|
|
|
|---|---|
|
Tänkte undra lite över det här med rost! Mina två senaste BMW:s har i princip varit rostfria och ändå var de 11 (e34) respektive 10 år (e39) gamla när jag köpte dom. Båda har varit beg importer från Tyskland men gått 8 respektive 7 år här i Sverige när jag kom över dem. Många har stora rostproblem på sina BMW:s här på forumet men inte på dessa alltså. Kan det vara så att rostskyddet får tid på sig att så att säga, "sätta sig", när de får gå på saltfria vägar några år innan de utsätts för det frätande Svenska väg klimatet? E34:av vart jag tvungen att skrota i somras p.g.a topphaveri men den var fortfarande nästan rostfri trots sina 18 år, lite rost längst ner på framdörrarnas insida var det enda som fanns! | |
| Rostskyddsprodukter blir inte bättre med tidens tand. Det handlar mer om miljölacker och andra karosserikemikalier och säkert någon sparad krona att rostskyddet var bättre förr. | |
|
Mina tankar är att det beror på flera saker. 1. De partiklar som dubbdäck river upp, asfalt, slitaget från dubbarna själva osv. 2. Farterna ökar, stenskott mm av grus mm på vägbanan slår hår i lacken. Högre fart, kortare avstånd mera stress... Stress är defintivt inte sunt. 3. Som Anders-72 skriver, Tunnare lackskikt, vattenbaserade lacker mm. 4. Människor i Sverige generellt tar inte hand om sina fordon som de gör i Tyskland. Fråga en bilrekondare hur många som lämnar in bilen på regelbunden "omvårdnad" trots att pengarna de facto finns i samhället och i var mans plånbok. Sedan fråga en tysk hur han ser på sin bil och hur han sköter om den. Svenska fordon används som stridsvagnar med gruslass inuti. Sedan finns de dom personer som bryr sig om bilen, de är antagligen de som läser dessa inlägg medans de som skulle behöva läsa de är på IKEA:D 5. Stänkskydden som tidigare var lag i Sverige motverkade den effekt dubbdäcken hade att riva upp skräp, det stannade i hjulhusen huvudsakligen. Mvh Asken |
|
Niclas.S |
Samtidigt när ja ska lacka om min 318is funderar jag att sätta på några diskreta funktionella stänklappar faktiskt, ska inte dra ner utseendet så himla mycket tycker jag. Mycket har, som tidigare sagt, med nyare "sämre" lacker att göra samt Sveriges fina salt. Är ju inte alls svårt att motverka detta men kräver en del pengar och tid för det. OO=00=OO |
Transocean |
Det där med rost tror jag beror mycket på huruvida det saltas eller ej. Alltså vilka vägar man kör...De större vägarna plogas och saltas ju för att trafiken skall flyta, mina bilar har alltid gått i saltlake och förr eller senare kommer rosten, garanterat. Det är väl detta man använder som salgsargument när man sälger en "norrlandsbil". Har haft två Saab 9000 bilar som blev till rostvrak efter 2-3 år, min frus nykrockade 9000 som hon haft i snart två år var i princip rostfri när vi köpte den och det är den fortfarande då hon kör lite och mest på osaltade vägar. Sen saltas det i Tyskland också, det är många som inbillar sig att Tyskland är ett "saltfritt område". Där det finns berg finns det snö och salt på vägarna. Vet inte hur det är med rostskydd i dag men på min gamla E34 har jag ett tjockt plastaktigt rostskydd som täcker hela underredet men inte trösklar och jag har rost i just trösklarna. Och som du redan var inne på i dörrkanterna. Runt nummerplåten bak. Inte så illa faktiskt tycker jag. Ändå har min bil blivit refererad som den "rostigaste E 34:n man sett" här på AP. Allting är relativt och att AP-folk är petiga är väl sant. Värre är det med dom som kör Merca, de har inte bara rostiga dörrar men även taket, huven ja i princip allting rostar.Har tänkt på en 1999-2001 S-klasse Merca men vågar inte när jag ser de omlackade bilarna, i tillägg skall det visst vara si å så med elektroniken. |
|
