AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.330

16:9 Navi: För svag kontrast/ljusstyrka dagtid

Sida 2 av 2
Mi
97
Michael530
530iT -07
Kan det ha med halvljusautomatiken att göra?
På min förra e39 blev skärmen svagare om ljusvredet stod i något annat läge än 0. I dagsljus stod mitt vred alltid i läge 0, då BMW programmerat halvljusautomatiken så att halvljuset var tänt då (importbil). Där satt även en ljussensor i ramen på skärmen, som anpassade skärmens ljusstyrka efter ljusintensiteten i kupén (skymningsljus/solljus). Med ljusvredet i läge 1 eller 2 kunde man styra ljusstyrkan tillsammans med övrig instrumentering, dock inte till samma höga ljusstyrka som i läge 0.
Michael530: Har provat nu och det är ingen skillnad om ljusvredet står på 0 eller i annat läge. Skärmen är lika ljussvag ändå.

Jag har också denna ljussensor nertill på skärmramen och den fungerar bra om man lyser på den med t.ex en ficklampa. Då blir skärmen ljusare men dimmar av så fort man tar bort ficklampan.

Det blev ingen skillnad i ljusstyrka på skärmen när man reglerar med reostaten till instrumentbelysningen heller.
Ingen som har någon lösning?

Irriterande att varje gång vid dagsljus behöva gå in i inställningsmenyn för att öka ljusstyrkan...
Någon som hittat lösning på problemet?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Man vänjer sig helt enkelt :D Eller, ja.. man är så illa tvungen att göra det.

B.T
BMW 325 (ALPINA B6 3.5 clone)
BMW ALPINA B10 Bi-Turbo
BMW 525 M-sport 04
BMW 740iLa -99
BMW 530 -89
BMW M635-86
Har ni kollat att photosensorn fungerar som den ska? Litet "öga" mitt under skärmen. Testa med att täcka för, och då ska skärmen dimmra ned.

Lysa med lampa på sensorögat då ska den dimmra upp, man ser stor skillnad från täckt till att lysa på den, skulle inte skärmen reagera på detta så är det troligen sensorn som är kass.

Skulle sensorn fungera som den ska, så finns det ytterligare möjlighet att kunna lösa er problem, med då måste man in på kretskortet och justera där.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag snubblade in på den här tråden och på min 02:a så minns den min kontrastinställning även efter jag kopplat ur batteriet. Skumt att ni andra inte får till det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.