AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.647

Ska oljepåfyllningslocket se ut så här?

Ha
24
Harold
Z4 3,0 -03
Hej!

Tittade på en 523 -98 idag. Svensksåld, fullservad, 13500 mil, ingen rost och det mesta såg bra ut, MEN när jag tog av oljepåfyllningslocket så var insidan av denna täckt med en rödaktig sörja. Har aldrig sett något sådant förr, enbart sett när det blir gråaktigt av att vatten blandar sig i oljan. På oljestickan var oljan ren och fin, inga konstigheter.

Vad kan detta bero på?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Menar du inte att hinnan är mer åt det bruna/röda hållet än åt rött? Det är hursomhelst normalt , tyckte också det ser lattjo ut men alla E39 med 6:a jag tittat på har den ovanliga färgen/hinnan på oljelockets insida.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om bilen varit körd kortsträckor så kan kondens uppstå i motorn. Det samt sot från förbränningen gör beläggningen på oljelocket. Det i sig är nog inget att oroa sig för. Om du däremot finner vatten på oljestickan eller att glykolen doftar konstigt, då kan beläggningen vara farlig.

En Bilstein Engine Flush är en mycket effektiv metod att dels ta bort alla beläggningar som blir på insidan av motorn. Detta som komplement till "fullservice". Den kostar 1500kr inkl olja, filter och behandling där jag gjort det och är en väl värd investering. Dessutom går motorn optimalt rent efter det. Detta kan göras istället för en vanlig oljeservice och samtidigt be verkstaden som utför det göra de punkter oljeservicen innehåller, står i instruktionsboken vad dessa punkter är.

Jag gör det vid ungefär 10k mil eller 10 år som förebyggande underhåll.

Mvh
Asken
Ha
24
Harold
Z4 3,0 -03
Jo, du har rätt Hewi, det var nog lite åt det röd-bruna hållet nu när jag tänker på det. Inget att oroa sig för m.a.o.

Tack för svaren!
Wa
12
Walderyd
325d -09
Mitt lock ser också ut så på insidan.
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Verkar som Asken's teori är trovärdig. Jag har noterat samma fenomen både på 750 och 525.
Om jag fjutt-åker 5km till och från jobbet så blir det ngn form av kondens under oljepåfyllningslocket.
Om jag däremot gör en 100-mil sightseeing tur på E4-an så ser det mera normalt ut.

/FB
au
362
audidriver
540iAT -97
Ja men kondens på oljelocket brukar ju yttra sig som en lite vitaktig smörja, men en rödbrun? låter konstigt. kan någon ta en bild så man får se hur det ser ut? Jag förstår inte hur kondens skulle kunna ha någon färg, oljan lär ju inte färga av sig?
Wa
12
Walderyd
325d -09
nja, fast det är väl rost som bildas i locket, av kondensen?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag kan också få en rödbrun gegga på locket. Tror också på rost.
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
I mitt fall så blir det dels den vitaktiga geggan som tyder på olja-vatten blandning, dels ngt
röd-brunt på själva locket, som jag tror är rost.
Geggan försvinner vid långkörning.

/FB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.