|
|
|
|---|---|
|
Hejhopp! Jag monterade nylige en baslåda med separat slutsteg i min 120d. Jag anslöt en hög-lågnivåomvandlare vid bilens original-slutsteg i bagaget. Nu har jag fått mycket sämre radiomottagning. Om jag stänger av slutsteget blir radiomottagningen bra igen. Jag såg inte att antennsladden gick samma väg som högtalarkablarna. Vad kan det bero på? Mvh Johan BMW 323i 6-cylindrig körglädje | |
| Det enda jag kan tänka mig är att det separata slutsteget avger ngn sorts störningar som påverkar din radio mottagning , prova att flytta steget så långt ifrån radio-modulen som möjligt och se om störningarna minskar är mitt tips. | |
|
I princip ett par orsaker: remoteanslutningen (start) till slutsteget är kopplad på nåt knepigt vis så att den sänker eller påverkar spänningsmatningen till antennens förstärkare. Men mer atroligt är att slutsteget stör ut radion genom att nätdelens DC-DC omvandlare i steget är av dålig konstruktion och strålar ut en massa skräp, som en dålig/bredbandig radiosändare. Problemet är inte ovanligt i en del liknande sammanhang där man använder dåliga/billiga switchande nätdelar, inom kontor och hem osv. Kolla på Länk där finns ett axplock av produkter som inte klarar EMC-kraven osv. Prova med att hålla en transistorradio med en halvstark station inställd intill slutsteget när du startar/stoppar detta. Om det stör ut mottagningen så kan du först och främst prova med att jorda stegets hölje till bilens chassie, annars reklamera och lämna tillbaka till säljaren. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.