|
|
|
|---|---|
Transocean |
På parkeringen, utanför jobbet fick jag en Taxi i fronten för två timmar sedan. Nu ser Pärlan ut så här: Länk Inte nog med det: I går kväll fick frugans Saab 9000 smaka på en BMW 535i som kom i en okontrollerad sladd på en 80 väg i snöovädret. Vad fan ska man säga? Att man är lycklig att både min fru och jag är oskadda är väl det enda jag kan komma på just nu. |
|
Jag är glad att Ni är oskadda. Kanske det kan öppna för något trevlig nyinköp när allt det jobbiga har lagt sig och det försäkringsmässiga är löst är det jag kan ha i tanken. Mvh Asken |
|
| Jag tog en mindre, oplogad landsväg hem från jobbet sent i går kväll. I en lång backe stod en linjebuss högst upp mitt i vägen med varningsblinkers på. Jaha, bara att vända då tänkte jag, när jag såg en chaufför med kortärmad stjorta och lågskor komma rusande och vinkade med båda armar. Åkte upp och mötte honom. Han ville ha guidehjälp ner i snögloppet och mörkret. Vi pratade en halv minut innan han skriker : Akta dig, fort! Jag tittar framåt och 10 m framför bilen kommer 17 ton buss glidande. Chauffören springer som en tok mot bussen. Själv måste jag titta bakåt när jag backar så mycket det går nerför backen 200m. Tittar fram igen då ser jag inte chauffören, men bussen har glidit 50-60m och glider slutligen av vägbanken i en tre meter hög slänt och lägger sig fint på vänster sida. Bussen var dock helt tom. Bara materiella skador där med och det är väl det som räknas egentligen.. | |
| Just det ja, busschauffören stod kvar på vägen, när bussen landat. | |
|
Vilken panik man skulle få om man ser en 17 tonsbuss komma kanandes... Skönt att det endast blev matriella skador iaf. All cops are bastards |
|
Transocean |
Tack Asken och Anders-72! Det är så sant så sant att plåt är bara plåt, sen kan väl både Anders-72, jag och min fru tacka högre makter för att allting gick bra. När det gäller min röda BMW är jag dock ganska sur ikväll, för när jag för två månader sen kollade på "listepriser" på BMW-bilar under en auktion värderades en 93a 530i V8 till 49000 norska kronor. Sen stod det så här: utan AC - 3000 kroner. Utan automat - 6000 kroner. Nu är det 2008 och nya listepriser har publicerats.... Det är eftermonterad skinn på bilen, nya vinterfälgar med nya Yokohama dubbfria däck osv. Allt av underställ bytt med pitmans och silentblock osv. Plus att jag chansade lite för fem år sedan och vid import reggade den i sverige i frugans namn, fast då höll hon på att flytta till Norge där jag redan bodde.... åkte sen fast i en stor-ratzzia, fick bilen beslagtagen och 120 000 norska kronor att betala pga "obetalda avgifter".Fick betala de sura pengarna... Nu fick jag bilen igenom besiktningen här i Norge en vecka sedan och det var ju tur för annars hade inte jag fått någon ersättning alls...hade hur som helst tänkt att köra två år till och sen skaffa en ny E60 (de ribbade av all utrustning kostar 500 000)...har ingen som helst lust att börja med 10-12 år gamla 520 E39:or för 70 000 - 80 000 norska där man får börja med silentblockbyten... Sen är det så att jag har investerat tungt i aktier och just nu går aktier inte så bra! Att sälja sig ut nu med förlust är helt oaktuellt för mig, speciellt när jag trots allt får feta utbyten varje kvartal. Jag antar att försäkringsbolagen opererar med 50% regeln, alltså om värdet på min bil blir fastslått till 30000 norska då löses den inn om reparationer överskrider 15 000 kr, vilket jag tror det i mitt fall kommer att göra. Får jag 30 000 norska för 530:n får jag lägga 40 000 norska till för att köpa en 520i från 1996-1997. E 39:a i för sig men... Får kanske köpa lite optioner i stället! Och nu slåss även katterna... ja ja!!! |
|
