resulterar i en prislapp på uppåt 40k istället för de ~15k som pumpen kostar. Sen kan det vara tryckgivare,LMM,lägesgivare, tempgivare eller ungefär vad som helst. Felkoder är som sagt en bra början att felsöka. |
|
|
hej tack för svar, högtryckspumpen är ny, ca 400 mil har den gått efter bytet, har köpt en ny tempgivare som jag ska byta. den går inte upp riktigt i temp, vattenpump och termostathus är också bytt på den nyligen. vad menar du med att de brukar spåna ut? vet du exakt vart tempgivaren sitter? skulle behöva byta den, men är rädd att jag måste demontera mycket för att komma åt att byta den? mvh Andreas Bmw 530d touring-99 |
|
| Det var årsmodell 99-00 som hade problem med att det kunde bli metallspån i bränslesystemet på grund av något matrialfel i pump..och Ubbe var lite snål på prislappen, en bekant till mig råkade ut för detta på en 00 3 serie det gick på närmare 70 tusen men det var nybil så han behövde inte betala själv .. | |
|
Hej! En fuskande spridare??? Gör en diagnos på bilen. MVH Sakke |
|
|
ursch det var inte billigt! tycker det var dyrt nog när jag köpte min högtryckspump och böt den på bmw. kostade mig sammanlagt då 12000 kr ska byta tempgivare, lmm är ny, kan kamaxel, alt vevaxelgivare spöka? bilen går ju bra annars. mvh Andreas Bmw 530d touring-99 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.