När det gäller rost i dörrar och luckor tror jag att det beror på tidigare ägares skötsel också. Är bilen bara automattvättat är det tjocka avlagringar med saltgegga där kittskarvarna finns och dessa avlagringar binder fukten. Har bilarna normal AP-skötsel så torkas dörrar och luckor av i samband med veckotvätten och fukten blir inte kvar konstant under 6 månaders slaskperiod. De senaste tio åren har tjänstebilsandelen fördubblats hos nya BMW vilket också innebär att skötseln minskar i nästan lika hög grad. |
|
|
Min e34:a som jag köpte för 6 mån sen har ju gott om rost i främmre skärmkanterna, under dörrarna, sparklådorna och lite i julhusen. Det konstiga är att det finns inte en rostfläck i bakre skärmkanterna och hjulhusen och även dom kända ställena inför tanklocket och sidoblinkersen fram där har jag inte något så min bil rostar väldigt konstigt. Nej tacka vet jag Gotland (där jag bor) Här finns det inget salt, så såfort jag åker över till fastlandet när det är salt på vägarna så är det en heltvätt som gäller när jag kommer hem så man får bort skiten. Jag tror att om alla körde på dubbade däck så skulle det funka med sand på fastlandet med? Sen har vi ju då sthlmarna som överhuvudtaget inte kan köra bil och inte har ut på vägarna o göra vare sig det är saltat eller sandat. Ni skulle se när det kommer ner nån sthlmare med sin fräsha bmw med dubbfri däck... Dom kommer inte ens upp för hamnbacken och se lägger dom förmodligen av bilen inom en vecka... Helt klart är att om man tvättar och håller efter sin bil så hjälper det ju till att hålla den rostfri. Min e34 gick i sthlm till -04:a sen kom den till ön och blev skonad ;) |
|
| Skötsel och andel körning i salt påverkar naturligtvis åldrandet. Hur som helst är motståndskraften mot angrepp klen på BMW´s E39:or och E46:or p.g.a någon miss i tillverkningsprocessen. Det är ju bara att titta på en Volvo 940 som är tvättad två gånger om året och som inte har limmade plåtomvikningar så inser man att det är skillnad på äpplen och päron.. | |
|
Huga, här frodas fördommar och bedömningar om stockholmare osh annat...) Om jag hinner i mellan innan de hittar hit: Intressant med "miss i tillverkningsprocessen". Kan du redogöra mera specifikt för denna, inget som du bara hört från nån som känner nån som...osv? Limmade plåtomvikningar låter också intressant, jag vet att man använder limteknik i vissa sammanhang, bl.a på flygplan. Det finns vissa fördelar med detta, var exakt på E39/E46 används denna teknik? Volvo 940 slutligen, dessa rostar inte då eller? FP |
|
|
Till att börja med är det "man hört" några gånger är rester av olja från pressverktygen som ger vidhäftningsproblem vid kittning och lack. Det vet jag inte huruvida det stämmer, men om man tittar på den film som visar tillverkningen av E46:an syns att karosserna, med luckor och dörrar, går direkt från betbad till galvning. Man ser dock inte när kittet läggs. Min erfarenhet säger att rost kring kittade falsar hittas vanligtvis där vatten begjutning utifrån i större mängd förekommer t.ex bredvid dräneringshål i dörrar o.s.v. Inte där vatten normalt stannar invändigt. Volvo 740/940 rostar visst, men inte i den omfattning som BMW. De är också från en tid då lackerna var lite mindre miljövänliga. Vet inte hur det ser ut på de sista årgångarna då man kan tänka sig att miljökraven var lite skärpta. Limning i bemärkelsen att det är bärande i konstruktionen kanske var fel begrepp. Vad jag vet är det enbart en tätande funktion och mer en tätningsmassa. Korrosionsproblem har diskuterats i många trådar, men det mesta förblir spekulationer. Jag har hört många förklaringar på specifika problem, men inget som jag kan säga är 100% fastslaget. Att det är en miss i tillverkningsprocessen tycker i alla fall jag, då problemen överlag uppträder vid tätade skarvar, och att gamla Volvo är bättre grundar jag på eget statistiskt underlag, enbart lagrat i skallen :) |
|
|
