|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jaha, nu vart det dags för att lämna in bilen på verkstad för tredje gången sedan jag fick den i Juni. Första gången försvann nästan all effekt och varv-vilja (gick max 2.100 rpm) men jag lyckade halta bort till verkstaden. Felsökning gjordes. Ingenting hittades och bilen fungerade som vanligt igen dagen efter. Andra gången försvann all effekt och varv-vilja, gick knappt på tomgång. Bärgare till verkstad, turbon byttes. Nu fungerar bilen klanderfritt, men nu vill de ha in den på verkstad för att byta, alternativt dra ytterligare en kabel till luftmassemätaren. Lånebil? Nix pix! Jag kontrar med att barikadera mig hos handlaren. Istället som planerat, jobba hemifrån på fredag, så kommer jag att jobba på BMW. De har trådlöst nätverk och kaffe, jag har hårdvaran och telefonen...Funderar på om jag skall ta med ungarna (2 + 4 år också)...De kan väl kolla på Shrek 3 i någon bättre utrustad bil i hallen... Ok, till saken. Någon annan som fått en uppmaning om detta? Är det rimligt att anta att LMM har varit spöket hela tiden för mig och att turbo-bytet var rätt onödigt? | |
|
Det låter ju inte helt orimligt att det skulle kunna bero på LMM. Skriver de ingen anledning till det som ska göras? Jag har inte fått någon kallelse än, men den ligger nog i brevlådan imorgon. Mig passar det rätt bra att bilen ska in. Jag har en liten lista på annat som behöver fixas och nu får jag kanske tummen ur. M v h |
|
| Jag skulle vilja läsa vad det står om det där "åtgärdet". | |
|
Jag har inte fått något brev, utan de ringde. En teori kan ju vara att det bara gäller de som har haft problem enligt min tidigare beskrivning. Vad jag har läst på forumet så är jag ju inte den enda som har drabbats av effektbortfall/turbobyte. Jag börjar faktiskt bli lite trött på BMW. Har haft: Ny 316i 2001 -> Efter 18 mån glapp länkarmar, byte Ny 530i 2002 -> Efter 24 mån kamaxelgivare trasig, byte, efter 44 mån rostangrepp på bakluckan, byte Ny 520i 2003 -> Efter 8 mån tändspolar dog, bogsering till verkstad och byte, efter 13 mån termostatfel, byte, till och från gummiknarr från förardörrens ruta, 4 verkstadsbesök innan någorlunda tyst Ny 320i 2003 -> Efter 12 mån xenonljus klappade ihop, byte Ny 520d 2006 -> Efter 5 mån trasig klämskydd elhiss bak, efter 7 mån datafel i ratt!!, byte "rattmodul", Och så har vi 120:n då, som verkar ta ledningen i verkstadsbesök. Inget av ovanstående fel, undantaget kamaxelgivaren, har jag fått betala för själv, annat än tid och energi på verkstadsbesök. Bilarna är toppen att köra, men folk undrar ju vad man håller på med, inte nog med att man är dum nog att äga nya bilar men värdeminskning etc, om de dessutum kräver fler verkstadsbesök än grannens Ford Fiesta... Skalla man retirera och köpa en Toyota Corolla till vardags, och sen satsa på en exklusiv sportbil för nöjeskörning istället? |
|
120d |
Jag är en av dom som till slut fick min turbo utbytt efter tre verkstadsbesök men jag har inte hört något om någon ny kampanj åtgärd. Förutom dessa besök för effekt bortfall har jag även blivit tvungen att ta bärgare pga ett tomt batteri som verkstaden bara bytte men senare visade sig bero på ett mjukvarufel. Har även haft problem med utebliven servoverkan. Åker dessutom fortfarande omkring utan den motorvärmare jag betalade för vid bilköpet i april! Har dock alltid fått lånebil utan problem vid alla verkstadsbesök. |
|
Motorvärmare har inte funnits till alla dieslar. Det har varit problem med defa, dom har inte testat alla värmare. Det har dock kommit nu, så du bör få den monterad snarast. Dock dåligt om dom inte informerat dig om läget på motorvärmaren. Vart har du köpt din bil? MVH Morgan. |
|
|
Verkar mest vara diesel modellen som har problem? Ända problemt jag haft med min bensinare var en kamaxel sensor. |
|
|
Jag tror problemen inte har varit så stora heller. Jag jobbar på bmw, och vi har inte haft några såna problem. Mekanikerna har t e x aldrig bytt turbo på en 1 diesel. MVH Morgan. |
|
| Jag har haft de problem du beskriver (och som jag beskrivit i forumet). Efter turbobyte funkar min dock perfekt. Har inte blivit kallad. | |
|
jag har detta problemet men inte fått det fixat ännu. kommer lite då och då. men man är inte gnällig nån gång så pajar den väl ordentligt så man får det fixat. skramlar i ljuddämparen och klankar i nåt styrstag... allvarligt så börjar jag tröttna. Bilar med motorer över 8 liter är för män! |
|
|
Soundborder: Har inte BMW som princip att alla som köper en ny bil får fri lånebil om något skulle hända? Det ingår jue i BMW originalförsäkringen som de flesta (om inte alla?) tecknar då man köper bilen. Detsamma gäller väl om man skulle bli tvungen att ringa till BMW assistans, då har man, vad jag vet, rätt till lånebil och har inte den BMW återförsäljaren man är närmast vid det aktuella tillfället en lånebil, så har dom avtal med MABI hyrbilar. Så har det och har alltid varit på den Bmw återförsäljare jag är anställd hos. Har kunden en äldre bil, dvs. mer än tre år eller begagnad brukar kunden få betala en symbolisk summa pengar för att låna en bil, mest för att det inte ska missbrukas. |
