AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
899

5miljoner tillverkade!

Länk bmw har nu tillverkat mer än 5 miljoner bilar av 5-serien... måste väl ses som väldigt lyckat och jag tror otne meca e-klass eller audi 16 är i närheten av det...
Transocean
Ok. Hur många bilar tror du Ford skulle ha tillverkat om dom hade behållit modellnamnet T?
transocean.. jo visst men nu är det så att 5-serien nu är i sin 5:te upplaga och 5miljoner tillverkade bilar med den storleken och prisklassen är inte illa
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som gammal mercafantast kan jag nämna att W123-modellen (E-klass karossen mellan 1976-1985 innan begreppet E-klass fanns) tillverkades i 2,6 milj. ex. Många rullar fortfarande i varmare länder t.o.m som taxi. Jag tror därmed faktiskt att BMW 5-seriens antal kan vara hotat om man ser till samma tidsepok som 5-serien tillverkats.
imponerande siffror för båda:)

When batman takes a vacation he does the Gumball
anders-72 : den mercan är nog något av det bästa dem någonsin byggt.. tyvärr säljer nog inte dagens e-klasser lika mkt... vet att dme där mercorna hller mer än väl.. t.ex så rullar det en hel del sånna i forma jugoslavien utna större problem.. bara att fylla på soppa o köra :D
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sålde faktiskt en 300D som gått 40´ mil med orginal spriidare och glödstift, I garaget står en nästan rostfri dito med bara 19´på mätaren. Ingen körbil men en evighetsmaskin :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mercedes E:s kvalitet gick sakta men säkert utför för ca 12 år sen... Däremot måste jag säga att det sista jag har sett från MB E imponerar. som referenspunkt för kritiska ägare har jag frågat ett par Taxi Stockholm chaufförer hur deras nya E funkat jmf för 3/ 5 och 8 år sen. En av de 4 hade en E200 NGT 06 med 17k mil på mätaren. Ett enda stopp på 18 månader. Det var en sensor på automatlådan som gjorde att den fick bärgas till verkstan och reparationen tog 2 h. I övrigt inga anmärkningar och det tycker jag är starkt från en proffsmiljö som Taxi är. MB 95-05 har jag inget direkt förtroende för. Vore det köpdags för mig för en ny mellanklass idag då är det inte alls säkert 5:an var enda valet. E/XF skulle noga studeras. A6 faller bort såsom Lexus, könlösa produkter kan man säga med ärlighet om sina fördommar:)

Mvh
Asken
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Intressant om nyare Mercor Asken. Det kanske ordnar sig riktigt bra för dom igen. Designmässigt gillar jag W211:an. Det kräver nog ändå att man har en körglad hobbybil vid sidan om, ifall man skulle börja ÅKA, merca igen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.