|
|
|
|---|---|
|
Vad är detta under luckan mitt på taket i e39'an? Länk | |
|
glaskrossensorn (ultraljud) till larmet. Länk Svekke |
|
| Ah, okok. Tackar! | |
|
Tror det är nåt fel här, eller i listan från Real OEM. Modulen (som Lucas tillverkar) är en mikrovågsdetektor, alltså ett volymskydd för kupén. Numret som syns på modulen stämmer nästan med det som kallas för Radio alarm module hos Real OEM, förmodligen en feltolkning från Radar alarm... osv. Den jobbar med frekvenser som ligger inom radar och mikrovågsområdet, 2,46-2,50 Mhz, jag håller just i en snarlik (för E38) och läser på den. En ultraljudsdäckare (som volymskydd) sitter alltid öppet i det utrymme man vill övervaka. Glaskrossdäckare brukar sitta på eller i anslutning till en av rutorna och lyssnar på de frekvenser/ljud som bildas när glaset krossas. FP |
|
|
Jodå Folke, nog är det så! Man kan larma bilen med rutorna öppna - men stick in tassen så........... .....går larmet! ;-) Saij |
|
| Alltså den tjosan jag har i taket ser ut som en liten plastkåpa med typ en liten "ribb-yta" framåt och bakåt? Känner den av ljud eller vad är det? | |
| Den känner troligen av det ultraljud den själv alstrar. D.v.s är någon i kupén studsar ljudet annorlunda tillbaka och triggar larmet.. | |
|
Det är alltså inget ultraljud (20-40KHz) som alstras utan en sändare/mottagare alstrar ett fält av en mycket högre frekvens (mikrovågor på en frekvens en bit över 2,4GHz, eller 2400000000Hz om jag prickat rätt). När något föremål kommer in i fältet så ändras fasläge osv för den mottagna signalen och triggar larmet. FP |
|
| Åhå, då gissade jag på rätt princip men våglängden var på en annan planet så att säga. Läser jag som man bör läsa, ser jag ju att du skrev mikrovågor, Folke ;) | |
| Agerar den även som glaskross då eller är den endast till för att känna av om något rör sig inne i bilen? Jag har inte sett till någon annan glaskross dekkare nånstans inne i bilen iallafall... | |
|
Well, det får man kanske "på köpet". Svårt att krossa en ruta utan att det blir en påverkan inåt i bilen, om inte annat så kanske man sticker in kardan också om det skall vara nån mening. Glaskrossdetektorer jobbar med att akustiskt och/eller mekaniskt lyssna på de speciella ljudfrekvenser som bildas när glaset krossas. FP |
|
| Larmet kan även gå på om man har en cupevärmare i bilen som står o går. Man kan avaktivera den genom att trycka på knappen på nyckeln till larmet, o sen trycka direkt igen, man ser att den blir avaktiverad genom att titta på röda lampan som sitter i bakspegeln då den lyser med ett fast sken någon sekund. Så funkar min 523 -00 | |
| Jo jag har läst något sånt i instruktionsboken så det stämmer nog mycket bra... Dock så har jag i kupévärmaren dygnet runt och har haft det i nu lite över en månad då jag köpte bilen och ännu så har den inte fått igång larmet iallafall :) | |
| Jag har också min kupévärmare på när bilen står parkerad på jobbet utan att larmet har gått. | |
|
Kan kanske bero på känsligheten, är inte säker, men mitt larm går på när cupevärmaren går igång! Kan även tillägga att man måste hålla ner larmknappen nån sek innan röda larmlampan lyser med fast sken, det är då man avaktiverar motagareni taket..:) |
|
|
Det går även att låsa med nyckel för att larma på utan rörelse-sensorn ska gå igång (vilket är bra med en hund i bilen). Ibland går larmet när timern startar kupévärmaren (beroende på hur den står, ibland har jag den stående på mittarmstödet fram riktad bakåt, och då verkar larmet gå om den rycker till i startögonblicket). ///Magnus |
|
| Alltså jag brukar ju alltid sätta igång kupévärmaren före jag larmar på bilen... Kanske därför larmet inte löser ut? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.