|
|
|
|---|---|
|
Bytee grenrör igår på min m30b30 (samma grenrör som m30b35 mfl) och vill veta hur mycket jag ska dra åt? Nm mao Med vänlig hälsning | |
|
30-33 Nm är det på min 3.0S med samma motorfamilj! Per L |
|
![]() 13.411 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bentley säger 22 Nm för kopparmuttrarna till grenrör-topp för M30 motorfamiljen. |
|
Mina siffror är hämtade från BMW original verkstadshandbok! Däremot kan jag inte påminna mig att det var kopparmuttrar på den tiden! Och det är ju möjligt att kopparmuttrar skall dras med mindre moment! Per L |
|
![]() 13.411 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jodå, det är M8 kopparmuttrar. För vi pratar väl om detalj #5 (och #8 är samma) i denna Länk bilden? Om jag lyckas läsa TIS rätt (här Länk är en PDF med de flesta moment) på sid 44 så anger den 22 Nm. Moment på 30-33 brukar generellt användas på M8 10.9 detaljer (säger TIS iallafall i början av dokumentet). |
|
I BMW:s original verkstadshandbok till min 630/633 står också 30-33 Nm men i en verkstadhandbok från Motorbooks International till E3 står det 22 Nm! Båda mina original BMW handböcker (till E3 och E24) är från 70-talet och åtdragningsmomenten kan ju vara reviderade sedan dess! 22 Nm räcker säkert så då skulle jag använda det momentet för att vara på den säkra sidan! Per L |
|
|
Tack! Satt vanliga stålmuttrar på, men de nya är i koppar. Med vänlig hälsning |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.