AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.331

16:9 Navi: För svag kontrast/ljusstyrka dagtid

Sida 1 av 2
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag upplever att ljusstyrkan är för svag på min naviskärm på dagtid.
Via servicemenyn kan jag manuellt ställa upp kontrasten men så fort jag startar om bilen är den tillbaka till autoläge.

I solljus/motljus ökar ju styrkan så att man ser den bra men vid vanligt svensk dassväder upplever jag den som för svag.

Någon annan med samma problem?

__
/Chrille
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Vrid upp ljusstyrkan på vredet bredvid ljusreglaget.
Ändrar iaf ljusstyrka på min 16:9-skärm.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 530DAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Den står på fullt.
Den påverkar skärmen och instrumenteringen men är fortfarande för svag enligt mitt tycke.

__
/Chrille
Black fear Z4
Hej
Har exakt samma på min Z4, startar bilen dåligt ljus/kontrast går in i menyn och vrider upp fullt då blir det bättre. Så fort jag startar om bilen så har ljuset jag ändrat i menyn gått tillbaka till mitten igen (måste ändra varje gång jag startar bilen). Har du fått ordning på din skärm?

Black Fear Z4
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Nej den går fortfarande tillbaka till autoinställning efter omstart av bilen.

Dock fungerar ju den automatiskta ljusjusteringen jätte bra när det är soligt på dagen eller mörkt å kvällen, men när det är mulet och rengar är det som om den tror den är bäcksvart ute och går ner i mycket svag ljusstyrka/kontrast...

Otroligt irriterande.

__
/Chrille
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Har ni provat att ändra kontrasten i navins service menyn? Den skall inte ändra sig efter omstart tror jag.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hewi: Du har itne läst igenom tråden eller? :)

__
/Chrille
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Nej jag bara gissar vad ni frågat om ;) , jag hade för mig att man kunde ställa brightness i SET menyn också , men om ni ändrar i service menyn och den nollar sig efter omstart så förstår jag inte vitsen med service menyn för navin , skall man bara kunna simulera en förhöjd brightness i den då? , om man t.ex ändrar ngt i radions service meny så behålls dom inställningarna iallefall.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Finns ju inte mycket mer att ändra på en ljustyrka på skärmen i servicemenyn. Och nej, den går tillbaks till autoläge efter omstart.

__
/Chrille
Black fear Z4
Chrille, har du löst kontrast/ljus frågan? Som du säger vid sol och ljusa förhållanden=klockren bild, skymning/regn= skit. Vad göra. Är det bara vi tvp som har detta fenomenet eller är vi bara känsliga?

//

Black Fear Z4
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej, Nej jag har inte hittat en lösning tyvärr.
Är nog bara att lära sig att leva med :(

__
/Chrille
Mr
63
Mr_Dobermann
Bmw 745IA E65 -02, Saphirsvart, 10,5 x 22´ x 4.
Jag har samma problem med min ljusstyrka/Brightness. Det måste ju gå att ändra så det står kvar även vid omstart av bilen... Eller är det fel på alla våra Navi Pro:s?

Nej - Någon som kan detta som är hjälpsam med råd och tips?

Mvh Kimmen I.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Upplever också detta på min 530 (MK3) men inte på min M5 (MK4).

___
//Ulf
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Hur gör man för att komma in i servicemenyn? Jag behöver ändra min GAL inställning, men kommer inte åt den...

Danjel
Min bil:
Länk
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Någon som kan svara på den frågan?

Danjel
Min bil:
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
när du är i root menyn håll inne menyknappen ca 5-10 sekunder.

Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Jag behöver komma åt navi servicemenyn på min E53. Får det inte att funka... Hur gör man?

Danjel
Min bil:
Länk
Detta är något nytt för mig. Går det att ha automatisk ljusreglering på skärmen? Hur får man till det?
Visa användare
82
x3mkungen
540 IA -94
525D -08 E61
Porsche 911 -86
Har inte detta problemet men kan det vara ett försök att trycka på "M" på stolen om detta finns. då lagras ju en massa saker.
Visa användare
82
x3mkungen
540 IA -94
525D -08 E61
Porsche 911 -86
testade på min E60 och ändrade displayen och det var kvar efter en stäng start bilen igen.

Har nyss köpt en E39 med 16:9-navi och provat ovanstående knep med att ställa in ljusstyrkan i servicemenyn. Efter att stängt av bilen försvinner den inställningen och skärmen har ganska svag ljusstyrka igen.

Finns det något nytt knep som någon vet om hur man får navin att minnas den nya inställningen? Eller är det bara att "gilla läget"?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.