|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Får börja med att ursäkta min långa frånvaro från forumet, jag har inte riktigt haft tid efter ett jobbyte i slutet av 2006. Men i alla fall, i natt slog de till igen i Bunkeflostrand, strax söder om Malmö. Jättesnyggt jobb, inte ett märke på bilen, inte en kabel avklippt. Airbag, navigator och cd-läsaren till navigatorn i bagageluckan borta. jag pratade med försäkringsbolaget och de ersätter allt (ca 60.000 enligt Theanders), men om ni bor i omnejden bör ni nog vara extra försiktiga, de hade väldigt många stöldanmälningar på BMW de senaste dagarna. Jag funderar nu på att montera larm i bilen, men jag vet inte om det hjälper så mycket. En kollega fick sina lampor stulna häromveckan trots larm. Vet någon om det är tillåtet att kameraövervaka sin uppfart utanför huset? Kanske avskräcker det någon om man sätter upp en tv-övervakningsskylt? / Jens | |
| Tragist det du säger.Det här får du räkna med, att det blir mer o mer av.Tragisgt men sant.Har hört en del som har kameraövervakning i hemmet,har inte sakt,att något sådant är förbjudet i sitt eget hus o uppfart... | |
|
Är tyvärr inte tillåtet med kameraövervakning utan tillstånd. Man ska sikta på att vara bra! |
|
| Kameraövervakning av egna tomten är tillåtet. Skyltar måste finnas som talar om att övervakning sker och det är bara den egna tomten som får övervakas. Man får alltså inte skymta ens en tånagel på någon som står precis utanför tomtgränsen, i så fall krävs tillstånd från Lst. | |
| Länk | |
|
Man behöver inte skärma av kameran knivskarpt vid tomtgränsen, MEN det får inte gå att identifiera personer osv på allmän plats. Det finns många tusentals webbkameror som vem som helst kan logga in på via nätet, de är inte illegala precis. FP |
|
|
Drabbades av liknande stöld för två veckor sedan i Limhamn, nära Bunkeflo (för icke Malmöbor). Är det inte dags att tjuvarna börjar intressera sig i lite moderna BMW? Kanske faceliftade E60/E61? |
|
|
På Limhamn heter det väl? ;) Tackar för länken till länsstyrelsen, alltid skönt att ha svart på vitt vad som gäller. |
|
| Surt med klåfingriga personer. BMW:n fick vara i fred denna gången, men takvingen på min V70 var tydligen högintressant häromnatten. Kommer förmodligen i en moddad variant på en 740-epa..... | |
| Om det är någon som la märke till artikeln i sydsvenskan så var det inte jag på bilden, det var en annan kille som de stal navigator och airbag av i Bunkeflostrand samma dag. | |
|
Dredd: förstod nästan det då du inte lär ha SMG på din 530;) Var väl en M3 Cab i artikeln om jag inte såg fel. Vilket försäkringsbolag har du? Läste i en annan tråd att If gjorde åldersavdrag på 18' på utrustningen vid en liknande stöld. ___ //Ulf |
|
|
När jag hade inbrott i min bil så gjorde IF INGET åldersavdrag på den navin som satt i bilen. Nu har jag Vesta, och dem gör det vet jag. Mvh/ Niclas |
|
|
Programmer: Länsförsäkringar. För lite över ett år sedan ville de göra åldersavdrag på mina saker de stal den gången, efter en jäkla massa tjafs fick jag i alla fall prylarna fullt betalda. Denna gången var det inte ens tal om åldersavdrag. Någon nytta kanske man gjorde i alla fall... |
|
|
Åldersavdrag görs väl normalt inte på orginalutrustning, dubbelkolla med Vesta. -Phil |
|
|
Jaha, då var det dags igen. I mitten på förra veckan tog de mina helt nya grejjor i bilen. Jag fick ha dem i fred i två veckor. Detta var tydligen inte helt ovanligt enligt försäkringsbolaget, att tjuvarna kommer tillbaka och snor sakerna en gång till. Enligt försäkringsbolget kostade förra reparationen ca 100.000:- Är det bara jag som tycker detta är väldigt mycket pengar för en airbag, cd-läsare, navigatorskärm och en databox? Jag pratade med en god vän som jobbar på Siemens som levererar en hel del elektronik till BMW, enligt honom var delarna värda ca 5% av den summan när de lämnar Siemens. Har nu röjt ur mitt garage, beställt larm till huset med rörelsedetektor i garaget, beställt larm till bilen och monterat övervakningskamera i garaget. Hoppas jag slipper avskummet sen. |
|
|
Usch vilken soppa! Lider verkligen med dig! Jag kan varmt rekommendera en GSM modul som inte kopplas till larmet utan som kopplas till kretsen med dörr/huv/bagage brytarna. Det är inte så lätt att stjäla en navigator utan att öppna bildörren eller för den delen bagagen :) Triggern av att denna modul är aktiv är att bilen gått i sleepmode vilken den normalt sett gör efter 15 minuter efter låsning/larmning. Orginallarmet skrämmer tyvärr ingen och kopplas lekande lätt ur spelet som jag förstått det vid denna typen av stölder. Jag hjälpte en god vän att koppla in en gsm modul på ovanstående sätt och han har vid 2 tillfällen hunnit ut med stora slagträet och förhindrat allt utom ett vandaliserat lås. Tyvärr vet man aldrig vad man möter i sådan situationer så varsamhet är att beakta. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Jepp, har funderat i de banorna också, men min fru förbjöd mig att installera dylika apparater just för att hon inte vill att jag skall komma på dem och göra något dumt... Jag monterar inte orginallarm i bilen, dels kostar det skjortan, dessutom är det ju som du säger enklare för dem som vet hur en bmw fungerar att koppla ur ett orginallarm. |
|
| Larm med extra horn till kanske... | |
|
En kompressortuta under ibrädan eller i anslutning till de åtråvärda bitarna.. Helst med batteribackup.. |
|
|
Det finns en tråd om en saabägare har jag för mig som monterade kompressorhorn i sin bil. han blev åtalad då tjuven höll på att bli döv på kuppen. Söker ni i ämnet så borde tråden dyka upp. Länk |
|
|
Borde räcka med en diskret varning för detta på ett synligt ställe. Men det sitter ju inga varningar framför kylaren på lastbilar eller på tåg eller fartyg. Snacka om decibel där... Jag tror det är lite skrönor över det här med "akta dig för att skada tjuven" osv. Går man in i andras egendom så får man skylla sig själv, så tror jag knappast man behöver varna i förväg heller. Man få ju t.ex ha rökutvecklare kopplad till sitt larm som gör att tjuven kan springa in i väggen och slå sig i pannan osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.