Anders, mitt inlägg var inte försvar för BMW:s i vissa fall dåliga resultat med kittskarvar utan ett försök att finna varför vissa rostar och andra inte visar någon tendens till rost. Sedan en fråga ang 940. Har du någongång tittat på plåten mellan vindruta motorhuv på en sådan? Där kan du ofta finna betydlit större hål än vad som behövs till ventilationen. Tyvärr lyckas de flesta biltillverkare mindre bra avseende rost på någon modell med jämna mellanrum. Har man som jag haft bil i 30 år så är man luttrad och tycker att dagens rostproblem är minimala då man kommer ihåg sjuttiotalsbilar som hade gapande hål efter tre år. Min fem år gamla norrlandskörda 1602 hade rosthål både i dörrar och framskärmar. Och då menar jag hål och inte lite ytrost i en kittskarv. Volvo var riktiga rysare på den tiden tillsamman med de flesta andra. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Nejdå Mats, jag tolkade det inte heller så. Det hela är väl en komplex blandning av konstruktion, efterbehandlingar, skötsel, klimat o.s.v. Har missat plåten du talade om på Volvon faktiskt, men jag skall hålla gluggarna öppna. Även jag har haft gamla Volvobilar :) I mitten på 70-talet hade dom väl en smärre svacka med miljölack och de beiga och gröna 240-bilarna hade fläckar i stort sett överallt. Innan innerskärmarnas intåg rostade det friskt kring blinkerslyktor, på skärmarnas ovansida och i dörrstolpar på de flesta märken. Så visst går det tre steg framåt, men ibland ett tillbaka.. | |
|
När jag skrev denna tråd hade jag samma undran som Mats! Varför rostar vissa exemlplar och andra inte? Ta det här med bensinluckan/fågelbadet, det borde ju påverkas mindre av det här med salt då det ligger utanför salt spruts området på både e34 och e39 ändå har jag sett massor av exemplar med helt kexig plåt runt fågelbadet! På de två BMW:s som jag talade om i ursprungstråden har jag inte haft tillstymmelse till rost vid nämnda ställe?! Det blir man ju inte riktigt klok på, och jag är inte någon nitisk putsare. Svampar bilen ungefär en gång i månaden och sköljer av den med högtryck en gång i veckan. e34:an ägde jag i sju år utan att det uppkom så mycket som en rostblemma vid fågelbadet. Det enda jag fick ta hand om var trösklarna bakom framhjulen, de fick jag ta hand om en gång vart annat år med slip, rostskyddsmassa och body. Men detta är ju på grund av blästringen från framhjulen. |
|
| Om man tittar på dimman omkring en medtrafikant i blött, välsaltat väglag så inser man mycket av bilen befinner sig inom, kanske inte saltsprut, men väl "saltdimma-området". Kanske fågelbadsbekymret är större för bilar som alltid står under bar himmel? Holmis, jag misstänker att dina bilar inte dagligen går på saltade vägar vintertid. Ligger det något i det? | |
|
Jag bor i Gamlestan mitt i Göteborg och jag har inget garage utan bilen står parkerad på gatan och jag kör varje dag året runt rakt igenom Göteborg till Mölndal där jag jobbar så jag tror inte det kan bli mycket värre vad gäller saltläget! Min far hade en likadan e34 och sköter sina BMW:s ungefär som jag och hans fågelbad var som kex efter ett par år i Östgötskt saltklimat, man undrar hur det kan skilja så mycket, är kvaliteten så ojämn? |
|
|
Vad jag vet så har inte fågelbads problemet nått med salt att göra. Det är helt enkelt så att om listn fattas till locket eller det glipar så kommerdet in vatten och där står det kvar och där det står vatten 24/7/365 där rostar det helt enkelt men visst är det så att dom tog mindre hänsyn till miljön förr och då rostade inte bilarna så mycket. |
|
|
De finns de som har värre problem:Länk //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Oh, detta en gång så ansedda märke sabbade allt inom loppet av några år på 90-00 talen där, otroligt!! Tar många år att bygga upp det grundmurade förtroende de hade en gång. holmis |
|
| E39:an har ingen list vid tankluckan så där kommer vattnet in hur bra som helst. Knepig konstruktion, liksom skuffluckan på touring som också har bad med kabelgenomgångar. Det är nästan som trenden med industribyggnader på 70-talet när taket skulle luta åt fel håll med en ränna i mitten.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.