AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.871

Funderingar runt Ford Mustang

Sida 1 av 2
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Tjohej BMWfantaster!

Jag funderar/funderade att senare kanske införskaffa mig en mustang men blev extremt tveksam när jag såg att t.ex 3,8 L v6an levererade 150 hk bara ( runt -94). Då kan man likaväl skaffa sig en 320. Det som lockar med mustangen är såklart soundet. Förutsätter att vridmomentet slår t.ex en 320 med hästlängder oxo pga den stora motorn.

Antar att 3,8L V6an sörplar i sig betydligt mer soppa än en 320 oxo :P. Jag har en 540 nu som jag tycker ger riktigt bra prestanda sett till motortyp och volym.

Min fråga är då: varför skaffar man sig en Ford mustang?

Skulle uppskatta väldigt mycket om nån som har erfarenhet av att köra/åka Mustanger och jämföra med BMW.

Nån som vet vad 3,8L V6an ligger på för förbrukning?

MVH

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ska du köpa en Mustang glöm direkt en 6 cylindrig. Enbart V8 som gäller om du ska ha nått sound överhuvudtaget..
Varför man köper en Mustang? tja av nostaligskäl förmodligen.
Den nya modellen är ju lika snygg som min -1967a var.

///MVH Hasso
Länk
En Ford Mustang skaffar man sig för att man vill ha en sådan bil!

Men seriöst, ska du köpa en Mustang så glöm bort allt under 8 cylindrar för du kommer bara att bli grymt besviken och ångra dig.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Håller med övriga, Mustang, Camaros och Firebird skall ha V8!
Det bara är så.
Nog för att 3.8L V6:or i tex. sena camaros 97- är lika starka och
mustiga som tidigare V8:or. Men dom står sig slätt mot den självklara 5,7 liters
maskinen LS-1.

Misstänker att det är liknande skillnader på Mustangerna på motsvarande
årsmodeller. Har för mig att deras vanliga V8:or ligger på 5 liter.

/L
Hade en Mustang 2002:a cab med V6-an

Håller med alla andra. Köp inte en Mustang utan V8:a !!!

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tycker inte riktigt man kan jämföra en Mustang med en BMW 320.
Tycker det är så himla olika bilar.
Jag har ägt 2st BMW 320. (E36 -97 150HK och E46 -99 150HK)
har också ägt en Camaro Iroc Z28 5.7 TPI Targa. -88. (Camaro är ju konkurrent till Mustang)

Att jämföra dessa bilar är svårt.
Dom fyller liksom helt olika behov/funktioner.
Fick jag välja vilken bil jag skulle behållit så väljer jag Camaron.
Min hade bara rullat 5000 mil och beg-priserna bara ökar på dem.

/L
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Härligt med många svar :)

Nä, givetvis kan man inte jämföra med en 320..ville bara få lite reaktioner.. men jag fastnade mest på att mustangens 6:a endast hade 150 pållar som 320n..

Okey, så ljudet från V6orna e ingen höjdare alltså..hmm

Då kvarstår V8orna då..det är 215 HK i dessa va? förutom cobra eller SVT eller vad dom heter.

Det jag reagerar mest på är att om bilen låter skönt som fan så vill man ju ha motsvarande drag oxo :D och med dessa HK-siffror verkar mustangerna inte leva upp till detta :/

Nån som "vet" varför det bara är 150/215 HK i så stora motorer? BMWs sexa på 3,8 liter ligger ju på 340 HK.. man kanske inte kan jämföra rätt av..men jag vill ändå göra det =).. Jag hade lixom "accepterat" att Mustangens V6a kanske låg på ca 250 HK..

Jag har varit sugen på mustang länge, men jag kan inte köpa en enbart för ljudet så att säga.
Mustangen har ju gamla stötstångsmotorer med 2-ventilsteknik och med den cylindervolymen är det mest vridmomentet som är intressant

Att jämföra motorteknik från BMW med Mustangen är som att jämföra en Gepard med en sömngångare. Inte samma liga liksom

Köp inte en Mustan från 1995 eller tidigare för då får du den urgamla motortekniken som är absolut kass. Köp den med 4.6-liter V8:an istället. 5.0:an i den gamla är en av dom sämsta V8:orna jag varit med om

Min 2002:a med 3.8L V6 hade i princip samma motor som sitter i Ford Explorer-SUV:en på 4.0L. Inte direkt världens mest varv-viliga maskin. Enbart go på låga varv och låter mer i öronen än den ger i ryggen

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
När det gäller Mustanger skulle jag välja de riktigt gamla 65-69.
Eller det nyaste som tillverkas nu. 90-tals Mustangerna kan jag inte så mycket om.
men det verkar inte var några höjdare om man rotar lite bland informationen.

