AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
853

Stor skillnad i ägandekostnad e46 318 eller e39 523?

Ma
40
Majesty
523i -97
518 -87
Hej funderar på om det slutändan inräknat med värdeminskning förbrukning reservsdelar är billigare att äga en e46 318 eller en e39 523? Vet att dte är en väldigt svår fråga att svara på. Men säg en Äldre 523 med över 20k mil på mätaren jämfört med en 318 med 10-15k mil på mätaren.

Jag får även för mig att en 318m med mindre mil på är betydligt driftsäkrare, tänker på läckande kylsystem och sprickor i toppen på 523an.

Var nyss på en firma och kolla på en 00ans 318 touring såg ut att vara i nyskisk hade gått 10 000mil, men säljaren ville ha 115k för dne tyckte dte lät väldigt högt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sprickor i topplock uppstår i stort sett bara när systemet läcker och man kör ändå. Det behöver inte vara av dumhet eller oaktsamhet, utan kanske bara att man missat att titta på tempmätaren. Vet faktiskt inte om man får ett pling från checkkontrollen vid rusande temp. Det vore i så fall bra.
Jag har ju sett din historia med 523:an så jag förstår dina synpunkter. Ändå tror jag du skall titta mer på vilket behov du har vad gäller modellen. 3-serien är väl körmässigt sportigare, medan 5-serien kanske mer lämpar sig för längre landsvägskörning med mer folk i bilen.
Ma
40
Majesty
523i -97
518 -87
Ja jag kommer ju ha bilen mest till jobbet på landsväg (90km/h) och så gott som alltid åka själv i bilen, e39 har ju bättre men e46 håller ju även den bra klass. Motoreffekt är väl skoj men inget jag skulle utnyttja speciellt mycket, däremot så är det ju skoj med väghållning. Hmm börjar luta mer och me rmot e46 låter dte som :p
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Är det nödvändig med Touring? Sedanen blir billigare...
Ma
40
Majesty
523i -97
518 -87
Nej spelar ingen roll vad det är för karosstyp, men utbudet blir bra mycket mindre om jag sollar bort kombin.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.