|
|
|
|---|---|
Transocean |
Tänkte köpa sommar däck nu mitt i vintern, det är "lager-rensning" på Michelin Pilot Exalto HP i dimension 225/55/16, dom kostar 1040 Norska kronor/stk. inklusive balansering. Hittils har jag kört med 225/50/16 på sommarn, men 225/55/16 skulle motsvara originalstorlek mycket bättre (dvs 225/60/15 eller 205/65/15). Det är bara det att originaldimensionerna passar med original ET vilket är 20, men mina sommarfälgar har ET 10 vilket gör att däcket hamnar en sentimeter utåt. Och Tüv-beviset som jag fick med fälgarna säger att det är godkännt med 225/50, däremot ingenting om 225/55. Då får jag en magkänsla att om jag nu går och köper prisvärda nya Michelin så tar dom i skärmkanterna när bilen fjädrar? För att ni skall kunna dra egna slutsatser om hur mycket det skiljer så bifogar jag härmed en ...just det..TIRE SIZE CALCULATOR FROM UKRAINA!!!! Länk Den bästa jag sett hittils faktiskt. Visar även hastighetsmätarfelet vid 65 mp/h. |
|
Däckberäknan på svenska! Länk Är det andra fälgar du ska ha eller bara andra däck? BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Betydligt bättre kalkylator med även ET-beräkning och info om hur det passar: Länk Karl Birgander, Kalmar BMW 530DAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
Transocean |
Tja Grabber! Det är mina gamla sommarfälgar och hittils har jag haft 225/50 på dom men nu är alla däck slut så jag tänkte byta till 55 profil då jag tycker att 1040 för Michelin färdigt monterat är ett ganska bra pris och det inte fanns några 50-profilare till det priset. Sen skulle 55:or även fylla hjulhus lite bättre... det är bara det att Tüv knappast hade godkannt fälgarna för 225/50 om 225/55 hade fått plats...tror jag? |
|
OK... Med då är det inga problem. 225/55 blir 3,6% större. Tror att 5% får det skilja max men är ej 100. Höjd 631mm till 654mm Omkrets 1984mm till 2054mm Gäller att tänka på det vid hastighetskontroller! ;) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
Transocean |
Tack Grabber. Tyvärr så blev jag påkört idag av en taxi...hela fronten är borta...tror att försäkringsbolaget behåller bilen... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.