Alla kvitton du kan uppvisa höjer standardvärdet! En bra presentation vid ett personligt besök hos värderaren kan ge dig 20% upp. bilvärderingar online, pyttsan, det är verkliga utfall som räknas och försäkringsbolag är inte omänskliga, tvärtom, de är ju måna om sina kunder. Tänker inte uttala mig om det du skriver, du har ju rätt god insikt låter det som. Riskera mer än andra anser säkert, våga vara annat än klok:)) Mvh Asken |
|
|
Transocean: du får se det positivt, nu är murphy klar med dig och det kommer gå bra igen ;) |
|
|
Asken Försäkringsbolag är måna om sina kunder!!!! Tror inte du och jag lever i samma värld eller så har vi bara olika bolag ..............Mattias............... |
|
| Ånej.. kommer det till kritan försöker alla försäkringsbolag komma undan så billigt som möjligt när det gäller värderingen av bilen genom att använda billigaste motsvarnde bil på blocket som referens. | |
|
Kjelle27: Jag lever i samma värld som alla andra. Ett ecempel som ajg själv upplever nu: En pärm med kvitton om bilens historik med mera och lite foton och en kort berättelse till TH:s skadereglerare gjorde att fattade precis vad jag menade. Han var ändå gammal polis så det var inte så mycket att snacka om där. Sen hade han en del frågor som jag tog mig tiden att besvara och kommer antagligen att få besvara ett brev till i slutändan så skall det blir väl betalt för ett skadeärende. Om du har ett skadeproblem med en bil och vet vad den är värd, försök skaffa fram relevant information eller referenser så att skaderegleraren och den han talar med internt hos sig själv kan kolla dina uppgifter. Ge dom en solklar presentation och man får inga problem. De är bara människor och de sitter på en väldigt utsatt post där många människor som inte har hederliga gener tillika stor del samvete-a-la-bortblåst i sig försöker blåsa försäkringsbolagen på pengar de inte har rätt till. Mvh Asken |
|
| Är inte din bil svenskreggad? | |
| Försäkringsbolaget gör det som blir billigast dvs är bilen värd 30tkr och rep går på 28tkr så repar de den , går rep på 31tkr löser de ut den. | |
Transocean |
Ja, dags för en liten uppdatering! Pärlan Länk får leva vidare! Jag får 32 000 norska för skadorna taxin orsakade och får behålla bilen. Detta firades förstås direkt med två nya Falken bakdäck Länk av dimension 225/50ZR16 92W. Blir ju lite osäker när det först står ZR och sedan W men det lär i alla fall vara bra mycket tuffare än V som jag har på mina gamla bakdäck eller numera nya framdäck? Länk Fick förresten en s k polsk balansering på Falkendäcken, d v s att polacken som balanserar dina hjul skakar på huvudet och ser fundersam ut när det visar sig att det skall vara 60g vikter på utsidan och 125g på insidan, han menade att fälgen inte var helt rund men det hela löstes med att limma 60g i mitten lite snett! Länk Hör och häpna, inga som helst vibrationer från bakdäcken! Helt otroligt! Visserligen spårade bilen som fan med de gamla Fulda Extremos på framaxeln, de är slitna på mitten (max 3mm kvar medans skuldrerna har cirka 5mm mönster kvar). Löstes med att sänka trycket till 2.1 fram och 2.4 bak. Nu blir det möjligtvis en ny lykta från tyskland så att jag har ljus även på vänstra sidan, 50€ för en komplett sats (DEPO Autolamps, Taiwan) och möjligens, om jag orkar, en ny fångare från skroten och eventuellt en ny framskärm. Fast å andra sidan är det ju lite tufft att åka runt med en krockad Calypsoröd 530, jag borde kanske hälla lite saltsyra på taket och kalla honom för "Acid"? Oljebyte blir det i alla fall då pärlan har gått med gammal olja under de 2 1/2 månader jag har väntat på försäkringsbolagets avgörelse. Blir en eventuell försäljning nästa sommar för kaffepengar, de fina 530:n som finns i Norge idag (typ 10-20 stk) annonserar ägarna ut för 70 000 - 80 000 (önsketänkande) medans det s k "listepriset" på denna modell och årgång ligger på 38 000 norska. Får se om jag får sålt honom för 20 000 lagom till sommarsäsong 2009? Bilen måste/kan eventuellt även tvättas då? Då blir det kanske en fabriksny BMW istället...vem vet? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.