I det flesta tester jag läst där 80-tals och 90-tals Mustanger testas mot tex. Camaro.
Så har i det flesta fall testarna föredragit camaro. Camaron har haft en utmärkta V8:or
sedan TPI introducerades på tidigt åttiotal. Har för mig att min Iroc-Z hade c:a 248 HK
och 427 NM original förutom Borla sportsystem. Det räckte för att göra 0-100 på c:a 6,5 sek trots
spinnande 245:or backdäck på ren asfalt och automat! Skapliga prestanda för en standardbil från 1988.

Sondera terrängen och kolla alternativen också innan Du slår till på en Mustang.

/L

Håller helt med. 80-talsmustanger är dom absolut sämst tänkbara i bilmodellens historia. Fram till 1995 skall man undvika helt

Mer detaljer finns på Länk

Skall du ha äldre än 1996 skulle jag också välja Camaron

Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Tack för alla svar! :)

Jag tror jag skippar Mustanger helt tillsvidare då :P

Jag håller mig till BMW tror jag :)

MVH
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fick förmånen att prova en Gul V8 härommånadens, mina små intryck:

Tittar man på den blir man glad på något lustigt sätt. Sedan avgasljudet och draget då man spinenr loss trots att man körde som att undvika det då blir ju inte leendet mindre. Alltså en buspojkebil på den fronten.

Inredningskvaliteten är inte ens jämförbar med BMW. Kollar man karossskarvar, öppnar bagageluckan och noterar isolering och kabeldragning så ser man andra sidan av samma bil. Sedan är ju värdegrunden för det man jämför mot BMW och de har ju så många utvecklings- och kvalitetsing. som USA har bilar:)

Vill du ha något riktigt kul i tillvaron, välj en 850! Länk eller spana runt lite på forumet och läs.

Mvh
Asken
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag sitter och väntar på att få hämta min GT-cabbe -05 hos besiktningsverkstaden. Eller längtar är väl rätta ordet! Fast som Asken säger, kvalitetsKÄNSLAN är kass, däremot vill jag lägga till att kvaliteten är bra. De går alltså inte sönder, även om det känns som de ska paja direkt.

Men som tidigare sagt, köp en med 4,6-an, den ger 300 hk standard och då är den ändå strypt med ett för tajt avgassystem. Med powerbox och öppna ljuddämpare ger den 350 hk!

Min åsikt är att senaste versionen av mustangen ger mycket attityd för pengarna, jag menar min är knappa 2 år gammal och har gått 2300 mil. Då kostar den mindre än en V70 med samma ålder och mil....

Mvh Johan
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Johan: Ja de "nya" Mustangerna e såklart sjukt mycket brutalare än de jag tittat på :) men du menar de "nya" mustangerna med 300 hk antar jag..då är det ju faktiskt ganska hyfsat effektuttag..jämfört med de äldre :P

Nåja..blir nog ingen mustang för min del..såvida man inte vinner en massa pengar till en nyare då..

Får bli en M3E36 sen :D bland det skönaste motorljudet och bra effekt :)
Visa användare
75
arcojan
120d -07
rätt kul att läsa inläggen....
dissa stötstångsmotor.... kolla nya corvetten... stötstänger.... tycker den går rätt hyfsat..
302:an (5,0) i gamla mussen är ingen dålig motor... ålderdomlig .. ja... men lätttrimmad som sjutton 300-350 hästar för småpengar...
4,6:an är dyrare att trimma men mer ekonomisk på soppan...

fast ska man ha pållar är det cheva bigblock som gäller ;) vet moparfolk inte håller med.
kört med över 500 pållar under huven i snart 3 år (1500 mil+) utan att nåt har pajat förutom att ett batteri lagt av och massa nya bakdäck.
Snart dags för betydligt större motor än mina drygt 8 liter idag för otroligt lite pengar jämfört med när jag höll på med bmwtrimning.
en nerstrokad 350 smallblock med rätt grejor varvar lätt över 8000 varv med stötstänger och hållbarhet.... bigblocken håller jag gärna under 6500 varv..

