AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.877

Funderingar runt Ford Mustang

Sida 2 av 2
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag har måtten på Bossens insugs och avgaskanaler i någon gammal tidning, och inte är dom SMÅ direkt :-)

Jag undrar om jag inte såg den Fairlanen köra för sissådä 15 år sedan, en svart -65-66a ägd av en kille i Norrköpingstrakten.

Jag minns ett reportage i Bilsport, tidigt -80-tal, om Seved Karlsson uppe i Värmland. han hade då en Cammer med dubbla förgasare i en -68 GT 500. Vill minnas att den gav 616 hk :-) Jag kunde den där artikeln utantill när jag var tonåring.

vacker förare ska ha vacker bil:)

mvh Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Seved Karlsson är en legend i Ford och Ford Hemi kretsar, jag gav bort två stora lådor med årgångar när jag flyttade med 70-80-90tals blaskor Start&Speed, Colorod, Wheels. Power o Bilsport till en granne, member of the club of american ford även han så klart :) tom det nummer där min Mustang var med, när Powermeet var på flygfältet i Örebro långt innan det hamnade i Västerås.

///MVH Hasso
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Kaffefat var väl kanske väl målande beskrivet.... :-)

Jag vill minnas att insugsventilens mått stämde nästan på pricken med måttet på innerkanten av ett lock till en dosa Ettans. Metallocket alltså som hade en ca 5 mm bred kant ytterst med ett nedsänkt centrum sen vilket ventilen passade i så att säga. Det är stort även om det inte är kaffefat direkt.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
289/302 är lätta att få fart på till en bra peng.
Min gamla musse gick riktigt bra och man ska
komma ihåg att tjänstevikten ligger
runt 1300 kg.

Länk

Man var tvungen att varva en del, men gjorde man det
blev klöset en hel del bättre än 540in i alla fall :)

Svekke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Svekke, Hur läcker som helst !!, jag bytte ut 289 4V rovan och byggde en 289K= HP 271hkr+
med 292 kam och 11:1 smidda kolvar,Hedman hedders 2,5 tums system Trusch heddersdämpare, Offenhauser dualportinsug. Mallory dubbelbrytar fördelare + högeffekspole. Holley 600. Gick rätt så hyfsat:)

///MVH Hasso
Länk
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Hasso,
lite nostalgisk V8-sång kanske?

Länk
Visa användare
75
arcojan
120d -07
bara ett litet tillägg...
ford (US) har alltid satsat mer på banracing än sina amerikanska kollegor.
så att dom inte varit riktigt i toppen när det gäller rattlåsracing är ganska självklart... men en smallblock ford motor t.ex 302:an (5,0l) gjutjärns motorn väger nåt kilo mindre än bmw:s alu v8:a och ganska mycket mindre än sina amerikanska bröders v8:or... så när dom var stora på slutet av 60-talet så var den motorn tillförlitlig och gick att varva friskt. sen att den inte var bra för modernare avgaskrav osv.. och fick "smog effekt" resten av sin livslängd är en helt annan sak.

och ford boss motorer är fantastiska... fast det är som allt annat exotiskt.. DYRT...

Bilar med motorer över 8 liter är för män!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
arcojan.

Jag tvivlar start på att en gammal Ford 302 gjutjärns-V8 är lättare än en modern hel-Alu BMW V8. Hr du några konkreta exempel på detta, och där det klart framgår att båda motorerna är lika utrustade vid vägningen? Jänkarna har ju en förkärlek att uppge vikten för en mer eller mindre naken motor utan grenrör generator startmotor och annat.

De uppgifter jag lyckades hitta i en hast tyder på att BMW:s V8 är klart lättare än Ford 302 V8 i gjutjärn.

Enligt länken nedan så väger en BMW M62TU 140 Kg.

Länk

Enligt länken nedan så väger en Ford 302 V8 209 Kg.

