|
|
|
|---|---|
|
bytte tändningslås och nu vägrar startmtorn dra runt. hittade en kopparvajer lindad runt låset och från denna gick 2 sladdar ner igenom, bilen startade några gånger om man höll den gamla nyckeln mot vajern men sen var det dött hur mycket man än försökte. vart går sladdarna som är kopplade till kopparn vajern? vi måste koppla ur den funktionen. bilen är en 328 -95 import 99. mvh Peter | |
|
Kan vara så att imobilisern gått in, kopparvajern du beskriver är ju för att kolla kodningen på nyckeln. men innan du börjar gräva för mycket så kolla att det inte är säkringen till soppapumpen eller något annat... Men, om det är immobilisern så kan du testa detta genom att lossa säkringsboxen genom att skruva ut skruvarna på framsidan och under, sen när du dragit ut den en bit så ser du en hög sladdar undertill. Från säkring 17 kommer där en grön och en lila sladd, dessa leder till bränslepumpen, och lite längre ned sitter dessa ihopkopplade med immobilisern. För att testa om immobilisern har gått i så skala lite av dessa kablarna och mät efter spänning mot jord någonstans (voltpenna el dyl) med nyckeln i "tändningsläge" om där inte är 12V spänning så är immobilisern i. För att koppla förbi immobilisern så leta upp den gröna sladden från tändningslåset och koppla denna förbi immonilisern, gör lika dant med de tidigare nämnnda lila och grön sladd från säkring 17 så funkar det. OBS på egen risk! Jag garanterar inte att det ser lika dant ut på alla bilar men hoppas att det hjälper dig. |
|
| btw, är jävligt trött och är medveten om stavfelen, men pallar inte... | |
|
aha då får vi kolla på det imorgon. stavfel är ju inte jag bryr mig om ;) /Peter |
|
|
Någon som vet exakt var styrenheten till immobilizern sitter på E36an? M V H Johan |
|
| tror den sitter bakom hanskfacket | |
|
Tack för det! M V H Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.