|
|
|
|---|---|
| Hej! Sedan ngn månad tillbaka har min 16:9 monitor betett sig underligt: Ibland när jag åker iväg så till en början så är bilden på monitorn allderles gulaktig(precis som om man ställer in fel färgtemperatur på dataskärmen)och sedan efter ett par minuter så ändrar den sig tillbaka till normal mkt bra bild! Detta har hänt 5ggr nu och idag så på en 15min resa så gick den inte tillbaka till normalt. Visst måste det väl vara monitorn som är på g att säga upp sig? eller har navi-enheten och tv-modulen ngt att göra med hur bilden ser ut på monitorn ljus/färg mässigt? | |
| Ingen som vet? | |
|
Det ska ju vara Navin som sköter grafiken så den borde i högsta grad kunna vara boven. Har vid ett par misslyckade uppgraderings försök av navi mjukvaran tappat navi funktionen och då tar TV modulen över vilket ger en blå/svart meny i displayen. Testa och ryck säkringen till navi'n och se vad som händer. //Tobmag |
|
| Det skall jag prova , min analoga tv-modul kan jag väl egentligen plocka bort ur systemet för den har väl idag ingen funktion??? | |
|
Hewi: inte för svensk TV men det finns andra länder som fortfarande kör analogt, t ex Danmnark. De enda kanaler jag får in i dag är just 3 danska. ___ //Ulf |
|
|
Japp , kasta inte bort TV modulen. Går att använda till mycket annat skoj via AV kanaler, back kamera etc :-) Rent funktionsmässigt så kan du ju plocka bort den, betingar att bra värde på e-bay om du vill sälja. //tobmag |
|
| Har provat lite idag och nog kommit fram till det som du sa: Det är navin som styr monitorn i alla lägen förutom ev när man slår på tv:n , det som var lustigt var att i tv menyn där man ställer in bilden så var den dålig även där fast reagerade på justering av kontrast och brightness men inte ett dugg på färg justeringen! I navins service meny kan man ju också ställa kontrasten och skärmen reagerade på den justeringen men felet som verkar vara har med färgtemperaturen att göra helt klart. Att dra ur och sedan sätta tillbaka säkringen till navin gav ingen effekt så jag får testa vidare , jag kan mkt väl tänka mig att byta till mk4 navi men då vill jag vara säker på att det är där felet sitter och inte i monitorn. | |
|
Hej, Flytta den blåa kontakten från navin till tvmodulens blåa och se om bilden blir bättre. (Då matar Tvmodulen all grafik till skärmen). /Andy |
|
| Tack , det skall jag testa! | |
|
Har testat nu: Endart navi inkoppl: Dålig bild Enbart tv-modul: Dålig bild Tog då ut monitorn , öppnade locket på den och kopplade ur samt in 2st flatkablar samt 2st kontaktstycken inuti och sedan så vart bilden fin igen , slump eller kontakt strul återstår att se men felet måste ligga i monitorn om det återkommer eller hur? |
|
|
Det låter rimligt... :) Om det återkommer och det hjälper att "knacka" på monitorn så kan det vara någon av flertalet potentiometrar som behöver vridas fram och tillbaka för att få bort korrossionen / oxiden alternativt kabeln som går mellan skärm och skärmhus. /Andy |
|
|
Kan man flytta den blåa kontakten från TV_modulen och koppla in den i MK4an istället. Så att MK4an matar grafik men via den blåa kabeln på tvmodulens härva istället? |
|
|
Man kan flytta den blåa kontakten till valfri enhet (TVmodul eller navigator) för att just den enheten skall vara den enda som är inkopplad och då genererar bild. /Andy |
|
|
Hmmm, oki. Alltså problemet är följande-> Har handlat massa prylar på EBAY, och däribland var det en MK3 och Mk4 kompatibel kabelhärva med DSP som jag precis monterat i bilen efter 8 timmars slit :( Jag har följande saker att leka med: 16:9 monitor MK3 navi MK4 navi CDväxlare DSP förstärkare BM54 radioenhet När jag kopplat in allt så har jag fortfarande massa kablar kvar som inte går någonstans. Därivland den vita och blåa kontaktstycket med 2 antenner(TV--modul? som jag inte har iofs) Svart stort kontakt stycke Blått mellanstort kontakt stycke Och lite antenkablar, svart/rosa. Vrider jag på tändningen så fungerar RADIO, CD-växlare och kassett, men monitorn tänder bara backlighten men inget alls syns på skärmen. Ingen BMWlogga, ingen NAVI skylt osv...Ser inget alltså, men den tänds upp lite iaf Och det går att byta kanaler och höja sänka volymen... |
|
|
Den svarta stora kontakten antar jag innehåller en rödgrön, brun, smal vit samt ett par kablar till (8 på E39 och 6 på E46) stiften / hålen är runda. Den måste isåfall strömmatas. Funkar ejectknappen på MK3/4an? Om den stora svarta däremot har 25 pinnar dsub och ser ut som en gammal skrivarkontakt / parallellport så är det för telefonen. Innehåller härvan kablage för mobiltelefon? Isåfall är den blåa kontakten för SES / Voicerecognition modul. Ta ett par foton annars och maila mig så ska jag se vad du menar. /Andy |
|
|
Menar du den svarta kontakten fram där hålen är runda. Eject funkar, kassetten funkar volym och multiratt funkar Ska testa lite ikväll med att flytta de blåa kontakter mellan MK4an som kommer ifrån TV-modulen och NAvi-kontakterna. Men om jag har en 16:9 skärm och en MK4 som har använts i en bil med en annan 16:9 skärm så bör bilden visas väl utan omkodning av professional eller business saker osv..? Kan det vara någon sorts bygling av några kablar för att kabelhärvan ska fatta att man ska använda MK4 istället för TVmodulen för att skicka bild.? |
|
|
Det skall isåfall funka eftersom 16:9 skärmen alltid är professional. Business har ju ingen färgskärm. Inga byglingar krävs. Fota och skicka mig en bild så kan jag säga vart vilken kontakt skall sitta. /Andy |
|
|
OKi, fixar en bild ikväll. Fick samam tips av han om jag köpte sakerna av, att använda den BLÅA kontakten som egentligen går till TV-tunern för att koppla den till MK4a istället för att få ut bild. AHa en sak till, hur funkar PDC ihop med NAvi-systemet? Har du någon koll på det? Läste oxo att på 5-serie så ska man byggla in sig på ABS-givare vänster och höger, men den härvan som jag köpte har ju inga LÖSA kablar för sånt. Eller det är kanske inte applicerbart på 3 serie E46? |
|
|
Hej, Det går att göra även för E46 vet ej om det är standard på alla årgångar, men jag tror det. Kan kolla vilka färger du ska leta efter, men ge mig lite info om de kontakter du ej kopplat in, gärna i fotoform. /Andy |
|
|
Ja foton kommer ikväll... Mail skickat precis! Tack för TIPS! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.