|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, kan man lägga på prick bort och miljöavfettning samtidigt utan att verkan på någon utav medlen försvinner. Anledningen är att jag vill undvika dötid i GDS hallen. Som vädret är nu krävs det ca 10 min med prickbort för att få bort all smuts. Samtidigt som jag vill ha på miljömedlet 5-7 min också. Tacksam för tips, det viktigaste är kärran blir ren. /Hampus Länk | |
| Om tiden är viktig och du är i GDS-hall, varför inte använda kallavfettning så har du ingen dödtid alls. | |
|
som det är nu spenderar jag ca 1-1½ timme i GDS och resultatet är viktigast, men man kan alltid effektivisera moment. Så OM två avfettningar kan fungera bra ihop så har man tjänat in tiden för. 1 tiden för medlen att verka och 2 att spola av bilen en gång mindre. Som jag har förståt det är kallavfettning och petroleumavfettning (prickbort 124) olika benämningar för samma typ av produkt. Trodde man behövde (på vintern) en avfettning för olja, tjära, salt och en annan avfettning för damm, trafikfilm och sot. Så någon som har koll på om avfettningar kan användas samtidigt? /Hampus Länk |
|
|
Du kan spraya t ex överdelen av bilen med miljöavfettning och nederdelen med prickbort samtidigt utan problem. Om ett medel på ett annat gör att det späds ut eller effekten påverkas. Om medlet läggs på en fuktig lack(svårt att undvika så här års) blir effekten utspädd där med. Är bilen vaxad/ lackbehandliad? Då brukar det inte behövas mer än ett par minuters avfettning innan man kan spola bort skiten. Inte för att jag vet om de här kan ge dig någon input men detta är hur jag tänker och gör om man ser från ett helhetsperspektiv. Inte för att något skulle vara fel utan att varje del påverkar och allt hänger ihop på ett sätt. Mycket av skräpet på lacken kommer från micropartiklar av: 1. Dubbdäck som river upp asfalt som lägger sig på lacken. Samt metallen slits ned på dubben. Detta gäller både Egna och andras. Metalldubbar är hårdare än asfalt. 2. Salt som därtill gör syrahalten i blasket man kör i underbart för rost. 3. Bromsbelägg och skrivor slits, de partiklarna hamnar också i luften. 4. Oförbrända partiklar från avgaser- Stänkskydd runtom minskar andelen skräp på bilen med minst 50% av det skräp som rivs upp när man kör. Det mesta behålls i hjulhuset där det är menat att stanna från början. Du fattar vad som hamnar i luften:) En skyddande lackbehandling som gör att lacken alltid har en "hinna" där partiklarna från ovanstående 3 punkter kan landa på gör att de inte kan fräta så att lacken börjar korrodera. Har du provat Mac 21 FBavfettning? Samma tillverkare som Prickbort men gör jobbet nästan lika bra och är svanenmärkt som bonus. Lite andra småtips: Länk För att spara tid använder jag en Hozelock Viton 1.25l pumpbar applicator(85 spänn på Lidl). Tar ett par minuter att spraya hela bilen med avfettning sen när den är klar så är det bara att spola med högtrycken(börjar i hjulhusen så avfettningen får verka så länge som möjligt). Mvh Asken |
|
| JAg vet ej vad prickbort innehåller, men det måste verka ett tag för att ge effekt. I GDS-hall använder jag alltid kallavfettning eller lacknafta. De löser vinteravlagringarna omedelbart. För miljöns skull bör man inte köra dessa om man nte har oljefrånskiljare. | |
|
Jag skulle inte gärna blanda petroliumbaserade medel t.ex prickbort eller kallavfettning med s.k. miljö eller naturavfettning. Har testat nån gång med knepigt resultat, de sistnämnda är kritiska och kan etsa sig fast om man inte är snabb nog med avsköljningen. Petroliumbaserade medel är klart effektivare enligt min erfarenhet och då behöver man inte använda miljöavfettning. Ofta behöver man använda mera av de sistnämnda för att få nöjaktigt resultat, och man kan nog fundera på miljöbelastningen i slutänden. FP |
|
|
Om du ska blanda börjar du med att lägga en tjär/asfaltslösare där det behövs,normalt under fönsterlist och baklucka, låter det verka och sedan lägger rikligt med alkalisk avfettning, naturafvettning, fordonsavfettning och allt vad det kallas, och låter den verka. Det är alltså främst den petrolium baserade avfettningen som försämras när den blandas. Sen ang lacknafta disel etc så är en bra asfaltslösare, smartabs power, mac prickbort etc mkt mer effektiva. MVH/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.