|
|
|
|---|---|
|
Bilen är en bmw 525im 2001 . jag köpte bilen i april förra året då var den i bra skick i lack\kaross . Sen har jag kört den ca 2500mil o tvättat minst en gång i veckan + lackförsegling . Nästan varje gång man tvätta bilen så hitta man mer o mer rost\bubbler . Så efter nästan 1års ägande så hade jag rost på- Höger tröskel vid skärmkant Förardörren Bytt på garanti bagageluckan =bytt på garanti huven = bytt på garanti nu innan jag sålde bilen så hade jag ännu mer Bakdörr vänster Rost i bagageluckan IGEN precis där nummerbelysningen är . Huven har börjat bubbla precis bakom gälarna. som en 1kr ungifär. Bilen har enbart gått 2 vintrar o vid varje tvätt så tvättades de ordentligt i skarvar, innanför dörrar\huv\bagage mm Jag har haft många olika bilar \märken o aldrig upplevt detta förbannade rostande på "nya" bilar . Tex min vinterbil audi a4 1,8t 1996 finns de enbart rost på huven efter stenskott . Hur fan kan de komma sej att efter dryga 9 månader så har nya delar rostat . Detta var ju ändå ingen billig bil som ny så jag förstår inte hur ett märke som BMW kan ha så dålig kvalitet på kaross\plåt. jag är just nu ute efter ny bil men jag är välldigt tveksam till bmw efter detta . | |
| Ja, det är dåligt och matchar inte bilarna i övrigt. På utbytta delar tror jag det är högst individuellt hur lackering och rostskydd utförs. Det största problemen härrör till områden kring limmade omvikningar och falsar. Det talas om oljerester från dynkanter vid plåtformning som ställer till det. Min teori är att det kittas/limmas på en oren yta innan betning och galv, men den teorin saknar dock bevis.. | |
|
Ja det är mkt möjligt . har inte bmw något svar på detta för det måste kostat dom mkt pengar med alla garantier . ? Precis som du säger så var de mesta i omvikningar på dörrar mm . hur är det med e60 ? någon som lämnat in sin på rostgaranti ? |
|
|
Jag har ställt just den frågan tidigare ang. E60 utan att få napp:Länk Det enda fallet jag hört om här på AP är någon som jobbade på en bildemontering och tvättade bort kittningen på en E60 dörr och hittade rost. Vet inte hur bra det stämde dock. Lite irriterande att inget görs utan man får lika "bra" delar på garantin. Jag menar, det läggs ju en hel del slantar på demontering/montering, lackering o.s.v vid garantijobben utan att något gjorts åt grundproblemet verkar det som. Troligen jobbigt att ändra i processen.. |
|
|
Ja de måste vara något sånt. synd att behöva byta märke då jag trivs med bmw i övrigt ., motorn\inredning är guld. jag ska kolla över grannes e60 i veckan så får vi se om jag hittar något .=) |
|
| Du får gärna lyfta tråden jag länkade till om du hittar nåt hos grannen :) | |
|
Den där rosten kan man fundera på när man ska försöka somna. Då ligger man där och hör regnet utanför och man tänker tar rosten henne nu.? Har redan lackat huv, lucka och vänster bakskärm, vill inte gå en ny runda med sprutan på bilen i vår, tråkigt med rosten :( Som tröst är dom underbara att köra =) Mvh Jens |
|
|
Gordon Blixt = trodde jag var ensam om dom tankarna . konstigt de där audin tvättar jag enbart när den är så smutsig så jag själv blir skitig av att hoppa in\ut men den vill inte rosten ha utan på bmwn bara =) förlora runt 30 000kr på mindre än ett år , + att han fick med helt nya 19" \däck . känns ingen kul . jg ska över till honom imorgon eftermiddag så får vi om vi finner nåt . |
|
| Ja, fy tusan vad de rostar. Har rost på huv, förardörr, ena bakdörren, bagageluckan är bytt på garantin, rost på ena skärmen. Bedrövligt, och då är den vältvättad genom åren. Min gamla Volvo tvättar jag så sällan att klarlackan lossnat och det växer alger på bilen, ändå inte en rostfläck trots sina dryga 16 år. Har de bara sol i Bayern? | |
| Lite utanför det tråkiga ämnet bmw_zorro men under den tiden du ägde bilen rasade i stort sett alla E39:or ner duktigt i pris. Om det indirekt beror på kvalitétsbrist, import och mätarskruvning eller både och är vätl oklart. Det känns dock som att värdeminskningskurvan inte planar ut lika bra för BMW som vissa andra bilar. Gamla Volvo håller hög klass på rostskyddet. Lite kul att de inte alls ägnat så mycket tanke på att limma karosseriskarvar på dörrar o.s.v, men lackerna var också bättre (läs mer miljöfarliga) | |
|
hittade ingen direkt rost men lacken såg ut som ett apelsinskal . äldrig sett de förut på en icke omlackad bil . |
|
| Lackfinishen på E60 har kritiserats i någon tråd här tidigare. Dörrar och sidopaneler är väldigt ojämna. Det skylls på att miljölackerna är svåra att få att flyta ut riktigt. Men det finns ju andra märken som lyckats få till det så. Bra med lite E60 input så man vet om det även i framtiden är "propeller som gäller".. | |
|
jaså oki . de blir fan bara värrre o värre. jag är i behov av ny bil o funderar på e60 men efter att ha kikat på denna så finns inte lusten kvar . Kändes även som om de blivit lite billigare matrial på knappar o smådetaljer av plast också , snart är det bara motormässigt som BMW är tillfredställande . om man skulle betygsätta bilen så skulle det bli 2\5 . får välldigt lite för pengarna känns det som. men men man får fundera lite till |
|
| Har inte fingrat något i en E60, men det sägs att inredningen blev bättre efter face-lift. Men visst känns det lite surt när man nästan måste våtslipa lacken på en ny bil för att den skall blänka fint.. | |
|
det går inte enbart skylla på nytt matrial . precis som du sger så ser ju inte andra nya bilar ut så som e60 . jag var på Audi och såg deras budget bilar i hallen "skoda" t.o.m den var finare i lack , då blir fan nästan lite rädd =) håller bmw på att bli 70-80 talets Opel ? tycker det ska bli välldigt spännade att se e39orna om 5-6 år ,likaså e60in |
|
| Det finns ju många muggiga E34:or och jag tror inte att E39:orna kommer vara märkbart bättre vid samma ålder. För de som struntar i att jaga småproblemen kanske förfallet t.o.m går fortare. Tänk att fågelbadet t.ex från E34 gick i arv. Hur många E34:or der man inte där tankröret nästan ligger löst och skramlar i ett stort hål. Vissa lösningar matchar inte bilarnas kvalitéer i övrigt. 70-80-talens Opeltiteln tycker jag Mercedes W210 har lagt beslag på. Dom var nog strået vassare än BMW :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.