|
|
|
|---|---|
| Det blir kallt i bilen ibland när man åker långturer. Får då ställa upp värmen men ibland hjälper inte det mer än ett tag. Men det blåser rejält varmt om man sätter på defrosten. Kan det vara ventilerna då. Eller har någon varit med om följande. Bilen är en 750 99 års model med 10500 mil. Ganska frustrerande att hålla på och ställa om värmen då och då. Tacksam för svar. | |
|
Funkar fläkten som suger in luft till tempsensorn i panelen? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Ja jag tror det men ibland hörs ett konstigt skorr i bilen. kanske det är lilla fläkten i kliman som kärvar då och det blir fel värden. | |
|
Skulle gissa att det är värmeventilerna som kärvar. Det är tydligen ett ganska vanligt fel.Symtomen är att det blåser varmt där det ska blåsa kallt eller tvärtom. Har råkat ut för det själv: Länk Efter att jag fick ventilpaketet bytt funkar både värmen och AC-kylan som den ska. Angående "skorrandet" så har jag också ett ljud i min som stör mig. Länk Det verkar dock inte påverka temperaturen i bilen men irriterande är det. Såna här saker får jag för mig att det är väldigt dyrt att fixa så därför drar jag mig för att ta itu med det men förr eller senare får man väl göra något eftersom man stör sig på det. "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
| Tack så ycket för bra ideer och svar. Ska titta på detta till helgen nu. | |
|
Hammurajen. Fick du värmeventilen/ventilerna bytta på BMW-firma eller? Kostnad för jobb och delar? Vi talar väl om den där dubbla värmeventilen med elektrisk cirkulationsmotor som sitter på torpeden bakom motorn? Tror den knasar lite på min med ibland. För det tar mycket längre tid för att blir varmt på förarsidan än passagerarsidan på vintern. Och på sommaren så kan det plötsligt börja komma varmluft uppe mot vindrutan på förarsidan. Men det går att få stopp på det genom att gå ur auto-läget och köra bara luft mot ansiktet i panelen. Så frågan är om det är värmeventilen, klimatorstyrenheten i panelen eller någon sensor eller ställmotor som knasar ibland? Någon som känner igen fenomenen? |
|
|
Dr Tinnitus, Ja, det är ventilpaketet på torpeden bakom motorn jag menar. Det gick på drygt 4000 att få det bytt hos BMW. Av det är ca 2/3 material inkl. en skvätt glykol och resterande del arbete inkl. felsökning. Jag märkte inget större fel tidigare under vintern när det var kallare ute. För mig kom problemen med värmen på våren precis som du skrev att det blåste varmluft på vindrutan (och fötterna) trots låg tempinställning. Och dessutom var det olika på höger och vänster sida. Alla dessa problem försvann efter bytet. "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
Dr Tinnitus, ett tillägg: Elektronisk cirkulationsmotor såg jag nu att du frågade efter. Det är faktiskt mer än jag vet om det sitter en sån i paketet. På fakturan kallas det "vattenventil för värmeaggregat". Priset är angivet inkl. moms. "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.