AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.634

525i Styrenhets problem..

Visa användare
51
Olssonlkpg
523i M-sport -00
Tjenare! Det är så att jag har en 525:a - 94 och jag tycker den är slö och den är lite ryckig ibalnd på gaspådrag.. Så jag valde att åka till en bmw verksad så dom fick läsa av felminnen, det dom fick fram var att tändkretsövervakningen är defekt, ingen övervakning av tändning möjlig längre.. möjliga fel kan vara: 1. Kabelstammen defekt.. 2. Dme-styrenhetens ingång defekt 3. Alla tändspolar utan spänningsförsörjning. Efter att fått fram det här så rådde dom mig att köpa en ny styrenhet, Dme-styrenhet skulle det tydligen heta, det har jag aldrig hört förut, någon som vet vad det är? och är det någon som också har haft det här problemt som lyckats löst det? Tacksam för svar!

// Olsson
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
DME-styrenkheten är motorstyrningsenheten, ingen billig historia som ny: Länk
Vet inte hur det är på E34:an men det är inte omöjligt att den måste samkodas med övrig elektronik så det är inte "plug-and play" så att säga.
Någon av de kloka herrarna Folke eller Hasso kan säkert svara på det. BMW-verkstäder kan ha en förmåga att hitta "dyra" fel ibland så det är ju inte helt säkert att det är DME.
Visa användare
51
Olssonlkpg
523i M-sport -00
Okej! Dom sa inne på verkstaden att det skulle räcka med o bara köpa en på skroten och koppla i, skulle inte behövas att man koda den och saker.. det var va dom sa iallfall. han sa även att man kunde kolla om det var rätt med spänning i kablarna som går från dme-styrenheten om det inte var det så var det den som var trasig, kan ju va bra o kolla det först innan man köper en ny..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då var dom ju mänskliga på verkstaden som inte ville sälja en ny åt dig. Leta på bildelsbasen.se eller laga.se efter en begagnad. Kolla bara så att det är rätt artikelnummer så att den passar just 525:an. Då borde det bara vara att koppla in den.
Visa användare
51
Olssonlkpg
523i M-sport -00
Jag har kollat lite på bildelsbasen och ja hittar ingenting som heter dme-styrenhet eller motorstyrningsenhet.. kan du hjälpa mig?

Visa användare
51
Olssonlkpg
523i M-sport -00
Skriver upp alla lagrade fel jag fick upp på avläsningen av felminnet..

Lamdasond
Tändkretsövervakning
Tändning cyl 2
Tändning cyl 3
Tändning cyl 4
Tändning cyl 5
Tändning cyl 6
Luftmassemätare

det var dom felen som kom upp men dom på verkstaden trode inte att det var lamdasonden eller luftmassemätaren. Luftmassemätaren har jag provat och rycka ur och det reagerar bilen på.. Det verkar ju helt klart vara något med tändningen som dom trode på verkstaden och det skulle bli bra om jag bytte dme-styrenheten sa dom..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har du möjlighet att låna en LMM från någon, alt. öppet köp på skrot, så är det ju förhållandevis enkelt att tillfälligt byta och prova. Går den märkbart bättre utan LMM inkopplad, finns ju en risk. Dock talar ju koden tändkretsövervakning för att det rör DME el. något i tändsystemet. Men det är lika där om det finns möjlighet att köpa på öppet köp el, låna. Om du inte hittar komponenten på bildelsbasen, leta efter hela objekt som är krockade och ring och fråga om delen finns. Dom har aldrig möjlighet att lista allt från bilarna utan det blir nog oftast det mest förekommande reservdelarna.
Pa
1
Passmike
BMW 520-94
Hej. Hade inte samma problem som du, men min elektronikbox (motorstyrdon) pajade. Just -94:an kan vara lite knepig att få tag på beroende på om bilen är importerad. Min Importerades -96 till Sverige. Normalt sett sitter en box av märket Bosch, men i min var det en Siemens, så fabrikationsnumret stämde inte. Letade över hela sverige med hjälp av bilverkstaden. Det löste sig till slut med att vi fick tag i en box från en BMW 320. Tydligen samma värden. Ett annat problem är om din BMW är gjord på hösten -93 eller våren -94. Är den gjord på våren -94, så utrustades dessa bilar med stöldenhet (mobilisator, tror jag det heter). Ett annat alternativ är att du låter renovera boxen. Det finns ett företag i Danmark som gör detta för ca 3000:-. Köper du en box på skroten får du ge ca 1000-1500:-. Hoppas det löser sig för dig.

Visa användare
51
Olssonlkpg
523i M-sport -00
Okej, tack för förslagen! Jag kollade upp bosch nummret på enheten och det står 0 261 200 413. Kan det vara rätt bosch nummer? Men jag är lite kluven i och med att bilen går hyfsat bra den är inte jätte slö och det är bara ibland den rycker lite på gaspådrag, tycker den borde gå som en påse skit i princip om det är fel på tändning och allt det där som har och göra med motorstyrningsenheten eller?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Boschnumren brukar se ut något som du skriver. Ibland är dom med på realoem, men inte i detta fall.
Visa användare
51
Olssonlkpg
523i M-sport -00
Okej, det var rätt bosch nummer för jag har ringt och pratat lite med olika skrotar, dom ska ha 1500kr för styrenheten.. Anders-72 på den länken du visa mig vilken styrenhet är det jag ska ha där? fattade inte så mycket av alla dom är siffrorna :P

// Olsson
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Dessvärre kan jag inte säga vilken. Om man hoppar upp ett steg i strukturen blir det att se ut så här :Länk
D.v.s ännu fler varianter att välja på. Dock kan ingen ha samma Bosch-nummer så det är nog din bästa ledtråd. Har skroten en med samma nummer som din är den helt enkelt lika.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.