|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har nu tyvärr konstaterat att det läcker kylvatten ur min kylare och misstänker att det kan va expansionkärlet som har spruckit. Kan dock inte se om det går att byta bara kärlet eller om det är en helt ny kylare som gäller. Metallramen är ju så att säga bockad runt plastkanten och jag ser inte hur det ska vara möjligt att dela dessa bägge utan att ta sönder massa mer. Nån som vet hur det ligger till eller nån som bytt själv nyligen eller har bra minne som kommer ihåg även om det va länge sen. Som jag förstår det så är det mer regel än undantag att kylarhaveri uppstår på e39 än att kylaren håller bilen ut. | |
|
Kärlets botten är integrerad med kylargaveln. Det sitter en packning mellan kärlet och gaveln. Även den kan läcka, men ofta verkar det vara sprickor i plasten. Tror att du kan lyfta kärlet rakt upp efter att du tagit bort plattan ovanpå vid påfyllningslocket. Töm systemet först, annars tömmer du halva ofrivilligt :) Länk |
|
|
har provat att lyfta av kärlet, 2 insex i överkant, och det går bra om man är försiktig. O- ringarna, 2st på min är engångs så skaffa nya innan du provar. FAF |
|
|
Nu när jag fick se sprängskissen på din länk där så insåg jag snabbt att de inte va kärlet som va problemet. Troligast en spricka i pressningen mellan plast och metall. Jaja.. kylarbyte på g nu då... :-( |
|
| Ja, någon gång skall det ju tydligen ske. Sök lite på forumet. Jag vet att det skiljer en del på priser och vissa har fått tag på riktigt billiga kylare. | |
|
Bilen e39 -97 steg i temperatur och kokade. Fyllde på vatten flera gånger på vägen hem. Ville inte sabba toppen! Väl hemma, kollade Autopower, och det var precis som Anders -72 beskrev. Jag såg att det läckte i skarven mellan expansionskärlet och kylaren i nederkant. Lyfte försiktigt bort expansionskärlet och mycket riktigt: Kylaren hade spruckit i den svarta plasten där expansionskärlet längs ner är nertryckt och tätat genom O-ring. Sprickan var placerad i riktning mot kylaren. Blir till att skaffa ny kylare på måndag. Tackar för hjälpen som gav enkel och nabb felsökning! |
|
|
Har samma problem, men min verkar bara läcka från botten av kärlet, alltså i övergången till den svarta plasten. Har lossat insexskruvarna och den övre plastplattan. Som jag förstår det, också av skissen på realoem, så ska det bara vara att dra kärlet uppåt? Jag har dragit så in i hel..te, utan minsta tendens till att röra sig uppåt. Vad göra? /Johan |
|
|
ta i mer. jag använde en kraftig skruvmejsel å bände lite försiktigt uppe vid på fyllningen funkade jätte lätt. mvh mika schnellfahrer jaegerwagen the force is with mee |
|
|
Ja, det gick till slut. Ingen spricka i kärlet, vad jag kan se, men plasten är medtagen, det ser man. Ingen spricka vad jag kan se/känna i kylaren. Dock saknas den övre o-ringen på kärlet helt och hållet, antar att det var orsaken, då den undre ringen är slut. Blir att beställa nytt kärl och packningar. /J |
|
|
Köpte nytt kärl på BMW, men samma problem. det läcker i skarven ändå.. Kylaren ser varken skadad eller deformerad ut, men lik förbannat läcker det. Jag lät bilen stå på tomgång ett par minuter, och sen börjar det droppa och fräsa från skarven. Bilen står med havererad katalysator som jag inte hunnit byta än, och det var i samband med detta haveri som kylarvattnat började läcka. Kan jag kallt konstatera att det enda som återstår är att byta hela kylaren nu? Bilen startar direkt utan problem, inget vatten i oljan, jämn tomgång, men varvar bara ca: 2000rpm, pga katten. Kan jag ha sabbat mer tror ni? tips på bra (billigare) kylare? /Johan |
|
|
Kan tillägga att jag fyllt på nytt vatten i expansionskärlet, men inte luftat systemet, kan det skapa ett onormalt tryck? börjar bli orolig att det är värre en "bara" en kylare.. /johan |
|
|
Bör nämnas att tempmätaren aldrig gick över mittenstrecket när detta hände. /johan |
|
|
Har testat att köra kall motor ett par minuter med öppet kylarlock. Inga tendenser till olja i vattnet eller avgaslukt från kärlet. Ingen med tips på kylare eller ev. åtgärd? /Johan |
|
|
hej johan. jag böt kylare + exp kärl den nya kärlet läkte i skarven jag fick täta den med packnings silikon 2 gånger innan jag lyckades få den tät. har du provat med tätningsmedel till oringen. mvh mika schnellfahrer jaegerwagen the force is with mee |
|
|
Hej, Nej det har jag inte. vilket kan du rekomendera? menar du att det läckte med nytt kärl + nya kylaren!? /Johan |
|
|
Kanske skulle prova med ytterligare en o-ring? det finns uppenbart plats för 2 st på kärlet. BMW tyckte att jag skulle hålla mig till en, men kunde samtidigt inte förklara varför. /J |
|
|
japp det läckte med nytt kärl å ny kylare. tror att mitt kärl varit monterat i kylaren så att o-ringen blivit deformerad å tätade inte tillräckligt när det hamnade under tryck. jag använde vanligt packnings silikon som klarar olja samt glykol. se till att allt är torrt sedan tryckte jag på en sträng runt kärlet vid o-ringen. det funkade kanon .. tror att min silikon heter blue silikon packningssilikon. lycka till mvh mika schnellfahrer jaegerwagen the force is with mee |
|
|
Tack för tipset, ska testa det idag, eftersom jag känner mig säker på att det bara är där det läcker. återkommer med resultat. /Johan |
|
|
Hej igen, Nu är katten bytt från grenrören och bak. Bilen går kanon igen, men läcker lite från kärlet, och mekanikern som bytten katten trodde sig se en minimal spricka i kylargaveln. Så det blir att byta ut den ändå. Glad bara att bilen inte tog värre stryk när katten rasade. /Johan |
|
|
tråkigt. men inte så enormt dyrt i alla fall.2300 ca för en ny kylare. du byter den lätt på 1 timma. mika schnellfahrer jaegerwagen the force is with mee |
|
|
Ja, eller: Länk /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.