AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.359

Bra att chippa en m50b20?

Hej!

Söker lite efter en ny bil och hittade en BMW 320 94 som såg riktigt fin ut.
Hade enligt ägaren bara gått 19000 mil.
Men det som gjorde mig lite fundersam var att den var chippad? Hur bra är det för motorn egentligen?

Sen tänkte jag. Hade förut en Volvo 850 GLT som drog ganska mycket soppa och hoppas väl lite på att hitta en lite snålare bil. (ca 1.2 blandad)

Är en chippad Bmw 320 nå snålare?. Såg att de officiella siffrorna var 0.88, Hur mycket påverkar en chippning förbrukningen? Nån som har koll på vad en Bmw 320 ligger på vid blandad körning?

Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Ett trimchip är inte farligt för motorn, tillverkarna prioriterar andra faktorer än efffekt, såsom bränsleförbrukning, skatter, försäkringspremier, bränslekvalitet och skillnad i olika klimat. Detta är endast några få nämnda punkter i tänkandet hos ingenjörerna vid de olika fordonstillverkarna. Men då det gäller optimering av ett individuellt fordon, kan man på ett enkelt sätt optimera fordonet för det rådande klimatet och de andra faktorerna man anpassar fordonet efter, för att uppnå den optimala prestandan. Bränsleförbbrukningen får oftast en positiv effekt förbrukningen sjunker) vid chippning

en 320 som är chippad är nog bra mycket snålare än 1,2 l mil förutsatt att resten av bilen är i gott skick, och band är lagda på högerfoten....

"I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god"
RichieeeL:

Du kan räkna med ca 2-5% sänkt bränsleförbrukning på en sådan motor om det är ett bra trimchip som sitter i. Slitaget på motorn är försumbart.

MVH/ Qvarnis
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

320 är inte speciellt snåla. Räkna med att den drar en hel del mer än vad tillverkaren anger (0,88).

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.