Länk

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
75
arcojan
120d -07
Dr tinnitus du har nog rätt...

här är det jag förlitade mig på
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Numera så ser 289/302 ju ut som en pyttemotor i jämnförelse mot en M62.:)
Länk
Första generationens 289/2V guldfärgad som tydligen ska räknas in som 64½ mycket tidig-65 annars är det 260 V8an som normalt räknas som 64½motorn.
( motor på bild orörd svensksåld 12.000 milare)

///MVH Hasso
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag tror att de BMW-motorer som det fanns vikt på i min länk, kan vara utan vissa aggregat och annat. Men sannolikt så väger ändå dessa hel-Alu motorer fullt påklädda mindre än amerikanska gjutjärns-V8 fullt påklädda.

Har man känt på ett jänketopplock i gjutjärn till en V8 så tror jag inte man tvivlar, liksom ett gjutjärnsinsug...... :-)

Jämför man sen en modernare jänkeV8 helt i aluminium och en BMW aluminium V8 så ser man att de ligger relativt nära varandra i vikt, av naturliga skäl. Och jag har svårt att tro att någon av dem har utvecklat motorer i ett material som har ungefär 1/3 av densiteten på järn, och ändå fått tyngre motorer än med järn..... :-)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag vet att ett fullt 289 block är tungt efter att ha lyft av ett sådant från en släpkärra. Men det var på den tiden man va ung o stark :)
När jag jag fick kartongen med mitt Offenhouser dualportinsug från Hansen racing så tog jag i som vanligt o höll på att slänga det i taket, aluminuim är ju rejält mycket lättare :)

///MVH Hasso
Länk
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Här anger man "torrvikten" till 203 kg för m60:
Länk

Svekke
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
hasso/Svekke.

Ja det låter rimligt för en fullt påklädd M60motor, men utan vätskor. Jag tycker de 140 Kg på Bimmer-sidan kändes väl lätt, men det är antagligen för en motor utan allt jox på utsidan påskruvat utan mer "basic".

Jag minns när polaren skulle byta insug och "fögga" på sin Firebird Formula 400 Ram Air III. Han skruvade loss och tog väck föggan och fortsatte sen att skruva väck alla bultar till originalinsuget. Sen skulle han lyfta bort det från motorn, som ju sitter 2 meter in i bilen från alla håll känns det som. Men det satt fast som berget så han började leta febrilt efter någon glömd och gömd skruv som han missat att lossa. Men nej då inte hittade han någon sådan heller. Så efter mycket om och men så fick vi väck insuget och enda orsaken att det verkade sitta fast var att det var i gjutjärn och vägde så in i helvete mycket så man bara häpnar att man alls har skruvat på det på en motor som sen ska sitta i en bil som ska uppfattas som sportig. Tror fan insuget vägde runt 30 Kg eller nåt sådant.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
75
arcojan
120d -07
kan bara säga att den lättaste trimning jag gjort var att byta gjutjärnsinsuget på min 350 chevelle... (massa år sedan) till ett aluinsug jag fått efter bogserat en nödställd till västerås. tror inte det gav många fler hästar (allt annat original och slitet) men försvann nog minst 20 kilo under huven...

och alla som lyft på en bigblock topp i gjutjärn vet att det känns som att ställa upp i världens starkaste man när man lyfter ut det från motorrummet.
(hade kanske kunnat vara en klass).

men just 302/289 är lite annorlunda jämfört med andra amerikanska v8:or... och förtjänar en liten hyllning till sin (relativt) låga vikt och enkla hästar att plocka ut.

*S* tror jag blev lite putt när man dissar denna lilla pärla till motor som fått sur-ryktet när man smoggade motorerna, denna byggdes inte för låga nox utsläpp, men konverterades till lågt kompressionsförhållande och små insugskanaler. Det finns så många andra kassa amerikanska motorer speciellt såna som dök upp på 70-talets mitt och frammåt. för att inte tala om 80-talet.
nä håller med om att mycket amerikanskt är skit idag... tycker att inte mycket bra har kommit efter 72, med kanske lite undantag dom senaste 4 åren.
men det är min personliga åsikt...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.