vill man komma över 100 literhästar så är det möjligt... fast inte kul att ha på gatan... bättre då att öka volymen..

här är lite länkar för dem som vill kolla in vad som finns (detta är bara lite skrap på ytan...

en som tillverkar egna block Länk
länk till en motor för musse (gamla5,0 fast i 7,5litersutförande) Länk
bra kvalitet på dessa motorerna (erfarenhet) Länk

sen finns det hur mycket eftermarknadsprylar som helst till jänkebilarna... allt ifrån väghållningskit som får porschar att bli vägkoner till blingsaker om man är lagd åt det hållet. allt för struntsummor om man är van med bmwpriser.

Bilar med motorer över 8 liter är för män!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag tror jänkebilar upplever någon form av renässans just nu trots
miljöboomen. Tittar man på priser på gamla jänkare så svimmar man.
Då pratar jag inte om rariteter från 50-talet, utan mer mediokra skapelser
från 60-70 talet.

Minns för några år sedan då var det bara bondraggare som körde
gamla jänk. Nu är det kult att åka tex. camaro -71.

Själv är jag ingen jänkefreak (ännu).
Men det skall erkännas att en och annan Camaro/charger spanas
diskret in på blocket när ingen ser.

Men tyvärr känns det som man missat det tåget när man kollar priserna.
Annat är det med gamla BMW-bilar, där kan man frossa i vrakpriser!
:)

/L
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Som vanligt verkar europabilsfantasterna ha bristfälliga kunskaper om amerikanska bilar och deras motorer.

Någon ovan basunerade stötstänger för Camaro och Mustang, men fakta är att Ford var lite av en föregångare på att gå över till överliggande kammar på sina V8 på senare tid. Mustang fanns med V8 och SOHC från -96 och Lincoln hade det från -91.

Här finns lite lärdom att ta till sig om Fords och Mustangs modernare motorer.

Länk

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inget slår en Boss 429 Hemi made by Ford :).

För 10 år sedan körde en standard Lincoln med en 32 ventilers Ford V8 med variabla kamaxlar, 300 km i saltöknen. Modifierad avgas , högfartsdäck, borttagen hastighetsspärr= i princip en fabrikslevererad bil. Inte så illa egentligen.

///MVH Hasso
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Dock var ju Boss 429 Hemi en rätt halvdan motor, om än mäktig på sitt sätt, och speciellt för sin tid. Men idag är inte en standard Boss 429 Hemi-Mustang särskilt imponerande. Den har fullt sjå att hålla vanliga E36/E46 M3 stångna i acceleration, ja den får antagligen smisk i de flesta tillfällena.

Men en fantastisk bilikon är de ju ändå helt tveklöst.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Men det var väl för att Bossen var så strypt i gatversion. En Mach 1 med 428 CJ var väl tom snabbare än Boss 429?

427 SOHC var också rätt ok! :-)

/Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Minns ett repotage där en tidning fick chansen att provköra en ostypt Boss 429 Mustang ett fåtal mindre än 20 gissar jag på byggdes för gatbruk var en bra bit över 600Hkr ,manuell låda, men det är väl typ 30 år sedan och var då oerhört imponerade.
En bekant körde ras på en 429 Boss Mustang, och jag såg en sådan isärplockat i slutet på 70 talet. Allt var stort, en tennisboll gick in i insugningskanalern och ventilerna var som kaffefat :)

427Soch =The Cammer/ mediume rise side oiler en legend som byggdes enbart för att ge spö åt Chryslers 426 hemi som åkte ifrån den tidigare 427an år 1964.
Fanns en svensk Fordlegend som körde en Fairlaine på strippen med en 427SOCH på den tiden man höll till på Mantorp årligen.
Fordarna motorer speciellt småblockarna (289/302) var pigga pålitliga trevliga rovor som alltid åkte ifrån Chevorna o Chrysler med samma cubictum.
Tyvärr ser man sällan Mach 1or idag av 69/70 årsmodell, de fanns rätt så många "på min tid" bestyckade med 351 maskiner oftast, de flesta har nog kraschats och skrotats under mitten av 80 talet, köregenskaperna var väl inte de bästa enligt dagens mått , men stog sig rätt bra på den tiden, men det gasades frisk och många körde av tyvärr.
Därför är ju den "nya" Mussen så hjärtligt välkommen med sin retrodesign.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.