|
|
Soundborder: Tog du med ungarna till handlaren? =) |
|
|
Jag var rådgivare när svärförföräldrarna skulle köpa ny bil i somras, valet stod mellan Volvo C30 D5 och BMW 120d (177hk). Volvon hade de provkört först och de uppfatta den som mkt trevlig och rymlig om man sitter i framstolarna. Vi åkte vidare till BMW i Nacka där tid var bokad med en säljare för en provkörning. Väl där så får vi låna en av säljarnas 120d med M-paket osv. men oj vilken besvikelse! Bilen ville inte varva och hade väl mindre kraft än min gamla moped ungefär ;) det blev att vända om och fråga säljaren om de hade en frisk bil att låna till ett par hugade spekulanter, svaret blev nej! Men han skickade ner bilen till verkstaden för åtgärd ASAP och lovade att ringa direkt när bilen blev klar. Samtidigt så frågade han sin kollega som körde bilen till vardags om han hade upplevt några problem, svaret blev - Ja, det hade, men hade hade glömt att meddela det innan han lämnade över nycklarna. Snyggt jobbat! Jag kommenterade då att det fanns troligtvis tre olika felorsaker: Öppen wastgate på turbon (dvs. inget turbotryck byggs upp), defekt LMM eller mjukvara som är skadad, eller en kombination av dessa sinsemellan. Han var dock inte så sugen på att lyssna på vad jag hade att säga. Tror ni att säljaren har ringt än för att boka en ny provkörning?! Nix, behöver jag säga att det blev en Volvo C30 D5? ;) Om inte ens BMW´s egna säljare orkar bry sig om fel på deras egna bilar, hur stor är chansen att de tar tag i kundernas problem? Jag jobbar själv som säljare, och märker jag att en produkt dras med ett allvarligt eller frekvent återkommande fel så slutar jag att sälja den tills dess att felet är åtgärdat från tillverkarens sida. Detta förfarande borde vara allmänt vedertaget bland de flesta seriösa återförsäljarna. Mvh/ Niclas |
|
|
Det där med lånebil är uppenbart olika bud mellan olika verkstäder. I mitt fall så lämnade jag ungarna på dagis innan jag åkte bort till min återförsäljare och planerade för en förmiddag med WiFi i bilhallen. Men när jag stod och väntade på att lämna in nycklarna så spang jag på han som hade sålt bilen till mig och jag behövde väl inte mer än att antyda att jag inte var riktigt nöjd med upplägget så stegade han iväg till nyckelskåpet för demobilar och utrustade mig med en Dogshed Diesel för resten av dagen - case closed. Jag gillar verkligen konceptet småbil, sportvagnsegenskaper,, premiumkänsla, stort urval av utrustning, 0.49 l/m och 5 stjärnor i Euro Ncap. So far hittar jag inget alternativ till 1-serien. Jag har t ex provkört polarens Audi A3 2.0 TDI 170 och det var ju som att komma tillbaka till 90-talet. Motorn påminner mer om ett jordbruksredskap, pinsam väghållning med understyrning in i kurvan och hjulspinn så fort man gasade ut ur en kura.Finns det någon annan möjlig kandidat? |
|
|
Någon som fått kallelse, på en Modellår-08 än? Eller gäller detta endast 07? |
|
|
"-Någon som fått kallelse, på en Modellår-08 än? Eller gäller detta endast 07? " Skulle jag också vilja veta, väntar med spänning på min som jag ska hämta i månadsskiftet mars-april. /Fredrik Andersson Svenska M3 E30 Registret M3E30.se www.m3e30.se |
|
|
Aaaarrrrghh! I mitt första inlägg så utelämnade jag det faktum att bilen skulle in på plåtverkstaden för en parkeringsskada. Jag hade tänkt att de kunde göra garantiåtgärden och parkeringsskadan samtidigt, eftersom jag skulle vara borta på semester i 10 dagar. Men det gick inte så jag fick lämna in bilen både på fredag och sedan efterföljande måndag igen. Har nu lagt sammanlangt 4*30 min + 600 kr på taxi på detta strul. Till saken då - kommer och skall hämta bilen idag, och när jag inspekterar biljäv%&@ så ser jag lackskrap och bucklor i bakluckans nederkant. Frågar verkmästaren - skall det se ut så här? Nej, är svaret. Och så är jag av med bilen ytterligare en vecka och sätter mig i taxin för 5:e gången för att åka till hyrbilsfirman och plocka ut nån sur mellanklassbil. |
|
| htrugh | |
|
Soundborder, För dem sista incidenten skulle jag propsa på en lånebil, definitivt. Nu känner jag min försäljare hyffsat väl och vet att jag skulle få det också... |
|
|
Har också alltid fått utmärkt service och lånebil (Mini) på BMW uppsala. Bra service kan faktiskt väga upp en undermålig produkt. Jag hade faktiskt en hel del strul med min E46 när man tar sig en titt bland alla gamla verkstadspapper. Otroligt vad olika det kan vara mellan olika exemplar på bilar. Min E36 touring (318 -97) strulade aldrig. Startade alltid, pigg, rask och snål, inga fel. 320 E46:an trasslade konstant under de två år jag hade den. /L |
|
| Problemet med nybilsgarantin är att du alltid är tvungen att bevisa felet, om BMW sätter den sidan till.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.